• 1
  • 2
2023-04-17, 14:48
Medlem
Jag funderar på att bosätta mig i ett lågskatteland, inom EU, och kommer således inte betala en krona i skatt i Sverige.

När jag väl når pensionsålder är tanken att flytta tillbaka till Sverige och leva på garantipension + bostadstillägg. Eftersom jag har bott minst 40 år inom EU har jag rätt till fullt pensionsstöd den dagen jag flyttar tillbaka till Sverige.

Tror ni att pensionen hade blivit högre ifall jag istället hade skattat upp till högsta pensionsgrundande inkomsten i Sverige? Eller kommer pensionen att försvinna i framtiden, varpå det inte spelar någon roll ifall man skattar i Sverige eller ej.
Citera
2023-04-17, 15:48
Avstängd
Vad är de för hjärndöd fråga? Klart du får mer i pension om du skattat i sverige
Citera
2023-04-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Vad är de för hjärndöd fråga? Klart du får mer i pension om du skattat i sverige

Då det inte framgår hur gammal TS är är ditt svar är lika hjärndött.

Ingen vet vad som kommer ske I framtiden.
Vi kan spekulera,titta tillbaka,jämföra,ha teorier men veta?

Frågan som ska besvaras är följande.

Hur villiga kommer framtidens arbetare vara att betala skatt så morgondagens pensionärer får pension?
Jag har vissa tvivel att tex arabiska klaner känner sig manade till att betala till andra utanför den egna sfären.
Framtiden får utvisa hur det blev med den demografi som kommer råda när TS vill ha sin pension från det allmäna
Citera
2023-04-17, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då det inte framgår hur gammal TS är är ditt svar är lika hjärndött.

Ingen vet vad som kommer ske I framtiden.
Vi kan spekulera,titta tillbaka,jämföra,ha teorier men veta?

Frågan som ska besvaras är följande.

Hur villiga kommer framtidens arbetare vara att betala skatt så morgondagens pensionärer får pension?
Jag har vissa tvivel att tex arabiska klaner känner sig manade till att betala till andra utanför den egna sfären.
Framtiden får utvisa hur det blev med den demografi som kommer råda när TS vill ha sin pension från det allmäna

Om du läser så skriver han att han bottt minst 40 år i ett eu land och att han sedan efter pension ska flytta tillbaks till sverige.

Detta tyder för en normalt fungerande hjärna på att han idag bor i sverige och betalar skatt men tänker sluta med det och fly till afrika.. typ
Citera
2023-04-17, 16:04
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzons
Jag funderar på att bosätta mig i ett lågskatteland, inom EU, och kommer således inte betala en krona i skatt i Sverige.

När jag väl når pensionsålder är tanken att flytta tillbaka till Sverige och leva på garantipension + bostadstillägg. Eftersom jag har bott minst 40 år inom EU har jag rätt till fullt pensionsstöd den dagen jag flyttar tillbaka till Sverige.

Tror ni att pensionen hade blivit högre ifall jag istället hade skattat upp till högsta pensionsgrundande inkomsten i Sverige? Eller kommer pensionen att försvinna i framtiden, varpå det inte spelar någon roll ifall man skattar i Sverige eller ej.

Dom har ju redan slaktat pensionssystemet två gånger och knullat medborgarna, det finns inget skäl att tro att det inte kommer att ske igen, och svensk pension är redan värdelös.

Flytta till ett land där det lönar sig att betala skatt istället.
Citera
2023-04-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzons

När du återvänder till kungariket sverige så skall du alltså skaffa lägenhet ? Men bara garantipension
som inkomst kommer 99 av 100 värdar att säga att du inte uppfyller deras inkomstkrav.
Du får bo i husvagn på camping och för det får du inget bostadstillägg............

Samt vilket land i EU är lågskatteland ?
Lägst är Ungern med 15 %

Tjänar du 25.000 kr i månaden i sverige har du 20.000 i handen, dvs 20 % skatt pga grundavdrag
och jobbskatteavdrag
Citera
2023-04-17, 16:24
Medlem
Citat:
Om du läser så skriver han att han bottt minst 40 år i ett eu land och att han sedan efter pension ska flytta tillbaks till sverige.

Detta tyder för en normalt fungerande hjärna på att han idag bor i sverige och betalar skatt men tänker sluta med det och fly till afrika.. typ

Nej det skriver TS inte alls.

Han säger han Kommer att HA bott 40år inom EU.
Men hur många år som fattas till de 40 vet vi inget om.

Dvs är TS pensionsålder om ett eller fyrtiofem år.
Citera
2023-04-17, 16:29
Medlem
BadPostures avatar
Tips: inte alla länder intygar bosättningstid. Vissa intygar endast arbetsperioder (exempelvis Tjeckien). Du får då inte tillgodoräkna dig åren utomlands om du inte arbetat där... Kontrollera med Pensiosnmyndigheten innan du flyttar.

Ha också en beredskap för att reglerna kanske ändras. Det är alltid säkrare och enklare med en inkomstgrundad pension än ett bidrag.
Citera
2023-04-17, 16:36
Medlem
Citat:

En normalt fungerande hjärna är nog medveten om att Afrika inte är med i EU.
Citera
2023-04-17, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
En normalt fungerande hjärna är nog medveten om att Afrika inte är med i EU.

Läste de som att han skulle fly utanför eu.
Citera
2023-04-17, 16:40
Medlem
Ännu en blivande parasit som tänker komma tillbaka å utnyttja sjukvård å bidrag....
Citera
2023-04-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ännu en blivande parasit som tänker komma tillbaka å utnyttja sjukvård å bidrag....

Ja det har man ju rätt till som svensk medborgare?
Vore väl dumt att inte utnyttja detta om man nu både kan och vill?

DU gör det ju själv,så varför skulle inte TS?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in