2023-04-17, 18:46
Medlem
Välkommen till flashback, även om personalen på OK Q8 hällt batterisyra i ansiktet på dig hade det varit ditt fel att du inte bar skyddsglasögon eftersom man får räkna med sånt på en mack. Här älskar majoriteten när kapitalismen gör köttfärs av den enskilda lilla människan.

Det där är ett jävla otyg dom håller på med. I grunden är det okej att du får betala mer om du skippar självriskreduceringen men det dom gör är att dom bara cashar in dina 12.500:- och samlar alla sådana betalningar på hög sen byter dom ofta in bilen som den är.

Sen är det inte helt lätt att se alla små skador på en bil hur noga man än synar den.

Jag skulle stå på mig benhårt om jag var i dina kläder och visste att jag inte orsakat skadan.

Har du hemförsäkring finns det i regel rättsskydd. Har du det kan en början vara att ringa ditt försäkringsbolag och höra hur du ska agera och där igenom få tips.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-04-17 kl. 18:48.
Citera
2023-04-17, 19:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
När jag hyrde hos OK sist så fanns det en ritning på bilen med befintliga skador markerade. Då gick de igenom dessa med mig innan jag körde iväg. Har OK olika rutiner på olika orter?

Jag fick en hyrbil av OK/Q8 när jag hade bilen på verkstad och då var det bara en bild på en ritad bil och lite oklara kryss där det fanns skador. Bilen på bilden var rätt liten så kryssen blev stora i förhållande till skadorna. Var det en lite repa på ex dörren så var krysset nästan över hela dörren så det var inga foton och de gick inte igenom bilen innan. Fick en fråga om en skada nedanför bagageluckan efter någon vecka när jag lämnat tillbaka den som jag inte hade sett varken före jag hyrt den eller när jag lämnade in den men jag sa att jag hade tagit kort men det var inte jättebra bilder men de sket i att begära pengar från mig när jag sa att jag hade bilder. Det var nog en liten skada som de helt enkelt hade missat att kryssa i misstänker jag
Citera
2023-04-17, 19:07
Medlem
HaveFuns avatar
När du lämnar tillbaka bilen måste du kolla med personalen att allt är OK. Sen begär du att de skriver under att det är OK.

Du är nog rökt tyvärr.
Citera
2023-04-17, 19:07
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Vet att en granne åkte på att betala för skador på en hyrbil som hände under en mindre olycka även fast denne hade försäkring. Saken nu är att de aldrig åtgärda skadan på bilen. Var en lokal OKQ8 med ett par hyrbilar som person gick förbi då och då och efter ett år så var skadan fortfarande kvar på bilen när den stod där som personen betalat "skadepengar" för

Om man nu ändå inte åtgärdar skadan så låter det mer som att man är ute efter självrisken som en extra inkomst och hoppas på att folk skadar bilen, för då tjänar man mer , om man nu inte smäller rejält.

Det är rätt ofta som hyrbilsfirmorna tar in ett kostnadsförslag för en liten skada (Repa) och fakturerar kunden. Skadan lämnas oreparerad (spelar ju ändå ingen roll...). När man hyr får man ju ett papper där befintliga skador märkts.
Bra sätt att dryga ut vinsten.
Citera
2023-04-17, 19:12
Medlem
okq8 måste bevisa att skada har inte varit där förut. om de kan bevisa så är du körd. om de inte kan så kan du bara gå där ifrån
Citera
2023-04-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag fick en hyrbil av OK/Q8 när jag hade bilen på verkstad och då var det bara en bild på en ritad bil och lite oklara kryss där det fanns skador. Bilen på bilden var rätt liten så kryssen blev stora i förhållande till skadorna. Var det en lite repa på ex dörren så var krysset nästan över hela dörren så det var inga foton och de gick inte igenom bilen innan. Fick en fråga om en skada nedanför bagageluckan efter någon vecka när jag lämnat tillbaka den som jag inte hade sett varken före jag hyrt den eller när jag lämnade in den men jag sa att jag hade tagit kort men det var inte jättebra bilder men de sket i att begära pengar från mig när jag sa att jag hade bilder. Det var nog en liten skada som de helt enkelt hade missat att kryssa i misstänker jag
Om det finns ett kryss på bakluckan och även en repa där, så åker de ju på att lacka om luckan eller byta oavsett. Jag tror inte att de flesta OK är ute efter att lura någon oskyldig att dega. Fanns det inget kryss på luckan, så förstår jag om de frågar. Jag tar alltid bilder när jag hyr utomlands, för dessa litar jag inte lika mycket på.
Citera
2023-04-17, 19:23
Medlem
Blondinss avatar
Pröva göra rätt nästa gång. Kolla efter skador innan du kör iväg.

Jävla rikspucko.
Citera
2023-04-17, 19:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Bara skit i att betala. Svårare än så är det inte.
När man hyr bilar så är det normala att de blockerar en summa motsvarande självrisken på ditt kreditkort. Så du kan inte "skita i att betala", hyrbilsföretaget har redan pengarna, de bara lämnar inte tillbaka dem till dig.

Annars händer samma som i andra fall när man skiter i att betala, det går till inkasso och kronofogden och utmätning. Så man löser kanske problemet för stunden, men inte i längden.
Citera
2023-04-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iWiking
Jag hyrde en personbil från OKQ8 mellan perioden 6/4-23 t.o.m. 10/4-23. När jag lämnade tillbaka den påstod de att bilen hade skrapats på bakre sidan och således blivit skyldiga dem 12500kr. De påstod inte att jag hade orsakat skadan men att den fanns där under perioden jag hyrde bilen. Personalen kollade inte med personen som hyrde bilen innan mig för skador utan gav mig bilen i det skick personen innan mig hade lämnat den i. De kollade däremot efter skador när jag lämnade in samma bil.

Saken är den att varken jag eller någon annan orsakat skadan under perioden jag hyrde bilen vilket jag vet då jag parkerade den på ett privat område där skadan inte kunnat ske där OKQ8 beskrev att skadan hittats. Jag har dessutom fläckfri historik och aldrig varit i en olycka sedan jag tog körkort för ca 4-5 år sedan om det hjälper mig i ärendet vilket jag antar det inte gör.

Jag tog dessvärre inga bilder på bilen innan jag körde iväg med den och personalen sade inget om det heller så jag trodde att jag säkert kunde köra iväg med bilen utan att dubbelkolla eventuella skador/fel. Det är såklart mitt fel men det känns fel av dem att inte säga något om det förrän efteråt. De sade i efterhand att det är kundens ansvar vilket känns fel när de inte berättade det för mig innan jag körde iväg med bilen.

OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador. Skadan är med stor sannolikhet orsakad av någon annan vilket jag kommer få betala för vilket är väldigt tråkigt.

Rätta mig om jag har fel men jag trodde att OKQ8 var tvungna att dubbelkolla eventuella fel och skador efter varje person hyrt bilen vilket de inte gjorde med personen innan mig. Rent spontant känns det som att OKQ8 ska ha skyldigheter och inte bara konsumenten då de påstår att det är kundens ansvar att kolla eventuella skador medan de själva inte alltid dubbelkollar deras bilar mellan hyresperioderna.

Vad kan jag göra nu? Gärna steg för steg då detta är nytt för mig. Vilka ska jag ta kontakt med förutom OKQ8s kundservice? Mitt hemförsäkringsbolag? Hur överklagar jag?

Finns det någon mer jag bör tillägga eller dylikt får ni gärna kommentera detta nedan.

Mvh arg och ledsen
Är rätt säker på att personalen måste göra en kontroll/"besiktning av fordonet där de noterar saker på fordonet och signerar innan de hyr ut fordonet till någon kund.

Detta för att just kunna kräva pengar av kunden om de får tillbaka fordonet med skador.
De måste ju själva konstatera att det inte är några fel eller att skadan inte fanns innan de hyrde ut.
Du som kund måste kontrollera huruvida det finns några skador eller inte, dvs att det personalen påstår är riktigt.

Man sitter med andra ord i skiten om personalen gjort en sådan kontroll innan de hyr ut oavsett om de gjort fel och du inte anmärker eventuella fel om de finns till personalen.

Däremot om personalen inte gjort någon sådan kontroll så kan de inte bevisa att det är du som gjort skadan.
Jag hade gått ditt och begärt att få ut kontrollen de skulle ha gjort innan du fick fordonet.
Har de gjort en så kan du som sagt inte göra något mig veterligen.
Om de inte har gjort någon så tror jag faktiskt att du kan överklaga.
Citera
2023-04-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iWiking
Jag hyrde en personbil från OKQ8

OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador.

Det är väl ändå OK som ska langa fram bevis om man vill sätta dit dig?
Citera
2023-04-17, 20:55
Medlem
neiges avatar
Om man har fotat och de kommer senare och anklagar en för något som redan fanns där, kan man anmäla de för bedrägeri?
Citera
2023-04-17, 20:57
Medlem
Long shot men hur betalade du?
Det brukar ingå nån form av självriskeliminering hyrbil om man betalar med sitt bankkort, tror de snävat till att det endast gäller utomlands men värt o undersöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in