2023-04-21, 19:13
Medlem
Hittade en gammal telefon då jag vet att jag har massa gamla värdefulla bilder i den som betyder otroligt mycket för mig.

Så fick jag igång den, satt och bläddrade bland bilderna så parade den ihop sig med min nuvarande telefon och då försvann ALLT!!!
Alla gamla bilder & videos på min son, allt är bara borta 😭
Hur gör jag för att få tillbaka de?
Dom finns inte kvar på någon av telefonerna!

Snälla säg inte att dom är borta för gott
Citera
2023-04-21, 19:15
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Hjälp!!!

Ny rubrik: Hur får jag tillbaka mina bilder?

/Mod

Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2023-04-21, 19:39
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Recuva https://recuva.en.softonic.com/?ex=DINS-635.0

Recuva har jag använt många gr med stor framgång, det tar en bra stund att söka igenom minnet men ett mobilminne på 16-128GB bör vara gjort över en natt.
Citera
2023-04-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Recuva https://recuva.en.softonic.com/?ex=DINS-635.0

Recuva har jag använt många gr med stor framgång, det tar en bra stund att söka igenom minnet men ett mobilminne på 16-128GB bör vara gjort över en natt.
Verkar dock inte fungera att söka igenom mobiler med Recuva. Man bero på olika modeller också. Testade nu med min Huawei P30 Pro. Och den kom inte upp i Recuva. Om bilderna låg på minneskort i mobilen, så går det ju givetvis att sätta minneskortet i en dator och söka igenom med Recuva.
Citera
2023-04-21, 23:48
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Verkar dock inte fungera att söka igenom mobiler med Recuva. Man bero på olika modeller också. Testade nu med min Huawei P30 Pro. Och den kom inte upp i Recuva. Om bilderna låg på minneskort i mobilen, så går det ju givetvis att sätta minneskortet i en dator och söka igenom med Recuva.

Det fungerar om din P30 är korrekt installerad och finns i enhetshanteraren.

Man kan ju även installera ett program direkt i telefonen tex FoneDog Android Data Recovery.
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2023-04-21 kl. 23:50.
Citera
2023-04-22, 09:47
Medlem
Återigen en hjärtskärande tråd och jag lider verkligen med dig, men bilderna och filmerna finns kvar någonstans.
Kan det ha skapats en ny profil (mapp) i mobilen där bilderna INTE ligger, men sitt still "i båten" och kolla upp på nätet hur man återställer info från mobiler.
Kör ingen fabriksåterställning!!

Och som någon nämnt tidigare, om bilderna ligger på ett minneskort är det bara att öppna i en dator eller liknande.
Ta ett djupt andetag så ordnar det sig till slut
Citera
2023-04-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellan88
Hittade en gammal telefon då jag vet att jag har massa gamla värdefulla bilder i den som betyder otroligt mycket för mig.

Så fick jag igång den, satt och bläddrade bland bilderna så parade den ihop sig med min nuvarande telefon och då försvann ALLT!!!

Snälla säg inte att dom är borta för gott

Varför inte ge oss mer info…..
Vad är det för telefon du hittade, vad är det för telefon du har nu…? Har du någon molntjänst aktiverad?
På vilket sätt parade den ihop sig med den andra telefonen, vilka meddelanden dök upp? Vad tryck du på…? Var du inloggad med samma ID på båda..?
Citera
2023-04-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför inte ge oss mer info…..
Vad är det för telefon du hittade, vad är det för telefon du har nu…? Har du någon molntjänst aktiverad?
På vilket sätt parade den ihop sig med den andra telefonen, vilka meddelanden dök upp? Vad tryck du på…? Var du inloggad med samma ID på båda..?

Jag hittade min gamla iPhone 8 då min nuvarande 12a har börjat balla ur i högtalaren.

Satte mig vid datorn och hade tänkt föra över alla bilder då allt plötsligt försvann. Inget meddelande i skärmen vad jag kunde se. Höll i 8an med 12an bredvid mig. Sen va allt borta bara…
Kan det vara så att det va 2 olika Apple ID på telefonerna tro? I så fall har jag ingen aning om vad det är för ID. Provade tipsen jag fick om att koppla in den gamla telefonen i datorn men jag hittade inget gammalt då heller tyvärr…

Sen har jag inget minne om jag försökte logga in på mitt nuvarande Apple id då det förmodligen inte va inloggat på något i den gamla telefonen, därav allt försvann men det vågar jag inte svära på att så va fallet…
Citera
2023-04-24, 16:33
Medlem
Citat:
Jag hittade min gamla iPhone 8 då min nuvarande 12a har börjat balla ur i högtalaren.

Satte mig vid datorn och hade tänkt föra över alla bilder då allt plötsligt försvann. Inget meddelande i skärmen vad jag kunde se. Höll i 8an med 12an bredvid mig. Sen va allt borta bara…
Kan det vara så att det va 2 olika Apple ID på telefonerna tro? I så fall har jag ingen aning om vad det är för ID. Provade tipsen jag fick om att koppla in den gamla telefonen i datorn men jag hittade inget gammalt då heller tyvärr…

Sen har jag inget minne om jag försökte logga in på mitt nuvarande Apple id då det förmodligen inte va inloggat på något i den gamla telefonen, därav allt försvann men det vågar jag inte svära på att så va fallet…
Det kan mycket väl bara två olika Apple ID. Testa försöka hitta om du ser en mejl för ett annat konto någonstans, typ när du försöker uppdatera en app.

Annars är det väl bara att beklaga. Köp bättre mobil nästa gång osv.
Citera
2023-04-24, 16:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Logga in med ditt AppleId på https://www.icloud.com/ så finns bilderna väl där?
Citera
2023-04-26, 12:57
Medlem
[quote=Fellan88|84222573]Hittade en gammal telefon då jag vet att jag har massa gamla värdefulla bilder i den som betyder otroligt mycket för mig.

Snälla säg inte att dom är borta för gott[/quote

Hej Kan tyvärr ingenting om Apple, men det slog mig att du med stor säkerhet kan få tillbaka bilderna och filmerna med den här eminenta instruktionen gjord av Avel (i tråden om Tove) om du inte redan ordnat det.
Han har skrivit den nån gång runt 20-22 mars, men som tur var hade jag gjort en kopia på den,
med lite hjälp nån datorkunnig (ifall du inte kan) borde det vara bara att ta det steg för steg

"Något förenklat (nåja…) så skulle förfarandet se ut så här om man får allt att lira ihop:

Föreberedelser.
1. Lösenkoden för iPhonen är känd då MGM enligt förundersökningsprotokoll har lämnat ifrån sig den frivilligt och skärmlåset stängs av i Inställningar. Person försvunnen och liv i fara.

Jailbreak.
2. iPhonen förebereds för att installera annan mjukvara än de som är godkända av Apple, dvs med Jailbreak-teknik genom programvaran Palera1n(gratis) som finns nedladdningsbar på Github(sida på nätet där utvecklare delar sina program).

Processen går i kort ut på att på ett USB-minne installeras programvaran Ventoy(också gratis) och Palera1n. Bör vara dator som inte har AMD-processor (negativ påverkan USB-kommunikation med datorn, bör vara USB 2.0 dessutom).

(Ja det ska vara en 1:a i Palera1n och inte ett ”i”, är ju hackers som skrivit programmet haha…)

Datorn bootas i Bios-mode och man säkerställer i inställningarna där att Secure Boot är bortkopplat samt att bootning av datorn har USB-stickan som prioritet.

Datorn bootas därefter med programvaran på USB-stickan och inte från datorns egna operativsystem (typ Windows eller OS).

Datorn kommer be att man kopplar ihop iPhonen med datorn med kabel och därefter följer man instruktionerna för att göra iPhonen tillgänglig för tredjepartsinstallationer.
Programmet ber en att trycka på kombinationer av knappar på telefonen (volymknapp m.m.) för att sätta den i särskilt läge.

Tömning av iPhonen.
3. Datorn bootas i sitt vanliga läge och nu kan en fysisk extrahering av datan med t.ex. programvaran Magnet Acquire(gratis nedladdningsbart efter registrering på Magnet Forensics hemsida) göras. Mobiltelefonen är då kopplad till datorn med sin vanliga laddkabel via USB-port precis som vid jailbreak.

Tolkning av datan.
4. Resultatet av den tömningen blir en stor arkivfil i filformatet TAR som sparas i datorn. (Det mer bekanta ZIP-formatet eller andra format beroende på vilken programvara som används annars.)

5. Filen läses in och processas i programvaran xLEAPP/iLEAAP (mera gratisprogram) med fördel installerat i Linux-distribution (typ Ubuntu eller Kali Linux) i datorn. (Skrivet i bl.a. programmeringsspråket Python av en FBI-kille från Florida.)

Läsning av koordinater.
6. I programmet väljer man den plats i iPhonen som Significant Locations" (viktiga platser) är sorterat till och får upp dem i motsvarande ett Excelblad med datum och koordinater.

Identifiering av koordinater för fyndplats.
7. Datum och koordinater sorteras och identifieras för aktuellt dygn och hur MGM rört sig den natten är då fastställt och då med vistelse vid det som blir fyndplats väldigt lätt identifierat i programmet.

Med några kronor på fickan kan programmen ersättas av de från Elcomsoft. De var tidiga med fysisk extrahering och med deras programvara så skedde det uppmärksammade i trånget i Hollywoodkändisars iPhones/iCloud för några år sen med lite nakenspridning som följd bl.a.).

En massa teknisk mumbojumbo men skulle man se någon göra det så framstår det som rätt enkelt. Med reservation för dagsformen speciellt vad gäller Jailbreak och diverse kompabilitet här och var så kan det alltså göras så om polisens utrustning/program inte har uppdaterats eller inte finns tillgänglig.

Börjar man från scratch med att säkerhetskopiera mobilen (32GB t.ex. kanske tar runt 20 min i iTunes för datorn) så det är bevarat innan man bombar på med Jailbreak och nån timme eller två för att installera och kopiera diverse program och filer enligt ovan så är det rätt snart gjort.

Ska påpekas att ovanstående process inte är att rekommendera i ett IT-forensiskt säkert perspektiv men skulle det vara bråttom och polisen inte finns till hands (typ i en anarki eller nåt…) eller dyr programvara så är det någon variant på ovan som man får ta till.

Det tar inte två veckor och hade man haft tillgång till polisens resurser så ska det alltså handla om timmar att få fram koordinaterna som leder till fyndplatsen med tanke på att det är en koordinat som ”sticker ut” plats- och tidsmässigt.
Senast redigerad av Avel Igår kl. 22:47."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in