Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-16, 14:09
Medlem
Har funderat på studier till hösten och vad som skulle vara intressant att läsa. Har ni något förslag på vad som skulle kunna passa mig?

Gjorde ett personlighetstest på Saco där jag fick detta resultatet:*https://www.saco.se/studieval/person...6,35,18,18&q=4

Inget direkt av dessa tyckte jag var väldigt intressant men kollade lite på meteorolog, forskare, biolog och statistiker.*
Har alltid gillat att fundera och läsa på om ämnen som jag tycker fastnar för naturligt.
Är intresserad av naturen, djur, sport, psykologi(mental träning), träning, musik.
Natur: Hur ekosystem fungerar samt väder och generellt jordens olika klimat och naturtillgångar. Alltid varit fascinerad av stora nationalparker, berg och vacker natur.

Även väldigt intresserad av sport(framförallt tennis, golf, trav). Tänkte på produktveckling inom sport eller något liknande som är kreativt upplagt.
Lever numera på att konsumera sport; att värdera matcher och spel(betting) pga sportintresset (vad som påverkar utgångar/resultat). Fastnat för detta och blivit mycket bra på det så tjänar mer än vad jag gjorde tidigare än när jag jobbade ett ”vanligt jobb”. Med det ingår att kunna läsa av statistik, bedöma viktiga/oviktiga faktorer för att slå spelbolagens egna värderingar.

Märkt av att det är viktigt för mig att jobbet ska vara kreativt, mångsidigt och gärna blandat med att jobba utomhus dvs inte bara att man gör samma sak varje dag eller sitter vid en dator/kontor.
Citera
2023-04-16, 14:35
Medlem
Hur viktigt är det för dig att utbildningen leder till ett relevant jobb? Det är där det brukar bli knepigt att välja utbildning för många såvida man inte har ett tekniskt intresse.

Men spontant säger jag väl antingen ekonomi med tyngd på statistik. Det kan du lätt nischa mot sport. Annars jägarexamen som nog kommer att innebära mycket ute i fält med också kontorsarbete. Saco föreslog agronom, det kan nog vara en rimlig avvägning. Statistik, ekonomi och naturkunskap särskilt mot lantbruk. Då får du in klimat och naturtillgångsintresset. Vet dock inte hur jobbmöjligheterna är men tror de inte är jättekassa. Lycka till
Citera
2023-04-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanJaevlaHelvete
Hur viktigt är det för dig att utbildningen leder till ett relevant jobb? Det är där det brukar bli knepigt att välja utbildning för många såvida man inte har ett tekniskt intresse.

Men spontant säger jag väl antingen ekonomi med tyngd på statistik. Det kan du lätt nischa mot sport. Annars jägarexamen som nog kommer att innebära mycket ute i fält med också kontorsarbete. Saco föreslog agronom, det kan nog vara en rimlig avvägning. Statistik, ekonomi och naturkunskap särskilt mot lantbruk. Då får du in klimat och naturtillgångsintresset. Vet dock inte hur jobbmöjligheterna är men tror de inte är jättekassa. Lycka till

Hamnade på Geovetenskap, Geologi och Meteorologi till slut verkade vara intressanta ämnen men vet inte riktigt vad det kan leda till för jobb
Citera
2023-04-17, 00:03
Medlem
Kanske någon typ av forskare skulle passa dig. En kandidat i naturvetenskap inom något område som har med miljö att göra kankse?
Citera
2023-04-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
Hamnade på Geovetenskap, Geologi och Meteorologi till slut verkade vara intressanta ämnen men vet inte riktigt vad det kan leda till för jobb
Läs en teknisk utbildning om något som intresserar dig. Sedan kan du söka avancerade ekonomijobb om du inte hittar något jobb inom din nisch. Du har fördel av att ekonomer i allmänhet inte kan räkna och teorin de lär sig i skolan är mycket enkel att läsa in när man gått en svårare teknisk utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in