Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.
https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.
Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Jag har svårt att fatta hur människor kan tycka att det är "självklart" att skapa lagar som begränsar yttrandefriheten. Sjukt blir det när det handlar om historia. Ska man börja skapa lagar kring vilken historia som är sanning?
Ska man skickas i fängelse i fall man tycker det var 5.99 miljoner och inte 6 miljoner som försvann? Vad med 3 miljoner? 100.000?
"världens värsta folkmord" - vad pratar du om? Det är ju sjukt. Hitta en enda lista över folkmord där holocaust är på första plats.
Ska vi möjligtvis skriva alla sanningar i en bok och kalla sen Bibeln II eller möjligtvis Koranen II? Sen skicka alla som tycker det finns larv i böckerna i fängelse.
Jag har kommit till det punkt där jag fattar att demokratin är på väg att gå under och jag kommer flytta till en diktatur, sannolikt Dubai. Små-diktatorer i konkurrens med varann om mänskliga resurser ser ut att fungera mycket bättre än våran demokrati. Folk är sjuka i huvudet på riktigt i Sverige.