Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-04-22, 12:31
Medlem
Ambelains avatar
Vege-korvar verkar ju närmast alltid framställas som gjorda för stekning, alternativt grillning.

Det är inte ofta - alls - som man ser den varar doppas i något vattenbad för att bli den kokta korven.

Men kokt korv, ofta med bröd, är ju en standardklassiker som många tycks tycka bra om.

Då är väl frågan om dessa Vege-korvar fungerar som Kokta korvar också ...
Och, isf - vilka är bäst och vilka är sämst ???

Jag hade själv aldrig en tanken att koka en vege-korv någonsin.
Ändå har jag ätit vege-korvar ända sedan jag blev vegetarian för mer än 25 år sedan.

Förrän nu för en månad sedan eller nåt sånt.
Jag fick för mig att jag ville testa, för att se om det funkade.
Jag tog två Hälsans köks Vege-korvar, och kokte i saltat vatten bara, med lite svartpeppar tro jag också.

Det blev väl ingen direkt smakexplosion direkt, men åtminstone insåg jag att det gick att koka vege-korv.

Nästa gång tog jag en sån där "Perfect" som är vit och kallas "Perfect Bratwurst."
Den är väldigt skinnlös, nästan som en leverkorv i konsistensen faktiskt, så jag var orolig på om det skulle gå eller om de bara skulle gå sönder i vattenbadet.

Jag hällde mycket salt i vattnet, och mycket Vitpeppar, och lite Kryddpeppar och Lökpulver (ganska mycket) i vattnet, och satte på värmen.

Efter 5-7 minuters kokning så fick det räcka tyckte jag och jag tog upp, och lät korvarna torka.
Monterade på korvbrödet och vanliga Pommes till det, osv.

Det blev faktiskt ganska Bra denna gången.
Den grå färgen fick mig att associera till vanliga kokta korvar, vilket kanske inte var så lyckat.
Men det var inget fel p smaken, och konsistensen var så bra som man kan begära för vad det är.

Dessa två sorterna är de enda jag har prov-kokat.

Vilka andra har ni provat, om ni pratat några alls?

Det finns ju en hel del att välja mellan.
Anammas korvar.
Hälsans kök har ju fler än storpacket.
Det finns Kabannoss, som är god att steka.

Men nu är det ju just som Kokt korv.
Och kokt korv bör väl ändå vara på ett visst sätt, eller hur.

Så, vilka vege-korvar passar bäst att Koka.
Och vilka är sämst ???
Citera
2023-04-22, 21:29
Medlem
Loreias avatar
Intressant, inte testat själv men skulle jag testa någon skulle det nog bli Hälsans Köks Incredible Sausage. Den är något av en favorit men det kan nog vara för att jag saknar isterband.
Citera
2023-04-23, 14:24
Medlem
Hofmanns avatar
När jag hade tillgång till mikrovågsugn brukade jag först steka yta och sedan "nuka" bort vätska ur dem. Då fick jag alltid en konsistens jag var nöjd med. Att koka har aldrig funkat bra för mig, men jag ska testa utifrån dina metoder. Tack för bra tips!

Det blir generellt sett inte så mycket halvfabrikat, men ett par Anammakorvar brukar jag slänga på grillen när jag ändå grillar korv åt barnen.
Citera
2023-04-23, 16:00
Medlem
Sladdarens avatar
Går inte ens jämföra genrenen kokt och stekt köttkorv i smak med "låssas" eller vegekorvar av diverse artificiella köttsmaker och grönsaker som ska just efterlikna riktig korvsmak. Men det kanske hör inte till frågan

Tror det kvittar ifall man väljer att lägga vege- korven en litet varmt vattenbad under xx minuter eller steka den eftersom det är inte kött som steks eller kokas där smakförändringen är väldigt signifikant i vilken tillagningsmetod man valt.

Men istället är det en grönsaksliknande massa med skinn på. Så om du steker det (vegekorven) så steker du skinnet egentligen och inte innehållet som bara värms upp om man nu inte skär korven på längden och steker snittytan så är det kanske bara skinnet som får steksmaken

En korv oavsett om den är vegetarisk eller inte så ska ju den både kunna "kokas" och stekas och grillas och förmår inte vegekorvens innehåll att hålla ihop är det tillbaka till labbet och provköket som gäller

https://www.koket.se/hemgjord-vegetarisk-korv

Djupfriterad vegekorv eller kanske räcker det med 1 cm olja så det blir ett trevligt crust

https://www.coop.se/recept/friterad-vegochorizo/
Citera
2023-04-26, 12:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Intressant, inte testat själv men skulle jag testa någon skulle det nog bli Hälsans Köks Incredible Sausage. Den är något av en favorit men det kan nog vara för att jag saknar isterband.
Jag tyckte själv att just den där "Incredible Sausage" från Hälsans kök var vedervärdig.
Kanske de har ändrat receptet, jag vet inte. Men jag minns hur mycket kritik den fick, något man kunde läsa på deras facebooksida bla.

Men det finns aven andra vege-korvar som har "skinn" som fungerar bra.
Minns inte namnet, men det är en skrynklig sort, som såldes på Hemkök förr, och på Coop numera, har jag sett.
När man steker den så sväller den upp och det får sin förklaring varför skinnet är så skrynkligt.
Men det är knaprigt iaf, och det är glädjande.

Vet inte hur den hade klarat att koka den.

Har som sagt fått bäst erfarenheter av "Perfekt Bratwurst" som den kallas.
Den dög att koka, helt klart.

Jag fick för mig att prova att koka vegetariska grytbitar i förrgår också ...

Det gick inte så bra, tyvärr.
Om man har smakat att koka sådana där torkade soja-strimlor så vet ni säkert hur det luktar - och smakar - när det ligger i vattnet och bubblar.
Inte så jätteaptitligt faktiskt.
Men de blir ju bra när de är färdiga, och särskilt om man sen steker de kokta bitarna.

Dessa här däremot ...
Hälsans kök "Filéer" eller nåt skulle det väl vara.
Men det var strimlor, som grillbitar typ.

Det blev inte jättebra att koka, pga doften, som satte sig i smaken också.

Så stek dessa, inte koka.
Men ändå ... nu när jag tänker på det.
Jag hade Aioli till, som jag doppade i - och jag hade kryddat den med både grov senap och Harissa. Så den var god.
Dessa kokta "filéerna" var lagom i konsistensen, mjuka och lena.
Synd bara att den inledande stanken var så trist.

Just kokta vege-grillbitar, osv /grytbitar brukar ju annars anses som svåra.
Antingen så smulas de sönder totalt av kokningen, eller så stelnar de och går inte att äta pga det.

Bortsett då från ett litet fåtalet produkter.
Anammas "Grytbitar" ska tydligen vara en sådan som tål t.o.m. långkokning.

Men när jag handlade mig en påse nu sist, så märkte jag att de såg annorlunda ut.
Det får mig att fundera över om det är hela receptet som ändrats, eller om det bara är själva utseendet?
För ursprunglige så såg de ju ut som sådana där geléhallon (Jungfrubröst) till utseendet.
Men inte numera. Nu ser de ut som "vanliga grytbitar" i stort. Och är mycket mindre i storlek dessutom.

Jag tror att det är receptet som är ändrat, för jag minns att de fick en slags "svampig" konsistens (som tvättsvamp alltså, inte champinjoner) som det gick att trycka på lite och se hur vätskan som den sugit åt sig trycktes ut. Som en svamp alltså.
Så är de tinte längre.

Nu ser de mer instabila ut, iaf för långkokning.
De verkar lite mer smuliga liksom.

---

Det finns ju även vege-falukorv.

Jag har aldrig vare sig smakat eller handlat den.

Men den kannan ju antingen steka eller koka.
Om man vill.
Kanske den hade passat fint som kokt falukorv.

---

Men nu blir jag ju lite sugen på en sådan där "Perfect Bratwurst" faktiskt.
Att koka den i vatten med goda krydderier.
Lägga i ett korvbröd.
Och trycka ut en fin senapslinje över den.
Kokt passar senap perfekt till, eller hur.

Risted Lök att strössla med ovanpå, för det perfekta "Krunchet."
Citera
2023-04-26, 12:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Går inte ens jämföra genrenen kokt och stekt köttkorv i smak med "låssas" eller vegekorvar av diverse artificiella köttsmaker och grönsaker som ska just efterlikna riktig korvsmak. Men det kanske hör inte till frågan

Tror det kvittar ifall man väljer att lägga vege- korven en litet varmt vattenbad under xx minuter eller steka den eftersom det är inte kött som steks eller kokas där smakförändringen är väldigt signifikant i vilken tillagningsmetod man valt.

Men istället är det en grönsaksliknande massa med skinn på. Så om du steker det (vegekorven) så steker du skinnet egentligen och inte innehållet som bara värms upp om man nu inte skär korven på längden och steker snittytan så är det kanske bara skinnet som får steksmaken

En korv oavsett om den är vegetarisk eller inte så ska ju den både kunna "kokas" och stekas och grillas och förmår inte vegekorvens innehåll att hålla ihop är det tillbaka till labbet och provköket som gäller

https://www.koket.se/hemgjord-vegetarisk-korv

Djupfriterad vegekorv eller kanske räcker det med 1 cm olja så det blir ett trevligt crust

https://www.coop.se/recept/friterad-vegochorizo/
Och om du steker din fabriksäkta köttkorv då ... vad gör du då som är så annorlunda mot att steka på "skinnet" som du skriver och innehållet som "bara värms upp?"

Är det inte precis samma sak menar du?

Vad är det då som du menar är skillnaden?

I vilket fall som helst så blir det inte som du tror att "fritera" vege-korv.
Det är helt och hållet beroende på vilken sort det är om det ska bli som du tänker dig.

Bäst "Crunch" blir det att fritera i animaliskt fett.
Som smör tex.
Kokosfett kan gå också.

Men vanlig vegetabilisk fett ger inte samma sak.

Och detta gäller för allt som man friterar.
Det är ju anledningen till varför man Brukade fritera i tex Ister.
Även för bakverk alltså.
Just pga att det ger en så bra yta.
Citera
2023-04-26, 12:31
Medlem
brianmolkos avatar
Finns det inte sådana där färska korvar som fungerar ?

är de av AI förresten robotar ?
Citera
2023-04-26, 13:31
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför skall matindustrin alltid kopiera (dessutom med dåligt resultat!) befintliga köttprodukter när det kommer till att sälja in veganska maträtter till de "troende"

Nu när det faktiskt finns helt okej mat från växtriket utan att behöva sätta igång ultraprocessorn? Typ
Citera
2023-04-26, 17:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
1. Och om du steker din fabriksäkta köttkorv då ... vad gör du då som är så annorlunda mot att steka på "skinnet" som du skriver och innehållet som "bara värms upp?"

Är det inte precis samma sak menar du?

Vad är det då som du menar är skillnaden?

I vilket fall som helst så blir det inte som du tror att "fritera" vege-korv.
Det är helt och hållet beroende på vilken sort det är om det ska bli som du tänker dig.

Bäst "Crunch" blir det att fritera i animaliskt fett.
Som smör tex.
Kokosfett kan gå också.

Men vanlig vegetabilisk fett ger inte samma sak.

Och detta gäller för allt som man friterar.
Det är ju anledningen till varför man Brukade fritera i tex Ister.
Även för bakverk alltså.
Just pga att det ger en så bra yta.

Skillnaden är att det händer saker kemiskt med näringsämnena med köttet eller korven (mailardeffekten och hur proteiner förändras med stekningen smakmässigt) när det tillagas, steker och det bildar speciella smakämnen både på insidan som utsidan. Speciellt om man avser snitta sin korv på längden eller små hack i korven så värmen når in bättre. Får sen ta fram fakta kring det, orka inte just nu

Samma sak kan man nog inte uppnå med en sojakorv med skinn på eller ev uppnär man det bäst ev med sojaprotein. Jag har iaf brynt soja-köttfärs och såklart blir bryningen en speciell smak att äta det brynade men har du en soja korv så tror jag det brynta skinnet isolerar ganska bra emot själva korven av soja.

Om du tänker dig iaf att jag river ner massa diverse grönsaker fint och dränerar lite vätska sen väljer jag att stoppa det i en fjälster / korvskinn. Sen steka grönsakskorven med skinnet. Jag bryner då bara skinnet och mer eller mindre värmer bara grönsak-rivet inuti

Fritera ger ju mycket smak iaf för du har inget skinn. Sen kan man ju diskuttera om det är nyttigt vilket det oftast inte är men då kan man ju steka bara i smör och olja
Senast redigerad av Sladdaren 2023-04-26 kl. 17:23.
Citera
2023-04-28, 11:44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Skillnaden är att det händer saker kemiskt med näringsämnena med köttet eller korven (mailardeffekten och hur proteiner förändras med stekningen smakmässigt) när det tillagas, steker och det bildar speciella smakämnen både på insidan som utsidan. Speciellt om man avser snitta sin korv på längden eller små hack i korven så värmen når in bättre. Får sen ta fram fakta kring det, orka inte just nu

Samma sak kan man nog inte uppnå med en sojakorv med skinn på eller ev uppnär man det bäst ev med sojaprotein. Jag har iaf brynt soja-köttfärs och såklart blir bryningen en speciell smak att äta det brynade men har du en soja korv så tror jag det brynta skinnet isolerar ganska bra emot själva korven av soja.

Om du tänker dig iaf att jag river ner massa diverse grönsaker fint och dränerar lite vätska sen väljer jag att stoppa det i en fjälster / korvskinn. Sen steka grönsakskorven med skinnet. Jag bryner då bara skinnet och mer eller mindre värmer bara grönsak-rivet inuti

Fritera ger ju mycket smak iaf för du har inget skinn. Sen kan man ju diskuttera om det är nyttigt vilket det oftast inte är men då kan man ju steka bara i smör och olja
Ja, och det finns det en del ickeanimaliska råvaror som också gör.

Det är olika för olika helt enkelt.

En ickeanimalisk råvara som du nog brukar äta är ju den gamla goda potatisen, du vet.
Potatis går utmärkt att både steka, liksom fritera.
Eftersom potatisen innehåller socker så blir det en bra stekyta, som karamelliseras (något du kan förstärka genom att strössla på med tex farinsocker som danskarna brukar roa sig med).

Jag tror - eller jag är nog övertygad med tanke på hur du skriver - att du mer eller mindre har ungefär precis samma uppfattningar om "vegetarisk mat" som Jag själv hade - innan.
Dina erfarenheter är inte så bra med andra odd, precis som mina inte heller var så bra.

Inte bara så att jag tyckte att vegetarianer var typ det allra löjligaste, mesigaste, idiotiska jag kunde tänka mig (och att Jag, såklart, aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att bli något så jävla mesigt som en Vegetarian ... ) utan även att "vegetarisk mat" var "kaninmat. "
Dvs rårivna grönsaker tex.
Absolut ingenting som man kunde bli Mätt på iaf. Och inget som smakade gott, inget som kunde fylla en med vällust, osv.

Jag hade fel.
Jag hade 100% fel.

Men jag visste inte bättre.

När jag, till slut, fick tillfälle att Lära mig, däremot, så blev jag "omvänd" i stort sett på fläcken.
Jag blev bjuden på en enkel vegetarisk måltid, på en kompis födelsedagsfest.
Det var inget särskilt med det, men jag tyckte att det var så gott att jag bad om receptet.
Sen lagade jag en så stor laddning att jag åt samma i nästan resten av hela veckan.

Då hade jag lärt mig något nytt.
Inte bara att det var mycket gott.
Utan även att jag faktiskt kunde bli riktigt mätt, och belåten, också.
Jag Mådde to.m. bättre efter maten än vad jag hade gjort efter köttmiddagar.

Så efter den erfarenheten så ändrade sig något i mitt sätt att tänka på, och jag började lära mig om vegetarisk mat osv.
Och det dröjde inte länge innan jag gick över helt till vegetariskt.

Jag har aldrig sett tillbaka.
Jag har aldrig, inte ens en enda gång, ångrat mig eller känt saknad efter kött/fisk, etc.

För jag har, ända sedan dess, varje dag ätit det Absolut Allra Godaste jag vet.
För mig är det jag äter det allra godaste jag kan tänka mig.
Och så har jag känt i nu mer än hälften av mitt liv.

---

Denna utläggningen var bara till för att ge en bakgrund.
Så att du lättare ska kunna förstå att det som du tänker dig, det är helt enkelt inte korrekt.
Du föreställer dig att vissa saker man kan "göra med kött" kan man inte göra med vegetarisk mat.
Men det kan man.

Om det är just Stekyta du tycker särskilt mycket om, så finns det ju flera helt vanliga grönsaker som ger en utmärkt stekyta.
Men det finn sju även processat protein i olika halvfabrikat som tex Vegekorv.
Och det är olika beroende på märke.
Som med det mesta.

Men denna tråden handlar ju om Kokning, och inte om Stekning.
Kokning ger ju inte den där "stekytan" som du tänker på, och så är det ju oavsett vilken råvara det än är som man kokar.
Kokning är något annat, och smaken är därför något annat också.

Precis som en vanlig "kokt köttkorv" ger en mildare smak än den stekta köttkorven, så är det samma med de vegetariska versionerna.
Ja, du kan ju t.o.m. roa dig med att t.o.m. välja mellan att antingen koka eller steka en vanlig jävla Morot - och du får olika slutresultat.

Stekt morot, för att fortsätta exemplet, får både karamelliserad stekyta liksom frigör Umami.
Du vet ju själv att en stekt morot är en helt annan sak än en kokt sådan.

HAr du aldrig smakat så prova.
Du kan ju alltid skiva en morot i "slantar" kanske bara ca 2 mm "tjocka" och så steker du dem i smör precis som du hade gjort med svampar.
Du behöver inte ens krydda om du inte gärna vill, för så mycket smaker frigörs ju av själva stekningen av moroten att det behövs inte.
Stek dem tills de fått en lagom fin stekyta, och de blivit mjuka (inte som när du kokar, då ju det blir närmast subtilt i smakerna istället, och ingen sötma i stil med vid stekning). Ju hårdare du steker ju mer sötma, och efter en gräns blir det för mycket så det upplevs som beskt.

Ja, du vet ju själv hur olika karaktär och smak det blir på tex potatis, beroende på om man kokar potatisen (smaköst, subtilt) eller steker den förkokta potatisen, eller råsteker, eller friterar den (eller i ugnen finns ju med).

Du är helt enkelt bara inte van vid att äta grönsaker för sin egen skull.
Du har det som tillbehör, som du kanske tvingar i dig för att du tänker att det nog är "nyttigt."
Men det kan vara Gott också.

Rårakor tex, det är ju en vegetarisk rätt. Har du tänkt på det?
Är det inte gott tycker du?
Där ser du ju precis hur bra stekyta det kan bli på vegetarisk mat.

Har du provat att Steka Broccollibuketter nån gång?
Dela varje bukett i tex 4 bitar.
Och stek sen i smör, på lagom värme.
Vänd så att det blir stekyta på alla sidor, särskilt på de sidor med snittytan mot järnet - där utvecklas ju allra bäst stekyta).
När buketterna blivit tillräckligt mjuka och fått rätt konsistens så är de färdiga.
De ska alltså INTE vara "krispiga och "fräscha" utan de ska ha ändrat konsistens från det grönsakslika till ... något annat.
Du behöver inte salta eller något sånt, som sagt.

Men om du tänker ha broccolin som tillbehör till tex friterade Pommes och stekta grytbitar med Bea, så kan du ta en sked och skopa upp lite av det stekflott som du stekt broccolin i, och sprinkla lite över de nyfriterade pommesen - innan du saltar.
Det stekflottet smakar inte alls broccoli, så var inte orolig.
Däremot gifter den sig med den friterade potatisen på ett Himmelskt sätt.
Det blir "Umami in Heaven" med andra ord ...

Dina pommes kommer att bli de allra godaste du någonsin smakat.
Citera
2023-04-28, 12:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Alltså, när du beskriver hur du brukar göra "grönsakskorvar" så undrar jag lite om du tänkt på att det ju egentligen bara blir grönsaksmos av det du har hackat så fint.

Och grönsaksmos brukar ju sällan bli världens hit, eller hur.
Du måste ha något som ger Konsistens, helt enkelt.

Du skulle även kunna fundera över om det inte hade varit en poäng att Steka vissa av grönsakerna du har i, före du ska slänga det in i din strumpa.
Dvs steka eftersom det framkallar andra smaker - och karaktär.

Om du vill göra din egen grönsakskorv så måste du alltså gå in lite mer på hur du ska få den fin och fast, och inte bara vara en påse med mos i.
Kokta grönsaker är ju också legendariskt smaklösa, som du ju vet.

Du hade däremot kunnat använda grönsaker som smaksättare/-förstärkare.
Men då som kombination till något mer huvudsakligt, som finhackad tofs eller gluten.
Du hade ju faktiskt kunnat ha i olika sorters proteinkällor, beroende på vilken övergripande konsistens och tongivande smak du vill ha.
Du hade ju tex kunnat ha rökt tofu i.
Som du hade kunnat röka själv, om du brukar göra sånt (finns att köpa, alrökt tofu, annars).

Om du vill ha en vege-korv som har kraftig karaktär så är det väl närmast ett måste med någon rökig ingrediens i, eller hur.
Du vill ha något fett i också, så att den inte blir för torr.
Det finns ju kokosfett som du kan hacka små bitar i.
Du kan även ha någon ost, som du smälter så att den får smält konsistens, och fyller hålen i korven.
Det blir ju som små fettfickor, eller hur.

Hackade oliver och kanske paprika passar däremot bra att ha i sådan hemmagjord orv. För de går ju sällan sänder vid kokningen, utan lägger sig istället bra ihopa med övriga ingredienserna.
Kapris, hackade, hade väl varit gott också.

---

Sist, men inte minst:

Om du ska laga vegetariskt mat så gäller precis samma grundprincip som för Allt Annat som du också lagar - till dig själv.
Dvs om Du själv inte kan tänka dig att äta det - då finns de ju faktiskt ingen anledning för någon annan att vilja äta det heller.
Eller hur.
Och då menar jag inte bara att du kan tänka dig att "smaka en bit."
Nejdu ... det där är bara fusk.

KAn du äta det, vill du äta det - Kommer du äta det.
Det är den enda frågan som spelar roll.

Om du själv inte tänker äta det som huvudrätt, och äta med god aptit och bli tillräckligt mätt, då är det en bra rätt.
Och Ännu bättre blir den och du dessutom börjar planera in för att laga den rätten åt dig själv Fler Gånger. Kanske redan har gjort det.

The Proof is in the Pudding, som det heter.

Att laga mat "För Andra" - men som man själv aldrig kommer att äta, det är inte riktig mat.
Framför allt så Vet man ju då aldrig om det är något som Verkligen är gott att äta.
Man vet ju inte det förrän man ätit opp, och blivit mätt.
Och Belåten.
Då vet man.

Att bara "smaka" ...
Nej, det är inte att äta.
Då vet man ju inte, faktiskt.
Citera
2023-04-29, 08:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Alltså, när du beskriver hur du brukar göra "grönsakskorvar" så undrar jag lite om du tänkt på att det ju egentligen bara blir grönsaksmos av det du har hackat så fint.

Och grönsaksmos brukar ju sällan bli världens hit, eller hur.
Du måste ha något som ger Konsistens, helt enkelt.

Du skulle även kunna fundera över om det inte hade varit en poäng att Steka vissa av grönsakerna du har i, före du ska slänga det in i din strumpa.
Dvs steka eftersom det framkallar andra smaker - och karaktär.

Om du vill göra din egen grönsakskorv så måste du alltså gå in lite mer på hur du ska få den fin och fast, och inte bara vara en påse med mos i.
Kokta grönsaker är ju också legendariskt smaklösa, som du ju vet.

Du hade däremot kunnat använda grönsaker som smaksättare/-förstärkare.
Men då som kombination till något mer huvudsakligt, som finhackad tofs eller gluten.
Du hade ju faktiskt kunnat ha i olika sorters proteinkällor, beroende på vilken övergripande konsistens och tongivande smak du vill ha.
Du hade ju tex kunnat ha rökt tofu i.
Som du hade kunnat röka själv, om du brukar göra sånt (finns att köpa, alrökt tofu, annars).

Om du vill ha en vege-korv som har kraftig karaktär så är det väl närmast ett måste med någon rökig ingrediens i, eller hur.
Du vill ha något fett i också, så att den inte blir för torr.
Det finns ju kokosfett som du kan hacka små bitar i.
Du kan även ha någon ost, som du smälter så att den får smält konsistens, och fyller hålen i korven.
Det blir ju som små fettfickor, eller hur.

Hackade oliver och kanske paprika passar däremot bra att ha i sådan hemmagjord orv. För de går ju sällan sänder vid kokningen, utan lägger sig istället bra ihopa med övriga ingredienserna.
Kapris, hackade, hade väl varit gott också.

---

Sist, men inte minst:

Om du ska laga vegetariskt mat så gäller precis samma grundprincip som för Allt Annat som du också lagar - till dig själv.
Dvs om Du själv inte kan tänka dig att äta det - då finns de ju faktiskt ingen anledning för någon annan att vilja äta det heller.
Eller hur.
Och då menar jag inte bara att du kan tänka dig att "smaka en bit."
Nejdu ... det där är bara fusk.

KAn du äta det, vill du äta det - Kommer du äta det.
Det är den enda frågan som spelar roll.

Om du själv inte tänker äta det som huvudrätt, och äta med god aptit och bli tillräckligt mätt, då är det en bra rätt.
Och Ännu bättre blir den och du dessutom börjar planera in för att laga den rätten åt dig själv Fler Gånger. Kanske redan har gjort det.

The Proof is in the Pudding, som det heter.

Att laga mat "För Andra" - men som man själv aldrig kommer att äta, det är inte riktig mat.
Framför allt så Vet man ju då aldrig om det är något som Verkligen är gott att äta.
Man vet ju inte det förrän man ätit opp, och blivit mätt.
Och Belåten.
Då vet man.

Att bara "smaka" ...
Nej, det är inte att äta.
Då vet man ju inte, faktiskt.

Vid närmare eftertanke så...

Jo du har helt rätt i det där och att bryna eller tillaga grönsaksrivet innan med tex bönor, linser annat veganskt smetigt och sammanhållande (klister) som innehåller mycket protein och redan rökta varuinnehåll är metoden att gå, för att få till en vegansk korvliknande smet som sen ska stekas på med skinnet på eller kokas

Bra poänger som du säger som är viktiga faktorer i valet av veganska färdigkorvar att den iaf smakar lite rökt och att innehållet har mer karaktär med kryddor, rökigt, och att innehållet är tillagat innan och en trevlig konsistens som håller ihop med nåt bindande livsmedel, typ veganska ägg kanske

Det härliga med vegetariskt (inte veganskt) är ju att det är enligt mig godare med att använda riktiga ägg och ost, och riktigt smör -bra bindningsmedel och stek och smakegenskaper
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in