2023-04-22, 20:11
Medlem
pimlicopassports avatar
Vi borde, i samma anda, förbjuda att ifrågasätta folkmordet på armenierna av turkarna. Då blir Edogan säkerligen sur och vi slipper gå med i NATO
Citera
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Judarnas påstådda folkmord är det enda folkmord som diskuteras i betänkandet (folkmordet på armenier nämns en enda gång). Däremot har det länge varit en strategi bland lagstiftare att dölja judarnas särställning i lagstiftningen genom att låtsas att den även har till syfte att förbjuda andra former av folkmordsrevisionism.

Det kanske mest ironiska är att denna lagstiftning kan komma att ytterligare försvåra NATO-processen, eftersom den utgör ännu en provokation mot Turkiet i form av ett skydd mot det påstådda folkmordet på armenier, som turkarna förnekar.

Instämmer. Som med hets mot folkgrupp med andra ord.
Citera
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Utveckla. Varför är detta positivt för dig? Vad för positivt tror du att det kommer föra med sig? Att det ”känns rätt” för stunden duger inte för mig när det gäller lagstiftning. Det ska vara riktigt motiverat och förankrat i att det tveklöst gör mer nytta än skada. Även på sikt.
Ett folkmord är traumatiserande för ett folkslag. All upprättelse de kan få är bra, och ett steg är att man kriminaliserar aktivt och ivrigt förnekande av folkmordet.
Citera
2023-04-22, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Det är ju långt ifrån världens värsta folkmord.

Då ska man även förbjuda att förneka kommunismens mord av ca 100 miljoner människor?

Idén att förbjuda förnekelse är helt absurd. Det börjar bli ett sluttande plan.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Undran från en icke-jurist: Hur kan man göra undantag i en grundlag? Man måste väl i så fall ändra grundlagen vilket kräver två omröstningar med val emellan.
Det är bara att skita i det. Har hänt massor av gånger. Eftersom EU-lag står över Svensk grundlag, är det bara att införa dem. Alternativet är att lämna EU. Mycket av röstande i riksdagen är bara ett spel för gallerierna. Man låtsas som man kan stifta vilka lagar man vill och därmed ger man intryck av en oberoende stat. Bara skådespel.

Edit: tror du vi lever i en oberoende demokrati. Vi är inte mer oberoende än Bjuvs kommun är i förhållande till staten.
Senast redigerad av EnCarte 2023-04-22 kl. 20:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Jag har svårt att fatta hur människor kan tycka att det är "självklart" att skapa lagar som begränsar yttrandefriheten. Sjukt blir det när det handlar om historia. Ska man börja skapa lagar kring vilken historia som är sanning?

Ska man skickas i fängelse i fall man tycker det var 5.99 miljoner och inte 6 miljoner som försvann? Vad med 3 miljoner? 100.000?

"världens värsta folkmord" - vad pratar du om? Det är ju sjukt. Hitta en enda lista över folkmord där holocaust är på första plats.

Ska vi möjligtvis skriva alla sanningar i en bok och kalla sen Bibeln II eller möjligtvis Koranen II? Sen skicka alla som tycker det finns larv i böckerna i fängelse.

Jag har kommit till det punkt där jag fattar att demokratin är på väg att gå under och jag kommer flytta till en diktatur, sannolikt Dubai. Små-diktatorer i konkurrens med varann om mänskliga resurser ser ut att fungera mycket bättre än våran demokrati. Folk är sjuka i huvudet på riktigt i Sverige.
Citera
2023-04-22, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
De som förnekar vad som hände med judar under Hitlers styre behöver hjälp att lägga band på sig.

Fast det är snarare att uppmuntra dem genom att lyfta fram förbud på detta sätt. Det har gått alldeles för långt när det gäller att försöka förbjuda åsikter och symboler. De verkliga brotten och brottslingarna klarar inte landets polis och rättssystem att stoppa samtidigt som politikerna ägnar sig åt att skärpa ordalydelserna och utvidga brottsrubriceringarna.

Jag är inte ens säker på att de nu vet varför de ska skärpa lagstiftningen.
Citera
2023-04-22, 20:15
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är inte ens säker på att de nu vet varför de ska skärpa lagstiftningen.
De har fått påtryckningar från EU-kommissionen, som uppvaktas av lobbyister från BlackRock och den övriga judemaffian. Inte svårt att räkna ut.
Citera
2023-04-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Du tänker så. Det går men det är inte samma argumentation. Eller säger du att du blir en kvinna om du skär bort snoppen?

Det är fakta att ditt användarnamn är AaronBurr på Flashback. Är det nåt vi ska sitta och avgöra?

Det svarar inte på frågan. Om två parter har olika uppfattning i en fråga - vem/vad skall avgöra vad som är sant eller falskt eller oklart.
Citera
2023-04-22, 20:20
Medlem
Akacia2050s avatar
Var går gränsen för vad man får ifrågasätta? Alla uppenbart överdrivna vittnesmål? Eller är det bara att man måste hålla med den officiella historieskrivningen? Den förändras ju också över tid. Folk har rätt att dela och läsa information fritt. Kränkthet går före mänskliga rättigheter.
Citera
2023-04-22, 20:21
Medlem
GPTs avatar
Förintelsen skedde inte, TYVÄRR. Annars hade det varit självklart annat hade varit annorlunda nu.
Att förbjuda detta, bevisar bara att ALLT som förnekare säger är SANT! Det är enkel logik och matematik
Citera
2023-04-22, 20:27
Medlem
Kedoxs avatar
Vart går gränsen för förnekelse? Att säga att det inte skett alls eller räcker det bara att ifrågasätta siffror och tillvägagångssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in