Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-16, 18:50
  #1
Medlem
jtds avatar
jag hade mac för 4-5 år sen och kunde då binda om ctrl C + V till copy paste som windows, jag har en nu som legat något år men öppna kartongen idag för första gången, en M1 air, tror det är monterey(?) och hittar inte hur man fixar det, googlingar hjälper inte heller för menyerna ser inte ut som på guider/bilder som är outdated
Citera
2023-04-16, 19:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jag hade mac för 4-5 år sen och kunde då binda om ctrl C + V till copy paste som windows, jag har en nu som legat något år men öppna kartongen idag för första gången, en M1 air, tror det är monterey(?) och hittar inte hur man fixar det, googlingar hjälper inte heller för menyerna ser inte ut som på guider/bilder som är outdated

Varför vill/måste du böka med det?
Jag hoppar mellan Win och MacOS och har inga problem att köra ctrl på Win och CMD/kringla på Mac.
Citera
2023-04-16, 19:58
  #3
Moderator
Rassas avatar
Inlägg utbrutna till egen tråd /Moderator
Citera
2023-04-16, 20:49
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jag hade mac för 4-5 år sen och kunde då binda om ctrl C + V till copy paste som windows, jag har en nu som legat något år men öppna kartongen idag för första gången, en M1 air, tror det är monterey(?) och hittar inte hur man fixar det, googlingar hjälper inte heller för menyerna ser inte ut som på guider/bilder som är outdated
Det går att byta plats på Kringla och Control genom Systeminställingar - Tangentbord - Kortkommandon - Specialtangenter.
Men då gäller det allt, inte bara Kringla-C / V alltså.
Jag skulle inte heller rekommendera det. Man vänjer sig snabbt, jag kör också tre olika operativsystem på flera olika tangentbord (även Mac på PC-tangentbord alltså).
Citera
2023-04-16, 23:14
  #5
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför vill/måste du böka med det?
Jag hoppar mellan Win och MacOS och har inga problem att köra ctrl på Win och CMD/kringla på Mac.

decennier utav användande och en gnutta autism förmodligen, så vill att det ska fungera fort ur muskelminnet, men jag kanske vänjer mig..
Citera
2023-04-16, 23:15
  #6
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det går att byta plats på Kringla och Control genom Systeminställingar - Tangentbord - Kortkommandon - Specialtangenter.
Men då gäller det allt, inte bara Kringla-C / V alltså.
Jag skulle inte heller rekommendera det. Man vänjer sig snabbt, jag kör också tre olika operativsystem på flera olika tangentbord (även Mac på PC-tangentbord alltså).

tack.. jag kunde enkelt för några år sedan lägga in detta som eget kortkommando att bara ta ett snapshot på ctrl+c men verkar ej finnas kvar denna möjlighet i denna version iaf. kanske finns någon mjukvara för egna macros?
Citera
2023-04-16, 23:17
  #7
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
tack.. jag kunde enkelt för några år sedan lägga in detta som eget kortkommando att bara ta ett snapshot på ctrl+c men verkar ej finnas kvar denna möjlighet i denna version iaf. kanske finns någon mjukvara för egna macros?
Jag tror det fortfarande går att ändra enbart copy/paste-hotkeys, men inte med 100 % konsekvens i alla olika program.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback