[quote=Fellan88|84222573]Hittade en gammal telefon då jag vet att jag har massa gamla värdefulla bilder i den som betyder otroligt mycket för mig.
Så fick jag igång den, satt och bläddrade bland bilderna så parade den ihop sig med min nuvarande telefon och då försvann ALLT!!!
Alla gamla bilder & videos på min son, allt är bara borta 😭
Hur gör jag för att få tillbaka de?
Dom finns inte kvar på någon av telefonerna!
Snälla säg inte att dom är borta för gott[/quote
Hej Kan tyvärr ingenting om Apple, men det slog mig att du med stor säkerhet kan få tillbaka bilderna och filmerna med den här eminenta instruktionen gjord av Avel (i tråden om Tove) om du inte redan ordnat det.
Han har skrivit den nån gång runt 20-22 mars, men som tur var hade jag gjort en kopia på den,
med lite hjälp nån datorkunnig (ifall du inte kan) borde det vara bara att ta det steg för steg
"Något förenklat (nåja…) så skulle förfarandet se ut så här om man får allt att lira ihop:
Föreberedelser.
1. Lösenkoden för iPhonen är känd då MGM enligt förundersökningsprotokoll har lämnat ifrån sig den frivilligt och skärmlåset stängs av i Inställningar. Person försvunnen och liv i fara.
Jailbreak.
2. iPhonen förebereds för att installera annan mjukvara än de som är godkända av Apple, dvs med Jailbreak-teknik genom programvaran Palera1n(gratis) som finns nedladdningsbar på Github(sida på nätet där utvecklare delar sina program).
Processen går i kort ut på att på ett USB-minne installeras programvaran Ventoy(också gratis) och Palera1n. Bör vara dator som inte har AMD-processor (negativ påverkan USB-kommunikation med datorn, bör vara USB 2.0 dessutom).
(Ja det ska vara en 1:a i Palera1n och inte ett ”i”, är ju hackers som skrivit programmet haha…)
Datorn bootas i Bios-mode och man säkerställer i inställningarna där att Secure Boot är bortkopplat samt att bootning av datorn har USB-stickan som prioritet.
Datorn bootas därefter med programvaran på USB-stickan och inte från datorns egna operativsystem (typ Windows eller OS).
Datorn kommer be att man kopplar ihop iPhonen med datorn med kabel och därefter följer man instruktionerna för att göra iPhonen tillgänglig för tredjepartsinstallationer.
Programmet ber en att trycka på kombinationer av knappar på telefonen (volymknapp m.m.) för att sätta den i särskilt läge.
Tömning av iPhonen.
3. Datorn bootas i sitt vanliga läge och nu kan en fysisk extrahering av datan med t.ex. programvaran Magnet Acquire(gratis nedladdningsbart efter registrering på Magnet Forensics hemsida) göras. Mobiltelefonen är då kopplad till datorn med sin vanliga laddkabel via USB-port precis som vid jailbreak.
Tolkning av datan.
4. Resultatet av den tömningen blir en stor arkivfil i filformatet TAR som sparas i datorn. (Det mer bekanta ZIP-formatet eller andra format beroende på vilken programvara som används annars.)
5. Filen läses in och processas i programvaran xLEAPP/iLEAAP (mera gratisprogram) med fördel installerat i Linux-distribution (typ Ubuntu eller Kali Linux) i datorn. (Skrivet i bl.a. programmeringsspråket Python av en FBI-kille från Florida.)
Läsning av koordinater.
6. I programmet väljer man den plats i iPhonen som Significant Locations" (viktiga platser) är sorterat till och får upp dem i motsvarande ett Excelblad med datum och koordinater.
Identifiering av koordinater för fyndplats.
7. Datum och koordinater sorteras och identifieras för aktuellt dygn och hur MGM rört sig den natten är då fastställt och då med vistelse vid det som blir fyndplats väldigt lätt identifierat i programmet.
Med några kronor på fickan kan programmen ersättas av de från Elcomsoft. De var tidiga med fysisk extrahering och med deras programvara så skedde det uppmärksammade i trånget i Hollywoodkändisars iPhones/iCloud för några år sen med lite nakenspridning som följd bl.a.).
En massa teknisk mumbojumbo men skulle man se någon göra det så framstår det som rätt enkelt. Med reservation för dagsformen speciellt vad gäller Jailbreak och diverse kompabilitet här och var så kan det alltså göras så om polisens utrustning/program inte har uppdaterats eller inte finns tillgänglig.
Börjar man från scratch med att säkerhetskopiera mobilen (32GB t.ex. kanske tar runt 20 min i iTunes för datorn) så det är bevarat innan man bombar på med Jailbreak och nån timme eller två för att installera och kopiera diverse program och filer enligt ovan så är det rätt snart gjort.
Ska påpekas att ovanstående process inte är att rekommendera i ett IT-forensiskt säkert perspektiv men skulle det vara bråttom och polisen inte finns till hands (typ i en anarki eller nåt…) eller dyr programvara så är det någon variant på ovan som man får ta till.
Det tar inte två veckor och hade man haft tillgång till polisens resurser så ska det alltså handla om timmar att få fram koordinaterna som leder till fyndplatsen med tanke på att det är en koordinat som ”sticker ut” plats- och tidsmässigt.
Senast redigerad av Avel Igår kl. 22:47."