• 3
  • 4
2023-04-16, 15:04
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Var säger någon att skolan inte finns?
Bla du. Hur hittade man den?
Citera
2023-04-16, 15:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Bla du. Hur hittade man den?
Där ser man. Då är frågan var jag har skrivit det. Inte i den här tråden i alla fall.

Gällande HUR de fann skolan framkommer inte helt i artikeln.
Upptäckten gjordes när Skolinspektionen utredde Montessoriskolan Lära för livet i Varbergs kommun. Då visade det sig att skolan hade en okänd filial flera mil bort.
Citera
2023-04-16, 15:10
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Där ser man. Då är frågan var jag har skrivit det. Inte i den här tråden i alla fall.

Gällande HUR de fann skolan framkommer inte helt i artikeln.
Upptäckten gjordes när Skolinspektionen utredde Montessoriskolan Lära för livet i Varbergs kommun. Då visade det sig att skolan hade en okänd filial flera mil bort.
Men hur hittade man filialen då? Och varför sånt ståhej?
Citera
2023-04-16, 15:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Att det skulle vara ett stohej är inget jag känner till.

Men givetvis uppmärksammas det när en skola saknar tillstånd och när undervisningen sker på sätt som inte är godkänt.

Och hur de fann skolan vet jag inte. Jag har inte mer info än det som stod i artikeln.

Kan du nu berätta var jag skrev att skolan inte finns, tack.
Citera
2023-04-16, 15:17
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Att det skulle vara ett stohej är inget jag känner till.

Men givetvis uppmärksammas det när en skola saknar tillstånd och när undervisningen sker på sätt som inte är godkänt.

Och hur de fann skolan vet jag inte. Jag har inte mer info än det som stod i artikeln.

Kan du nu berätta var jag skrev att skolan inte finns, tack.
Hela detta osar katt. Läser man mellan raderna så får man känslan att man visste om det.
Nu försöker man sopa det under mattan. För nu kommer huvuden att rulla.
Citera
2023-04-16, 16:40
Medlem
boll-svantes avatar
Verkar ju vara ett rent byråkratiproblem, detta. Huvudfilialen hade tillstånd, men tillståndet gället inte avknoppningen av byråkratiska orsaker, såsom att lokalen ligger i annan kommun. Gäsp
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hade på känn att du skulle nämna detta, men jag försvarar inte nödvändigtvis utbildningssystemet i Sverige eller anser det vara felfritt. Jag säger bara att det finns ett syfte och värde med (vettiga) pedagogikstudier för blivande lärare, sen har jag dessvärre ingen koll på vilken kvalitet dessa håller i nuläget.
Det finns många som har en naturlig talang för pedagogik, alla dessa missar man tyvärr genom att göra det obligatoriskt med flera års studier i ämnet. En slags utökad arbetsintervju borde ju vara tillräcklig för att avgöra om en person är lämplig som lärare eller ej.
Citera
2023-04-16, 23:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Obehöriga lärare som sätter betyg blir det alltid ståhej kring.
Filialen hittar man säkert genom att någon nämnt det i Varberg. Sedan saknade väl filialen ett godkännande från Marks kommun också.

Sammantaget blir det inte så bra.
Citera
2023-04-17, 03:04
Medlem
Citat:
Jag gissar att föräldrar har anmält till skolinspektionen för det har hänt saker där. Elever har slutat på skolan.
Det är en internatskola där de flesta eleverna bor i andra länder, men det finns även svenska elever.
Citera
2023-04-17, 10:12
Medlem
Intressant att ett byråkratiskt fel blir till att en skola gick under radarn. Hur långt bort får en separat skolbyggnad befinna sig för att per definition betraktas som en egen skola? 100 meter? En kilometer? En mil?
Citera
2023-04-17, 12:50
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esparsett
Intressant att ett byråkratiskt fel blir till att en skola gick under radarn. Hur långt bort får en separat skolbyggnad befinna sig för att per definition betraktas som en egen skola? 100 meter? En kilometer? En mil?
Det är ju inte helt ovanligt att lokalerna ligger utspridda i en stad - t.ex att bygg/fordon som behöver utrymmen ligger i utkanten. Här låg ju dock filialen i en annan kommun, i ett annat län.
.
Citera
2023-04-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det är ju inte helt ovanligt att lokalerna ligger utspridda i en stad - t.ex att bygg/fordon som behöver utrymmen ligger i utkanten. Här låg ju dock filialen i en annan kommun, i ett annat län.
.
Oj, på fel sida kommun-/länsgränsen! Oursäktligt. Hoppas dryga böter är att vänta. Fängelse, rentav!
Citera
2023-04-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Förstå skandalen! Högstadieelever som lär sig att driva en bondgård vid sidan av skolundervisningen! Så kan vi ju inte ha det!

* möjligen ironi *

Nä, det var inte en hemlig islamist-skola det handlade om.
Har inte läst allt men tänkte att dra kanske var så att dom hade en annan lokal för dom som vill plugga och en lokal med dom störiga ungarna därför två lokaler.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in