2023-04-20, 03:12
Medlem
Airwave92s avatar
Socialbidrag? du menar existensminimum som ligger p typ 5k i mnaden?
Citera
2023-04-20, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder s har jag trttnat p att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mtt skit av att jobba och inte sett ngon mening med att sitta av 8 timmar bara fr att tjna ngra tusen extra ver socialbidraget. Jag har lnge velat lmna det s kallade "The Matrix" och leva p ett annorlunda sett. Vill knna mig levande varje dag inte bara jobba mndag-fredag fr att senare g ut och festa och vakna bakis nsta dag vilket mnga verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhllet vill forma en bild av att man r vrdels om man inte jobbar och att mnniskor ska knna dligt samvete fr att man inte bidrar till storebror. S jag tror egentligen mnga jobbar fr att man inte ska bli dmd eller klassad som vrdels. Egentligen r detta bara en phittad id och tanke som mnga accepterat pga mnniskans kollektiva nedtryckta sjlvknsla.

Vad tycker ni p Flashback? Njuter ni och ser fram emot att g till jobbet? Eller r det bortkastad energi och livskraft som gr till spillo?

Det r ingen phittad id alls. Folk som inte har ngot fr sig klassas som lata och oattraktiva. Hela delen du skrev om det r enbart projektion.
Citera
2023-04-20, 03:38
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Som topic lyder s har jag trttnat p att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mtt skit av att jobba och inte sett ngon mening med att sitta av 8 timmar bara fr att tjna ngra tusen extra ver socialbidraget. Jag har lnge velat lmna det s kallade "The Matrix" och leva p ett annorlunda sett. Vill knna mig levande varje dag inte bara jobba mndag-fredag fr att senare g ut och festa och vakna bakis nsta dag vilket mnga verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhllet vill forma en bild av att man r vrdels om man inte jobbar och att mnniskor ska knna dligt samvete fr att man inte bidrar till storebror. S jag tror egentligen mnga jobbar fr att man inte ska bli dmd eller klassad som vrdels. Egentligen r detta bara en phittad id och tanke som mnga accepterat pga mnniskans kollektiva nedtryckta sjlvknsla.

Vad tycker ni p Flashback? Njuter ni och ser fram emot att g till jobbet? Eller r det bortkastad energi och livskraft som gr till spillo?

Ja, det r rtt. Arbetsmarknaden r weaponized och bara att ska jobb r som en krigszon. Det r en ondig kamp fr anstndig ln, fr att skaffa jobb, fr att utbilda sig.

Det r som man vill att mnniskor ska befinna sig i stndig konflikt. Jaga jobb och jaga bostad i nrheten av arbete.

Om man i lugn och ro kunde bli bra p det man r bra p och i lugn och ro tjna pengar p det man r bra p d skulle nog alla vilja jobba.

P 80-talet nr brevbrarna var klara med sin cykelrunda d var de frdiga fr dagen. Sedan ndrades det s brevbrarna fick fortstta jobba nr de kom tillbaka.

Mnniskor jagas av appar inom vissa yrken som hller koll p var de befinner sig, hur lng tid (sekunder) ngot tar och s vidare. Stressigt.

Nej, jag har sllat mig till de arbetslsas klubb (frtidspensionr) och har aldrig mtt bttre.

Jag tnker idiot, varje gng jag ser en knegare p vg till jobbet.
Citera
2023-04-20, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det r ingen phittad id alls. Folk som inte har ngot fr sig klassas som lata och oattraktiva. Hela delen du skrev om det r enbart projektion.

Alla har vl alltid ngot fr sig?
Oavsett om man ligger p soffan s har man ju ngot fr sig, eller?
Frestll dig en person som gr p socialbidrag och r p gymmet 6 dagar i veckan. Promenerar i skogen, ter god mat, spelar datorspel och leker med livet. r det inte mer vrt n att jobba p ngot bygge och stiga upp klockan 04.30 fr att vara p jobbet 06.30, slita arslet av sig, pimpla kaffe varje rast fr att orka hlla sig vaken, sitta med trtta bygg-gubbar med vedervrdig vrldsuppfattning och diskutera den senaste nyhetsartikeln.
Citera
2023-04-20, 03:50
Medlem
Gardenhose88s avatar
Vet inte vilken vrld du lever i men dem som fr bidrag fr 3600 kr per mnad min kusin har det ocg hans hyra ligger p 5500 han gr netto minus varje mnad. Silverskedd svenne skrp dig
Citera
2023-04-20, 03:58
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Fast varfr mste alla vara attraktiva hela tiden? Och fr vem? Och vad ska det leda till? Mer fitta? I mitt eget fall har jag sedan mnga r tillbaka en srbo, s fitta fr jag. Vad resten av kvinnligheten tycker gr detsamma. Vi lr hlla ihop under verskdlig framtid och ifall det skulle skita sig framver r man nd s gammal altt impotensen stter stopp fr vidare kvinnojakt och vad spelar det d fr roll att man har hg status och att de frnskilda grannkrringarna p villagatan kastar lystna blickar ver berberishcken?

Det dr psykologitjafset med frsvarsmekanismer ger jag inte mycket fr. En frsvarsmekanism r enbart applicerbar ifall individen knner att denne mste frsvara sig. Ett behov av att frsvara sig uppstr endast om man tycker att det man gr r fel. Vi r flera i trden som inte tycker att vi gr fel. Tvrtom. Och d r frsvarsmekanismer inte aktuella. Det finns inget rtt och fel i livet.

Det finns olika sorters mnniskor som befinner sig i olika stadier av bde livet och sin personliga utveckling. Mnniskor med olika ambitioner. Fru och barn och radhus och all-inclusive i Thailand en gng om ret r inte intressant fr alla. Det bara r s.
Citera
2023-04-20, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
De flesta kommer inte att vlja en arbetsbefriad tillvaro eftersom de styrs av konventioner, traditioner, andras sikter, drmmar om framtiden osv. Drfr kommer majoriteten att jobba och skapa ovan nmnda marginaler fr oss andra som hellre lever i nuet n hoppas p morgondagen.

Vi ska inte hna de saktmodiga fr det r deras uppoffring som gr att vi andra kan sitta uppe och spela dator mitt i natten mitt i veckan utan en tanke p att ngon klocka ringer om ngra timmar.

Blir lite nyfiken p hur du hanterar andras sikter och det sociala trycket i praktiken.

Sitter du inne och ugglar tills klockan r 17.00 eller har du inga sociala kontakter med dom som jobbar in pengarna till din frsrjning?
Citera
2023-04-20, 04:14
Medlem
Vldigt f vill jobba.
Eller kanske mer korrekt att sga tt vldigt f vill stiga upp kl 7 och sluta kl 16, varje jvla dag.

Jag hatar mitt jobb och varje dag knns som 100 r av lidande.
Men p helgen kan jag reparera sommarstugan precis hela dagen och tycka det r skitkul.

Har man ett jobb man verkligen gillar s tror jag att man faktiskt villl jobba.
Men inte heller det r vl vanligt.
Knns som mnga bara tar ett jobb dom r okej med eller ett kassajobb p ica fr dom itne orkar med nt annat.

Jag nskar att jag hade ett intresse att jobba med.
Tnk att vara s intresserad av medecin och mnniskor att man studerar hela sitt liv till lkare,politiker,eller nt annat som ofta krver att man gillar sitt jobb, sn motivation hade jag velat ha.

Mnga har ju intressen, men inte skert man vill jobba med det.
Jag r intresserad av mototrer, att fjllvandra och fotografera, men skulle aldrig vilja jobba med ngot av det.
Citera
2023-04-20, 04:14
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Blir lite nyfiken p hur du hanterar andras sikter och det sociala trycket i praktiken.

Sitter du inne och ugglar tills klockan r 17.00 eller har du inga sociala kontakter med dom som jobbar in pengarna till din frsrjning?
Nej, jag har inte jttemycket kontakt med arbetarna. Vi har liksom inget gemensamt s det sociala trycket r obefintligt. Jag arbetar inte, jag har ingen fru och jag tycker inte om rock frn sjuttio- och ttiotalet s vad ska vi prata om? Jag umgs med ngra enstaka personer, sdana som man knner sedan gammalt. Det r allt. Men s r det nog fr de flesta som befinner sig i ldersspannet mellan 40 och 50.

Jag sitter absolut inte inne och hller koll p klockan s att jag inte visar mig ute innan klockan fem. Varfr skulle jag gra det?
Citera
2023-04-20, 04:18
Medlem
Se om du kan jobba 75 eller 50 %?
Citera
2023-04-20, 04:26
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:

sch.
Jag dmer inte ut dig som person fr att du inte vill arbeta, inte har ett arbete, drfr att jag tror att du endast inte har funnit 'din grej' att gra + kunna tjna pengar/leva av det intresset.

Det finns nog mnga, med sina jobb, som upplever livet o vrlden som du beskrev om Matrix o/eller (i mnga fall upplever felaktiga) antaganden om att de flesta andra medmnniskor fster ngon srskild vikt vid dessa mnniskors yrkesmssiga situation.

Personligen tycker jag om mitt jobb, samtidigt som jag frstr att andra inte tycker om sina eller varken vill, varken vgar, testa sig fram tills ngot helt okej 'betalt tidsfrdriv' hittas.

Jmfr inte dig sjlv med hur du, tror, att andra eventuellt, kan tro, om dig.
Att gra din motsats dvs att hela tiden hitta tex urskter till att kunna spendera mer tid p arbetet n nyttigt fr exvis familjelyckan, r fr mnga minst lika mrkligt.
Om, det ens fr anses vara mrkligt.
Vad tycker du?
Varfr ska man jobba jmt o stndigt?
Varfr ska andras, eventuella tyckanden, vara viktigare n dina egna?
Citera
2023-04-20, 04:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hoppsan. Dr ser man. Nja, det r vl i grund och botten moderna siffror. Nr jag var grabb p ttio- och nittiotalet jobbade nstan alla. Jag tror inte att jag knde till mer n ett par ungar i hela skolan vars farsa inte jobbade. Eller morsa, i de fall dr hon var ensamstende. Det var lngtifrn alltid ngra fldiga jobb, ibland var de stderskor, parkarbetare, flyttgubbar osv, men jobbade gjorde nstan alla.

Idag r det inte alls s men att det var s pass illa att det inte ens r hlften som knegar, det visste jag inte.

Vi fr hoppas att siffrorna frbttras. Som sagt, ngon mste dra vrt gemensamma str till stacken och det kommer bannemig inte att vara jag.

Citat:
Hahaha, du r brutal! Jag tror din instllning till arbete gr mnga svenska knegare arga..

Det r vad det r.

jag personligen fresprkar ett lgskattesamhlle, men jag r i minoritet, Svenskarna som land/stat, vill ha det shr, Och det r ett sjlvspelande piano, s det lr ju fortstta.

s arg r jag inte, jag p min halva frsker ju dremot aktivt minimera mina skatteinbetalningar, strsta problemet fr mig r vl momsen, som man inte kommer undan, men det spelar heller ingen roll egentligen, d banksystemet som kreditbaserad ekonomi kopplad till precis noll fysiska vrden r rena kalle-anka- ekonomin.

s tja, jag r inte ens arg p er, grattis till god ledighet, m bste man vinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in