Citat:
Ursprungligen postat av
oz007
Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.
Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
För mig personligen känns det långsökt med lagstiftning, men har inga problem med en lagstiftning, då jag själv har respekt för dessa offer i förintelsens namn.
Det som bekymrar mig är vems historia som ska upprepas i decennier, vecka efter vecka ska detta vara ett ämne i det svenska samhället?
Att det är topic i varje media efter snart 70 år. Samtidigt rasar krig och förstörelse världen runt om varje år. Mellan östern och grannländer till Israel är ett hårt prövat folk, liksom afrika.
Debatten kring orsaken för dessa konflikter och förintelser borde få diskuteras.
Tror ingen vettig människa, inte förstår att det skulle vara utan offer i ett krig.[/quote]
Det är ändå, och jag är inte en förintelseförnekare, rätt intressant hur man kan tycka att det hitler gjorde är världens värsta folkmord när det finns otaliga andra exempel. Mongolerna, romarna, araberna, afrikaner som sålde sina egna landsmän till européer och araber, med mera. Om man gör en jämförelse, i Bill burrs anda, så hade hitler inte ens kommit topp 5, stalin och Mao nåt långt mycket högre, för att inte tala om mongolerna.
Men i mitt tycke, är det bästa sättet att ”bekämpa” förintelseförnekare verkligen genom att göra det olagligt? Varför behöver man göra det olagligt? I det svenska samhället kommer definitivt det största hotet mod judar, paradoxalt nog, från massinvandringen från mellan östern.