• 1
  • 2
2023-04-19, 23:27
Medlem
Min tjej vill att vi äter vegetariskt, vilket jag kan gå med på till 90% (1/10 mål är korv) MEN, hon ska ge fan i mina korvar som jag älskar dyrt och heligt.
Jag bryr mig inte så mycket om vad korven innehåller och har börjat argumentera med att om jag köper korv med låg kötthalt (ca 30%), så borde det vara en ganska okej deal då korven till stor del är vegetarisk - kanske till och med ett slag för miljön. Hon tycker såklart jag är dum i huvudet som tror att "skitkorv", som hon kallar det, är ännu mer vidrigt att köpa.

Har jag lite rätt, eller är jag ute och cyklar?
Citera
2023-04-19, 23:52
Medlem
Intressant frågeställning.

Tror man får dela upp problemet i mindre delar:

Är syftet att vara vegetariskt eller klimatmedveten?

Om syftet är att vara vegetariskt:
Korv innehåller förutom kött, animalisk fett och blodprotein. Därför är inte korv vegeratariskt.
Men lakto-ovo-vegetarianer kan konsumera mejeriprodukter inklusive ägg som har har animalisk fett i sig och därmed så borde väl man kunna äta korv, om man är lakto-ovo-vegetarian.

Om syftet är att tänka klimatsmart så skulle jag nog
rekommendera kycklingkorv med hög kötthalt istället.
Citera
2023-04-19, 23:55
Varför beslutar ni er inte för att var och en själv bestämmer över den egna kosthållningen? Man behöver inte äta kött om man inte vill men man behöver heller inte tvinga på sin partner sina egna livsval. Om hon vill äta vegetariskt så varför inte? Om du vill äta korv så gör det.
Citera
2023-04-20, 00:03
Medlem
Tintinikongos avatar
Jag är vegetarian sedan 2012. Frugan äter kött flera gånger i veckan. Inga problem. Man behöver ju inte tvinga på andra sina matvanor.
Citera
2023-04-20, 06:09
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Min tjej vill att vi äter vegetariskt, vilket jag kan gå med på till 90% (1/10 mål är korv) MEN, hon ska ge fan i mina korvar som jag älskar dyrt och heligt.
Jag bryr mig inte så mycket om vad korven innehåller och har börjat argumentera med att om jag köper korv med låg kötthalt (ca 30%), så borde det vara en ganska okej deal då korven till stor del är vegetarisk - kanske till och med ett slag för miljön. Hon tycker såklart jag är dum i huvudet som tror att "skitkorv", som hon kallar det, är ännu mer vidrigt att köpa.

Ät vad du vill, din fantasitjej lär inte bry sig men i övrigt är du självklart ute och cyklar när du kommer med ditt idiotargument om låg kötthalt. Hur man sedan kan skita i vad något man ser som ”heligt” innehåller? Om dina korvar inte är heligare än så kan du väl köpa vegetariska korvar?
Citera
2023-04-20, 07:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Ät vad du vill, din fantasitjej lär inte bry sig men i övrigt är du självklart ute och cyklar när du kommer med ditt idiotargument om låg kötthalt. Hur man sedan kan skita i vad något man ser som ”heligt” innehåller? Om dina korvar inte är heligare än så kan du väl köpa vegetariska korvar?
Vegetariska korvar? Har du provat en qorn-korv? Det smakar typ kartong.

Korv eller ej korv det är frågan.
Hur skulle hon reagera om du sa att hon inte får äta sojabaserad mat? Den är ju t ex med och skövlar regnskogar och utrotar hela artbestånd...

Nä du, TS, måste själv få välja vad han ska äta. Ett förhållande handlar inte om att en bestämmer utan är en kompromiss.
Citera
2023-04-20, 07:26
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vegetariska korvar? Har du provat en qorn-korv? Det smakar typ kartong.

Korv eller ej korv det är frågan.
Hur skulle hon reagera om du sa att hon inte får äta sojabaserad mat? Den är ju t ex med och skövlar regnskogar och utrotar hela artbestånd...

Nä du, TS, måste själv få välja vad han ska äta. Ett förhållande handlar inte om att en bestämmer utan är en kompromiss.

Har ätit korvar av alla de slag genom åren, somliga vegetariska och andra inte. Har ätit både goda och mindre goda av båda varianterna. Det jag reagerar på är att Ts säger att han inte bryr sig om vad korvarna innehåller och min uppfattning är att han inte är vad man skulle kalla en finsmakare.

Sen har du självklart ett i att Ts själv ska bestämma vad han ska äta. Men som du själv skriver så handlar det även om att kompromissa i ett förhållande. Nu har inte Ts nämnt vid vilka tillfällen han måste ha sina korvar men med tanke på att hans ”tjej” tycks se det som problematiskt låter det inte riktigt som att respekten som borde finnas dom emellan inte riktigt finns på plats.

Låter i mina öron inte särskilt trovärdigt att ”tjejen” en dag från en annan förvägrat Ts sina korvar och att äta mer vegetariskt innebär ju inte att enbart äta vegetariskt? Känns som att det finns en hel del kommunikationsproblem i ”förhållandet”.
Citera
2023-04-20, 07:52
Medlem
Sommarvikingens avatar
Du kan ju säga att insekter, gnagare och andra smådjur dör i processen och framställningen av hennes vegetariska mat och att veganism är dåligt för miljön, och att man inte får i sig 15st näringsämnen som bara finns i animalisk mat. Att man kommer bli infertil och att framtida generationer kommer bli svaga, inte nå upp till sin fulla potential etc. Alla veganer har en sån jävla dubbelmoral, kastar sten i glashus eller så vet dom bara inte bättre.

Man hade fått betala mig pengar för att jag skulle äta 100% vegetariskt. Speciellt om det var köttsubstitut. Nån sallad kan jag väl äta så länge den inte är dränkt i fröoljor. Om jag var i ett förhållande med världens snyggaste tjej och hon tvingade mig att äta vegetariskt så hade jag hellre lämnat henne.

Att du äter korvar med 30% kötthalt är mer eller mindre samma sak som att äta en vegansk kost eller ett köttsubstitut, ganska värdelöst för hälsan. Eat some steak.
Citera
2023-04-20, 08:18
Medlem
madtops avatar
OT raderat.

Tråden ligger i matlagning och ämnet är om "skitkorv" med låg kötthalt är en bra kompromiss om man vill äta mer veganskt. Tråden handlar inte om veganer är vänster eller vem som bestämmer i ett förhållande.

/Moderator
Citera
2023-04-20, 08:53
Medlem
Kvinnor som ska tvinga på sin vegokost är efterblivna, det är fel anledning. Ge fan i skitkorv, det är just den industrin som är vidrig. Satsa på kvalitet som rena köttvaror, lokalt eller gårdsuppfött kött, ät det mer sällan och variera din kost lite. Det finns gott vegetariskt. Jag är sambo med en vegetarian (som varit det sen barnsben) och hon har inga krav om min kosthållning men respekterar sånt mer.
Citera
2023-04-20, 09:43
Medlem
GoranPongs avatar
Hade aldrig kunnat vara tillsammans med en kvinna som tvingar mig att äta vegetariskt utan att ens vilja kompromissa. Det bästa är ju att man själv får välja vad man vill äta.
Citera
2023-04-20, 11:31
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar

Låter som ett icke problem. Du kan ha dina korvar 1/10 och hon kör vidare på sitt. Vägrar någon göra maten om det inte är samma till bägge eller vad? Kan hon inte befinna sig i bostaden om det luktar stekt korv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in