2023-04-22, 19:34
Medlem
heggeness avatar
Denna tråd är främst avsedd att diskutera det faktum att Sverige, som ett av de sista länderna i Europa, nu troligtvis gör det olagligt att förneka bevisade folkmord och krigsförbrytelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial

Syftet med lagen är givetvis att skydda de grupper som utsatts för hemskheterna gentemot fortsatt skymf och förföljelser.

Vi diskuterar inte själva förintelsen här, den har skett, och det finns flertalet andra trådar om detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Irving_v_Penguin_Books_Ltd
Citera
2023-04-22, 19:36
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är så kritiskt lagda människor kommer tänka. Därför är sådna här lagar kontraproduktiva. Kommer samma typ av lagar instiftas för andra folkmord i historien?

Om du läser den länkade artikeln i trådstarten så ser du att denna lag omfattar alla bevisade folkmord i historien (varav Förintelsen, av lätt insedda skäl, är den mest kända).
Citera
2023-04-22, 19:42
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, tack!

Edit: Artikeln är tyvärr låst...

Märkligt, jag har inte SvD-prenumeration och kan se den i klartext via länken. Men här är själva essensen:

Den parlamentariska kommitté som arbetat med frågan föreslår att ett särskilt straffansvar ska införas för förnekande, urskuldande och uppenbart förringande av folkmord, brott mot mänskligheten eller andra krigsförbrytelser.
Citera
2023-04-22, 19:42
Medlem
Gardenhose88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Har hänt flera folkmord i hostorien varför får man inte förnka dem men när det är ww2 måste man hålla med
Citera
2023-04-22, 19:44
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Detta är 100% sanningen. Vi fick en nation på jorden för de som aldrig haft ett land. Dessa sionister skapade då de Förenta Nationerna och använde dessa för att upplösa varje nationalstat baserad på ett folk.

Det kommer även omöjliggöra att den typ av information som behövs för att förstå vad som hänt blir olaglig. Jag tror detta är det viktigaste att uppnå. Siter som Nordfront eller Radio Islam kommer försvinna, och med dem möjligheten att informera sig.

Jag skulle säga att det viktigaste en kan göra är att ladda ner, spara och förbereda sig på att kunna distribuera denna kunskap olagligt.

Att det blir olagligt att säga kan också göra att människor blir nyfikna. Samt att den olagliga sanningen attraherar och att den som vet vad som har hänt blir trogen sanningen. Hundvisslor och kryptiska memes kommer bli ännu viktigare med tiden.

Att kunna säga sanningen utan att direkt säga den.
Jo, det är alltid en bra ide att samla på sig viktiga dokument. Helst fysiskt men såklart även digitalt. I nuläget är det dock viktigare att peka ut och konfrontera judarnas rabiata vilja till att censurera oss.
Citera
2023-04-22, 19:44
Bannlyst
Citat:
Om du läser den länkade artikeln i trådstarten så ser du att denna lag omfattar alla bevisade folkmord i historien (varav Förintelsen, av lätt insedda skäl, är den mest kända).
Men enligt vem är den bevisad?

Enligt judarna själva? judiska akademiker som godkänner att det är ett folkmord.

Vi behöver oberoende forskare. Såsom dom som redan gått ut med att det var en false flag. Att dom nu vill mörka det på detta sättet skriker att det var en false flag.
Citera
2023-04-22, 19:45
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:
Denna tråd är främst avsedd att diskutera det faktum att Sverige, som ett av de sista länderna i Europa, nu troligtvis gör det olagligt att förneka bevisade folkmord och krigsförbrytelser.

Syftet med lagen är givetvis att skydda de grupper som utsatts för hemskheterna gentemot fortsatt skymf och förföljelser.

Vi diskuterar inte själva förintelsen här, den har skett, och det finns flertalet andra trådar om detta:

Vilka fler grupper än judar handlar det om?
Citera
2023-04-22, 19:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Resultatet blir att vi diskuterar om det är rätt att förbjuda det. Det är själva diskussionen. Ska man kunna förbjuda människor att ha en annan åsikt, även om den är fel.

Motargumenten hitintills är typ att Ankarström sköt Gustav III och därigenom är det berättigat. Men som jag upprepat flera gånger är frågan om man ska få ha en åsikt om det, även om det är fel. Svaret blir hela tiden att det har skett, vilket jag är medveten om hela tiden, men inga andra argument för. Det är liksom problemet med hela diskussionen.

Grunden för yttrandefriheten och vad man ska få säga, försöker man runda helat tiden med att säga att det har skett.
Citera
2023-04-22, 19:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är tyvärr så att det du påstår är käpprätt åt fanders…
Hela den etablerade vetenskapens förklaring om förintelsen vilar på solid grund. Att du inte är medveten om det är ditt problem…

Nej, den bygger på anekdotisk bevisning av en historisk händelse. På precis samma sätt som med all annan historia. Det finns ingen fysisk bevisning som säger att 6.000.000 judar rensades ut under WWII på samma sätt som saker och ting kan bevisas inom naturvetenskapen; alltså den gren av vetenskapen som bevisar att jorden är rund.

Oavsett vad så anser jag ändå att folk ska få uttrycka sin åsikt och övertygelse kring det hela ändå. Detta alltså oberoende om det som uttrycks är en övertygelse om att det som påstås ska ha hänt eller inte hänt. Åsikts- och yttrandefrihet oavsett åsikt och yttrande.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som sagt, jag är kanske naiv men jag förväntar mig mer kunskap av er moderatorer…

Du är definitivt naiv om du inte kan hålla isär rollen som moderator och personen bakom rollen. Att du drar upp det gång på gång visar väl på en brist för förståelsen mellan sak och person. Men det får väl stå för dig.

Att du dessutom det förväntar dig att moderatorerna ska gå stå på din sida och motarbeta yttrandefriheten av någon anledning handlar nog snarare om enfald än naivitet. Men det får väl stå för dig.
Citera
2023-04-22, 19:51
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Här förbjuder man inte en åsikt.

Oväsentligt. Att förbjuda spridande av en åsikt är funktionellt sett ett åsiktsförbud, eftersom spridande av en åsikt är det enda sättet att manifestera den. Eller hur?

Citat:
Förintelsen är fakta.

Historievetenskapen är inte en exakt vetenskap, och om "förintelsen" gick att försvara i den historiografiska diskursen så skulle ett förbud inte behövas.
Citera
Medlem
particulum1s avatar
Detta måste krocka med yttrandefrihetsgrundlagen.

1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, tv och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Citera
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxkaviar
Vilka fler grupper än judar handlar det om?

Det som föreslås är att förnekande av alla bevisade folkmord, brott mot mänskligheten och krigsbrott ska förbjudas. Som i de flesta andra länder.

Det lär även omfatta förnekande av folkmordet på Armenierna, Röda Khmererna i Kambodja, Stalins brott mot mänskligheten med mera. Det finns ett antal sådana här hemskheter och samhället vinner inte på att det finns folk som förnekar dessa hemskheter.

EDIT: Jag skulle vilja uppmana alla att ignorera trollet med nick som ett "skogsväsen". Denna användare har härjat här på detta delforum i flertalet år, och är uppenbarligen besatt av denna händelse. Ägnar troligtvis större delen av sin vakna tid åt ett delforum på Flashback, vilket ju kan tyckas tragiskt i sig. Jag önskar "vatten" all hjälp som går att få, och ett stadigt tillfrisknande!
Senast redigerad av heggenes 2023-04-22 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in