2023-04-22, 09:36
Medlem
Ska bjuda ett bunke gamla klasskompisar på lunch och tänkte grilla något, vad har ni för tips?
Jag är oklar vad folk äter men kött är nog OK för de flesta iaf.
Är grillspett ett lunchigt alternativ?
Tänkte isf man kan förlaga kycklingfilé / fläskfilé dagen innan så den är "klar" och sedan det vanliga med tomater, champissar lök paprika osv.
CF-sås och nån slags sallad kanske?
Tips??
Citera
2023-04-22, 09:39
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Ska bjuda ett bunke gamla klasskompisar på lunch och tänkte grilla något, vad har ni för tips?
Tänkte isf man kan förlaga kycklingfilé / fläskfilé dagen innan så den är "klar" och sedan det vanliga med tomater, champissar lök paprika osv.
Tips??

Grillspett med olika kötter och grönsaker samt nån sallad/potatissallad och nån hemdunkad sås/dip
kan funka och då kan folket välja lite själva samt går fort att tillaga.
Citera
2023-04-22, 09:41
Medlem
Mindbreaths avatar
Skall det vara brunch eller lunch? För mig är det två helt olika saker. Om du skall laga brunch, alltså frukost-lunch som man äter på förmiddagen, skulle jag köra en variant på en engelsk frukost och grilla lite korvar och fläsk och tomater och champinjoner och servera det med bönor och rostat bröd.

Skall du göra lunch kan man ju göra vad som helst egentligen, grillspett låter fint, kanske i tortillabröd med hummus, kålsallad och picklad rödlök?
Citera
2023-04-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Skall det vara brunch eller lunch? För mig är det två helt olika saker. Om du skall laga brunch, alltså frukost-lunch som man äter på förmiddagen, skulle jag köra en variant på en engelsk frukost och grilla lite korvar och fläsk och tomater och champinjoner och servera det med bönor och rostat bröd.

Skall du göra lunch kan man ju göra vad som helst egentligen, grillspett låter fint, kanske i tortillabröd med hummus, kålsallad och picklad rödlök?
Jo det blev lite slarvig men det blir lunch
Lite olika kött som sas och tortillabröd låter bra, det måste vara enkelt..

Är det vettigt att förlaga köttet dagen innan, har inte så mycket tid innan själva lunchen..
Citera
2023-04-22, 10:03
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:

Är det vettigt att förlaga köttet dagen innan, har inte så mycket tid innan själva lunchen..

Fattar inte riktigt varför du ska ”förlaga” om du ska grilla, huvudsaken är väl att du tänder grillen i tid? Har du tid att ”förlaga” köttet känns det vettigare att lägga den tiden på annat. Annars en bra tråd då jag själv tänker mig grillad lunch idag tillsammans med några grannar jag tänkt bjuda in.

Funderar på kycklingfilé med couscous, keso och grillade grönsaker som lök, tomater, paprika. Brukar bli jäkligt gott och uppskattat samtidigt som det kräver minimal arbetsinsats.
Citera
2023-04-22, 10:11
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:

Nej förlaga det inte, då blir det inte gott. Laga nötkött i små bitar så går det fort, det behöver inte vara genomgrillade så det tar bara ett par minuter om grillen är varm nog. Hummus och sånt kan du göra i förväg, så när gästerna kommer så grillar du bara på köttet och serverar. Tar max 15 min.
Citera
2023-04-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Nej förlaga det inte, då blir det inte gott. Laga nötkött i små bitar så går det fort, det behöver inte vara genomgrillade så det tar bara ett par minuter om grillen är varm nog. Hummus och sånt kan du göra i förväg, så när gästerna kommer så grillar du bara på köttet och serverar. Tar max 15 min.
Okey - låter vettigt.
Är det entrecote som gäller?
Man kan ha det i marinad i kylen innan kanske?

Sedan grillspett - Jag brukar ha grillspett med massa saker på men det kanske är fel, kanske ett med kött, ett med paprika/lök, ett med champinjoner eller hur är bäst?
Citera
2023-04-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Fattar inte riktigt varför du ska ”förlaga” om du ska grilla, huvudsaken är väl att du tänder grillen i tid? Har du tid att ”förlaga” köttet känns det vettigare att lägga den tiden på annat. Annars en bra tråd då jag själv tänker mig grillad lunch idag tillsammans med några grannar jag tänkt bjuda in.

Funderar på kycklingfilé med couscous, keso och grillade grönsaker som lök, tomater, paprika. Brukar bli jäkligt gott och uppskattat samtidigt som det kräver minimal arbetsinsats.
Återkom gärna efter din bjudning, alltid kul med input och reflektioner
Jag är själv lite nojig med kyckling för jag överlagar oftast, därav min tanke att förlaga...
Citera
2023-04-22, 11:05
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Tips??

Grilla sparris och gör Eggs Benedict med grillad sparris till. Brunch-klassiker och gott! Om du ändå har grillen igång. Resten är ju rätt lätt, laxen köper du klar sen pochera ett gäng ägg.
Citera
2023-04-22, 11:17
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Okey - låter vettigt.
Är det entrecote som gäller?
Man kan ha det i marinad i kylen innan kanske?

Sedan grillspett - Jag brukar ha grillspett med massa saker på men det kanske är fel, kanske ett med kött, ett med paprika/lök, ett med champinjoner eller hur är bäst?

Skall du göra grillspett skulle jag föredra typ ryggbiff, rostas eller oxfilé, entrecote har stora insprängda fettbitar som inte gör sig så bra som spett.

Det är bäst att inte blanda på spetten utan köra kött och de olika grönsakerna separat, då får du bäst koll på att allt blir perfekt tillagat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in