2023-04-21, 22:20
Medlem
Ska det vara såhär

I Sverige 2023????

I vårt multikulturella samhälle är vi nu tvungna att inom hemtjänsten kommunicera via översättningsappar med flertalet olika språk då brukarna inte kan ett ord Svenska.
Jag blir galen.
Jag talar flytande engelska och svenska.
Men ska nu stå och skriva in en mening på svenska. Vänta tills den kommer upp på ett annat språk och sen staka mig fram på det andra språket. Eller tala in en mening på svenska och sen spela upp den för brukaren.
Den som inte pratar svenska har inte kunskapen att vare sig skriva eller prata in sitt språk i telefonen utan då måste jag försöka stå och lista ut vad den menar.
Alltså detta gör mig galen.
Mycket information försvinner och saker kommer inte fram och det blir missförstånd.

Jag blir galen.
Citera
2023-04-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Ska det vara såhär

I Sverige 2023????

I vårt multikulturella samhälle är vi nu tvungna att inom hemtjänsten kommunicera via översättningsappar med flertalet olika språk då brukarna inte kan ett ord Svenska.
Jag blir galen.
Jag talar flytande engelska och svenska.
Men ska nu stå och skriva in en mening på svenska. Vänta tills den kommer upp på ett annat språk och sen staka mig fram på det andra språket. Eller tala in en mening på svenska och sen spela upp den för brukaren.
Den som inte pratar svenska har inte kunskapen att vare sig skriva eller prata in sitt språk i telefonen utan då måste jag försöka stå och lista ut vad den menar.
Alltså detta gör mig galen.
Mycket information försvinner och saker kommer inte fram och det blir missförstånd.

Jag blir galen.

trodde det var tvärtom, iallafall enligt det jag hört av de jag känner som jobbar inom äldrevården, vikarier kan inte svenska, även viss del av personalen, kan inte läsa inte förstår talade instruktioner, missförstår såklart både medicin och hantering.. det kanske blir bättre om några år då, då varken personal eller boende talar svenska?
Citera
2023-04-21, 22:25
Medlem
Illa men det som gör mig förbannad är att personer som är så dåliga i svenska får jobb.
Att våra åldringar inte förstår, kan göra sig förstådda och då känner sig otrygga för att vänsterpacket vill dölja arbetslöshet genom att anställa odugliga personer inom äldrevården.
Citera
2023-04-21, 22:25
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Inte förvånande då Sverige är ett extremt kravlöst land. Man vågar inte ställa krav på folk som kommer hit, i stället är det vi som ska anpassa oss till främlingarna.

Bättre med tolk i så fall, betald av patienten eller dennes anhöriga.
Citera
2023-04-21, 22:27
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Illa men det som gör mig förbannad är att personer som är så dåliga i svenska får jobb.
Att våra åldringar inte förstår, kan göra sig förstådda och då känner sig otrygga för att vänsterpacket vill dölja arbetslöshet genom att anställa odugliga personer inom äldrevården.

Exakt! Det är så fullständigt idiotiskt och skrämmande.
Citera
2023-04-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
trodde det var tvärtom, iallafall enligt det jag hört av de jag känner som jobbar inom äldrevården, vikarier kan inte svenska, även viss del av personalen, kan inte läsa inte förstår talade instruktioner, missförstår såklart både medicin och hantering.. det kanske blir bättre om några år då, då varken personal eller boende talar svenska?
Jo det också
Och inte kan skriva dokumentation så man kan läsa för dom kan inte stava
Citera
2023-04-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ja det är också helt vansinnigt
Citera
2023-04-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Inte förvånande då Sverige är ett extremt kravlöst land. Man vågar inte ställa krav på folk som kommer hit, i stället är det vi som ska anpassa oss till främlingarna.

Bättre med tolk i så fall, betald av patienten eller dennes anhöriga.

Japp.
Men då säger mesiga chefen
Men alla har rätt till hemtjänsten
FUCK THAT SHIT
Citera
2023-04-21, 22:32
Medlem
Citat:
Förbannad? För att invandrarna är de enda som vill ta de här jobben!

Gammlingarna får faktiskt växa upp och förstå att svenskar vill inte ta hand om de och att invandrare med "dålig svenska" är bästa alternativet Tyvär!!
Citera
2023-04-21, 22:35
Medlem
PerniWhas avatar
Ok, aldrig funderat över brukarnas förmåga att görs sig förstådda. Det har fram till nu (vad jag skummat av) alltid varit den andra sidan det brister hos.
Citera
2023-04-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Förbannad? För att invandrarna är de enda som vill ta de här jobben!

Gammlingarna får faktiskt växa upp och förstå att svenskar vill inte ta hand om de och att invandrare med "dålig svenska" är bästa alternativet Tyvär!!

Så du har gått på sossemyten om "invandrarna räddar vården"
Citera
2023-04-21, 22:42
Medlem
Citat:
Så du har gått på sossemyten om "invandrarna räddar vården"
Finns ingen myt invandrarna överallt ! Bygga, köra bussar, taxi, lastbilar, städa, lager, hemtjänst, restaurang mm 😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in