2023-04-18, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är det dåligt?

Är det inte så att dessa miljardärers pengars sätts i banker, investeras i aktier, fonder, mm, som på det sättet så kommer ju pengarna de skapat hela samhället till nytta?

Ja det är dåligt. Självklart ska hårt arbete belönas och jag har inget emot att det finns rika människor eller miljonärer men miljardärer borde inte finnas alls och är ett symptom på ett system som inte fungerar.

Självklart vill jag hellre att arbetande svenskar får mer i plånboken att leva på istället för att en miljardär ska få en extra miljard att stoppa i ett skatteparadis.
2023-04-18, 18:20
Avslutad
Citat:
SD och V har alltid varit emot det.

Det är inget nytt, och debatterats och påpekats sedan de allra första sidorna i tråden. Du och Max är lite sena med det hela.

Ändå är V stödparti (enl. O. Cantrell) till de politiker som promotar detta; hur går det ihop?

Vad gör Anna Sehlin (V) på sina dubbla stolar? Oärligt.

Och varför ljög socialdemokraterna inför valet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jlgqP0/cantwell-om-strejken-pa-pendeltagen
2023-04-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Snackar du skit som vanligt.

Det behövs någon som håller efter passagerarna vare sig de är handikappade, struliga, bråkiga, gnälliga, står i vägen så dörrarna inte kan stängas med flit, det är mycket skit bland folk och fyllon, tågförare ska köra tåget, inte springa och hålla efter folk, fyllon och psykist störda människor.

Hoppas du blir uppsagd för du verkar vara en oförståndig och äcklig människa.

Konstigt att folk klarar av att åka buss, men inte tåg.
En tågvärd sitter i ett eget rum under resan och är ingen ordningsvakt.
2023-04-18, 18:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Snackar du skit som vanligt.

Det behövs någon som håller efter passagerarna vare sig de är handikappade, struliga, bråkiga, gnälliga, står i vägen så dörrarna inte kan stängas med flit, det är mycket skit bland folk och fyllon, tågförare ska köra tåget, inte springa och hålla efter folk, fyllon och psykist störda människor.

Hoppas du blir uppsagd för du verkar vara en oförståndig och äcklig människa.
Och varför vill då politikerna avskaffa tågvärdarna? Om det är så oundgängliga?

Varför sägs då detta:
Citat:
De strejkande lokförarna i Stockholm sysslar med utpressning och håller regionens pendlare som gisslan.
Det säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd i regionen.
– Det här är ett utpressningsförsök som är helt lönlöst, ingen i politiken kommer att böja sig, säger han.

En miljöpartist att märka.

Så om politikerna har bestämt sig så är det bort med tågvärdarna. Med det inte de som strejkar utan lokförarna.

Men det är bara att gilla läget och framföra ”vi ser risker med detta”. Och när det är framför är det bara att köra vidare. Och om nåt händer som de fruktar kan hända är det bara att hänvisa tillbaka till politikerna.

Men inte då. Strejka ska vi. Vilka djälva primadonnor.
2023-04-18, 18:25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Det var TröttSvensk som jag citerade som kom med det påståendet.

Var god och håll reda på vem som skriver vad i tråden. Läs om, läs rätt. Kommentera först sedan.

Nu är du nog lite förvirrad, läs om mitt inlägg så kanske det klarnar. Jag vet mycket väl vem du citerade och vem som påstod det.
2023-04-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vi svenskar har blivit så jävla dåliga på att strejka.

Mer strejk och högre krav. De ska fan inte kunna undan med att ersätta oss med invandrare som inte strejkar när våra löner blir lägre och arbetsvillkoren sämre för varje dag som går!

Ja, det är ju det man sett för mycket av.
Syftet med en oansvarig invandringspolitik är pressa ner löner och villkor samt att inte behöva rationalisera...
Kolla bara i busstrafiken!

https://youtu.be/sTRbftxneYw

En del av befolkningsutbytet helt enkelt
2023-04-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Vad tjänar en lokförare generellt som kör tåg runt om i Sverige? Och är inte det ett jävligt enkelt jobb där man bara sitter och kör ett mer eller mindre självgående fordon?
En lokförare tjänar nog bra. Ett bristyrke som lyder under järnvägsinspektionen med höga krav.
De kan strejka länge om de har råd. Finns inga reserver för arbetsgivaren att kasta in vid ett avsked. Det är ju inte heller för sin egen lön de strejkar.
Jag tror att de kommer att lyckas då de i denna fråga har resenärernas stöd.
Senast redigerad av Reda 2023-04-18 kl. 18:33.
2023-04-18, 18:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja det är dåligt. Självklart ska hårt arbete belönas och jag har inget emot att det finns rika människor eller miljonärer men miljardärer borde inte finnas alls och är ett symptom på ett system som inte fungerar.

Fast är det verkligen säkert att det är ett symptom på ett icke fungerande samhälle?

Finns få miljonärer i Pakistan, förutom ett gäng politiker som försnillat allmänna medel, och det landet går ju inte speciellt bra och är inte heller speciellt välfungerande.

Är inte helt säker på att du har rätt i din ekonomiska tes här? Vad har du för stöd för den?

Tycker snarare att när det blir allt färre personer som via skatten försörjer den övriga befolkningen (Sverige är väl med senaste prognoserna nere på 1/3 som försörjer 2/3-delar), så är det tecken på ett land som går kraftigt åt fel håll, och som kommer få ekonomiska problem med tiden.

Men det sagt så kommer vi allt mer OT från tågstrejken här (även om det är vi skattebetalare som främst finansierar de).

Vad tycker du om strejken så här långt? Tror du att den kommer uppnå den förändring som du vill?

Hade det inte varit bättre att satsa pengarna på vakter och säkerhetsvärdar i vagnarna, istället för tågvärdar?
2023-04-18, 18:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu är du nog lite förvirrad, läs om mitt inlägg så kanske det klarnar. Jag vet mycket väl vem du citerade och vem som påstod det.

Nej. Du påstod att _jag_ svamlade.

Utan att tala om varför. Det är rent personangrepp, förutom att vara rent felaktigt.

Jag kan citera dig om du har dåligt minne.

Skärp dig nu (brukar tycka att du annars skriver mycket vettiga kommentarer generellt).
2023-04-18, 18:30
Medlem
Citat:
Svar nej.

2008 inträffade finanskrisen. Du kan ju kolla lite data på hur klyftorna förändrats i Sverige sedan dess.

Exempelvis har Sverige sedan dess fått fler dollarmiljardärer per capita än USA och andra ultra kapitalistiska länder.

Runt 2006-2008 blev arbetskraftsinvandring helt fri till Sverige...
2023-04-18, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
En lokförare tjänar nog bra. Ett bristyrke som lyder under järnvägsinspektionen med höga krav.
De kan strejka länge om de har råd. Finns inga reserver för arbetsgivaren att kasta in vid ett avsked. Det är ju inte heller för sin egen lön de strejkar.

Tycker de verkar bortskämda. De skulle kanske pröva att arbeta som vårdbiträden, städerskor eller på Foodora i 6 månader och sedan utvärdera sin situation? Eller varför inte som p-vakter eller kontrollanter i kollektivtrafiken.
Man kanske borde locka hit lite utländska förare från länder som Indien, Pakistan, Kina, Polen, Rumänien och erbjuda de en lön kring 25 000 i månaden. Alltså i syfte att få fart på de bortskämda menar jag. Då kanske det inte är lika kul att tramsa sig?
2023-04-18, 18:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ändå är V stödparti (enl. O. Cantrell) till de politiker som promotar detta; hur går det ihop?

Vad gör Anna Sehlin (V) på sina dubbla stolar? Oärligt.

Och varför ljög socialdemokraterna inför valet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jlgqP0/cantwell-om-strejken-pa-pendeltagen

Det har du en bra poäng i.

Vet ej hur V tänker här (och inte hur S tänkte heller).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in