Citat:
Du verkar mena att du är jorden centrum och så länge saker inte påverkar just dig, är det ok. Men det påverkar förstås andra. Varför ska man inte få kalla en neger för neger. Då borde man inte få kalla en jude för jude. Eller varför gäller det bara negrer. Ska det var förbjudet att vara neger menar du? Själv försvarar jag negrernas rätt att vara negrer. Jag kan inte se någon situation där mitt liv skulle påverkas negativt om jag inte får förneka förintelsen. Och att säga korkade saker har vi redan ganska långtgående lagstiftning mot. Man får inte kalla svarta människor för negrer eller kvinnor för horor. Att man inte får förneka förintelsen skulle vara en måttlig inskränkning, men den föreslagna lagen kräver dessutom att man ska uttrycka missaktning mot folkgruppen. Man får alltså fortfarande ifrågasätta förintelsen.
Det finns ingen lag som säger att man inte får säga att en neger är en neger eller att en hora är en hora. Det är bara tolkningar av lagen. Det är faktisk lagligt att kalla en hora för hora. Man får även kalla människor som inte är horor för horor och även negrer. Fullt lagligt.
Men i en diktatur har alla som håller med makten i allt, förstås fullständig yttrandefrihet.
Om man dömer på samma sätt som med HMF, kommer man anse att förneka förintelsen, är just missaktning. Det är så det fungerar i andra länder. Så det finns inga garantier att man faktiskt ska få säga det. En gummiparagraf. Jag påstår att det är så man kommer att döma. Så det tillägget anser jag bara är för att lura igenom lagen. Lagen i sig är bara till för att förtrycka de som har en annan åsikt, då man inte tycker de ska få anse något annat. Ett åsiktstvång.
Men vad händer om man inför mer liknade lagar om vad man får anse och de drabbar dig och några till, men inte andra. Kommer du då tycka att det är rätt?