Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-09, 10:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vet du vad? Jag har fått så otroligt nog av det här "skyll dig själv, alla andra lyckas ju så varför lyckas inte du?" Nästa gång jag hör en förbannad tech"entprenör" med sitt förbannade bölande om att de inte kan hitta personal så ska jag börja svara "Microsoft lyckas ju hitta personal, Amazon lyckas ju hitta personal, Netflix lyckas ju hitta personal så varför lyckas inte du?".
Att du inte hittar LIA är ju lite annorlunda dock? Du sökte så många att du "tappade räkningen" men fick ingen plats ändå. Vad skrev du i mejlen ens?

Just nu pekar det snarare mot att din incelenergi dryper igenom skärmen på de du mejlat.
Citera
2023-09-09, 10:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Att du inte hittar LIA är ju lite annorlunda dock? Du sökte så många att du "tappade räkningen" men fick ingen plats ändå. Vad skrev du i mejlen ens?

Just nu pekar det snarare mot att din incelenergi dryper igenom skärmen på de du mejlat.

Jag hittade LIAplats till slut, men det var inte den attityd från företagen som de borde visa med den förbannade bölsång de alltid sjunger om sin brist. Min favorit var nog CGI, här gråter en hr-kärring på CGI om "brist"

https://adderatech.techsverige.se/up...soner-om-aret/ samma CGI hade lovat i ansökningen till Myndigheten För Yrkeshögskolan att de skulle ställa upp med LIA. Kan du gissa vad som hände när det var dags för dem att leverera?

Såhär var deras svar när jag sökte första gången

Citat:
Hej XXXXX!

Vi skulle jättegärna vilja kunna erbjuda praktik men kan tyvärr inte klara av det just nu.

Du får lycka till med ditt fortsatta sökande och tack för att du tänkte på oss.

Såhär svarade de andra gången

Citat:
Vi skulle gärna vilja men har svårt att få till det rent praktiskt så tyvärr kan vi inte erbjuda någon praktik just nu.

Med vänliga hälsningar // YYYYYY

Det här kan HR-kärringen som står och gråter på adderatech fundera på. Det skulle verkligen behövas någon form av sanktionssystem mot företag som beter sig såhär. Första gången de blir påkommna med att ljuga så är det svarlistning från offentliga kontrakt i ett år, andra gången är det svartlistning i 5 år, tredje gången är det permanent svartlistning.
__________________
Senast redigerad av IngetNick2 2023-09-09 kl. 10:27.
Citera
2023-09-27, 23:55
  #15
Medlem
DenungaSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Att du inte hittar LIA är ju lite annorlunda dock? Du sökte så många att du "tappade räkningen" men fick ingen plats ändå. Vad skrev du i mejlen ens?

Just nu pekar det snarare mot att din incelenergi dryper igenom skärmen på de du mejlat.

Skulle attityden påverka ifall man får en plats/tjänst?? Väldigt svårt att se det
Citera
2023-09-28, 20:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenungaSvensken
Skulle attityden påverka ifall man får en plats/tjänst?? Väldigt svårt att se det
Ja? Vem vill ha en incel på sin arbetsplats?
Citera
2023-09-30, 16:13
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Ja? Vem vill ha en incel på sin arbetsplats?
Han var nog ironisk tror jag.
Citera
2023-09-30, 16:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Han var nog ironisk tror jag.
Japp så blire när man svarar innan kaffet.
Citera
2023-12-27, 13:41
  #19
Medlem
myrdals avatar
Jag tycker att ni är lite väl hårda mot TS i tråden.

TS, du har helt enkelt fått fel bild av arbetsmarknaden. För några år sedan så räckte det med en LIA för att få in en fot. Idag så har marknaden för utvecklare hårdnat, och det är väldigt svårt för juniorer att bryta sig in.

Jag skulle avråda människor från att hoppa på sådana här utbildningar idag.
Citera
2023-12-31, 02:11
  #20
Avstängd
leosundbergs avatar
Jag har själv ingen erfarenhet av utbildningen, men däremot brukar jag ägna mig åt att jämföra skolornas marknadsföring med självrapporterad statistik från examinerade elever. Man kan se det som medborgarjournalistik om man vill. Hur som helst: går man in på den länk som TS har angett så ser man följande löfte från skolan:
Citat:
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Med betoning på ungefär... men allt är beroende på hur man räknar.

När MYH gör sina granskningar så delas svaren från eleverna efter examen in i tre kategorier (om de fått jobb/driver företag). Jobb/företag med hög relevans, jobb/företag med viss relevans och jobb/företag som saknar relevans. Utöver detta finns det de som studerar eller är arbetslösa. Jag brukar då räkna ut två matchningsmått mellan skola och arbetsmarknad: de som har hög relevans efter studier och de som har hög eller viss relevans. Den sista siffran blir då givetvis alltid högre, eftersom det är ett bredare mått som alltid innehåller den första kategorin också. Den total som jag delar med är alla svar (inklusive arbetslösa och folk som studerar efter examen). Så får jag fram mina procenttal.

Tittar jag på statistik från 2021-2022 så ser jag följande för Medieinstitutets YH-utbildningar. H står för hög relevans, H+V står för hög eller viss relevans. Siffror i procent avrundat till en decimal.

Program / H / H+V
Digital analytics 2022 / 88,0 / 100,0
Front end developer 2021 / 83,0 / 86,8
Digital content designer / (data saknas)
Webbkommunikatör sociala medier 2021 / 86,5 / 86,5
Webbutvecklare inom e-handel 2021 / (data saknas)
Onlinemarknadsförare 2021 / 96,2 / 96,2
Onlinemarknadsförare 2022 / 79,6 / 87,0
Marknadskoordinator 2022 / 90,3 / 96,8
Webbutvecklare content 2021 / 37,5 / 37,5

Så om man räknar snällt så är normen ganska nära att 9 av 10 får jobb, men det innefattar det även de som jobbar med saker som de är ganska överkvalificerade för. Nu säger inte Medieinstiutet explicit att det är deras egna utbildningar som MYH har räknat ut 90% på utan alla YH-utbildningar. Den informationen är egentligen värdelös om man ska titta på en enskild skola (som kan ligga under snittet). Dock så låter det ju bra för att lura naiva ungdomar som tror gott om andra och inte har lärt sig att djävulen ligger i detaljerna.

Det här är data som vem som helst kan begära ut från Myndigheten för yrkeshögskola, så om ni tror att jag hittar på så går det bra att räkna ut det själva.
__________________
Senast redigerad av leosundberg 2023-12-31 kl. 02:18.
Citera
2023-12-31, 08:24
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jag tycker att ni är lite väl hårda mot TS i tråden.

TS, du har helt enkelt fått fel bild av arbetsmarknaden. För några år sedan så räckte det med en LIA för att få in en fot. Idag så har marknaden för utvecklare hårdnat, och det är väldigt svårt för juniorer att bryta sig in.

Jag skulle avråda människor från att hoppa på sådana här utbildningar idag.

Men om man skulle vilja jobba inom webb/IT eller vad man säger, dels för att kunna jobba på distans, gärna utomlands - bli en digital nomad så att säga. Finns det något annat du kanske kan rekommendera? :P Jag är nämligen inne på samma sak att ta en sån utbildning.
Citera
2023-12-31, 11:02
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Men om man skulle vilja jobba inom webb/IT eller vad man säger, dels för att kunna jobba på distans, gärna utomlands - bli en digital nomad så att säga. Finns det något annat du kanske kan rekommendera? :P Jag är nämligen inne på samma sak att ta en sån utbildning.

Jag skulle vara rejält skeptisk mot att hoppa på en IT-utbildning på YH-nivå nu. Kapital har blivit vansinnigt dyrt vilket gör att diverse misslyckade "entreprenörer" med ohållbara "affärsidéer" äntligen har tvingats i konkurs. Detta har regering efter regering valt att möta med att utbilda fler och fler. Detta möter företagen med att skruva upp kraven.
Pröva t.ex. att gå in på https://www.techsverige.se/om-oss/vara-medlemmar/ vilket länkas från snyftbölgråtsidan https://adderatech.techsverige.se/techjobb/ där techbranschen återigen får snyftbölgråta om sin enorma "kompetensbrist" och kolla hur många av företagen som är öppna för att anställa en nyutexaminerad från yrkeshögskolan.
Citera
2023-12-31, 11:29
  #23
Medlem
GrillTeknikers avatar
TS - vad är dina alternativ? Vad kommer du göra med din tid istället, om du inte tar denna YH-utbildning?

Finns ju en massa du kan göra och lära dig på egen hand. Det viktiga för svenska arbetsgivare är inte en specifik utbildning på en specifik skola, utan

1. Att du passar in som kollega - att du är lätt att ha att göra med, inte har störiga drag som att vara en besserwisser, pratkvarn, tråkmåns, nazist, mytoman, etc. Det kan sänka arbetsmoralen på hela kontoret om det vill sig illa, med risk för att de som drar det stora lasset säger upp sig och hela skeppet sjunker.

2. Att du kan lära dig på egen hand och jobba självständigt, helst från dag 1. Dina kollegor varken kan eller vill lägga mer än en halvtimme om dagen på att lära upp dig. Om du inte är 80% självgående inom en månad kommer du ses som "den där jobbiga felanställda".


Det viktigaste enligt mig är att du har intresse för det du jobbar med, oavsett yrke. Jag skulle aldrig anställa någon som inte kan visa att hen suttit uppe sena nätter i flera månader och hamrat på tangentbordet bara för att det är kul, eller för att hen har en idé som hen vill förverkliga. Har du genom blod, svett och tårar lyckats trycka ut ett program, app eller webbplats som är ett originalverk (nej, att blint följa tutorials räknas inte!) så hade jag blivit mycket mer imponerad än om du gått nån viss utbildning. Givet att ditt verk är "fullstack", dvs. allt från databas, programkod, UI, deployment, support och underhåll, etc. Behöver inte var anågot framgångsrikt heller, så länge det är ett fungerande originalverk så spelar det ingen roll om det är ett egenskrivet forum i PHP med 5 användare (du och dina polare).
Citera
2023-12-31, 11:29
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Men om man skulle vilja jobba inom webb/IT eller vad man säger, dels för att kunna jobba på distans, gärna utomlands - bli en digital nomad så att säga. Finns det något annat du kanske kan rekommendera? :P Jag är nämligen inne på samma sak att ta en sån utbildning.
Läs systemutveckling eller dylikt på YH och sen tar du första jobbet du hittar. Eventuellt får du jobb på praktiken.

Sen bygger du upp några års erfarenhet och sen startar du eget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback