2023-04-16, 09:40
Medlem
Man har antagligen registrerat och betygsatt eleverna som att de gick i den godkända skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Hur kan en skola ingen känner till och inte har godkänt, sätta betyg? Säger inte skolverket ifrån om det kommer in data från en skola som heter "Westgoethes Superduperskola för särskilt begåvade" och den inte finns i något register?
Citera
2023-04-16, 09:56
Medlem
Förknippar inte Montessori med problem, så det är lite märkligt att de inte följer regelverken.
Citera
2023-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Upptäckten gjordes när Skolinspektionen utredde Montessoriskolan Lära för livet i Varbergs kommun. Då visade det sig att skolan hade en okänd filial flera mil bort. Skolan har bedrivits utan tillstånd från Marks kommun.
Under utredningen av skolorna, som drivs av en stiftelse, framkom fler brister. Bland annat att de bara har undervisning på engelska på Farm School och att lärare utan svensk legitimation sätter betyg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1098825

Vad tusan är det frågan om? Jag får sektvibbar, men Montessori i sig är väl ganska etablerat.

Sekt vibbar deluxe
Citera
2023-04-16, 13:30
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Upptäckten gjordes när Skolinspektionen utredde Montessoriskolan Lära för livet i Varbergs kommun. Då visade det sig att skolan hade en okänd filial flera mil bort. Skolan har bedrivits utan tillstånd från Marks kommun.
Under utredningen av skolorna, som drivs av en stiftelse, framkom fler brister. Bland annat att de bara har undervisning på engelska på Farm School och att lärare utan svensk legitimation sätter betyg.

Vad tusan är det frågan om? Jag får sektvibbar, men Montessori i sig är väl ganska etablerat.

Svenska byråkrater må vara illasinnade och svagbegåvade, det ser ut att vara en fin och populär skola, hur kan det vara något problem att någon obskyr detalj på ett papper kan ses som ett problem?

Sverige har för många regler, bestämmelser och välbetalda paragrafryttare.

Men vad kan man förvänta sig av kloaken Aftonbladet? Vakttornet och Scientologernas tidskrifter framstår som vettiga i jämförelse med vad sektmänniskorna på Aftonbladet skriver.
Citera
2023-04-16, 13:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Men vad kan man förvänta sig av kloaken Aftonbladet? Vakttornet och Scientologernas tidskrifter framstår som vettiga i jämförelse med vad sektmänniskorna på Aftonbladet skriver.
Nu citerade Aftonbladet GP, och vad menar du att Aftonbladet skriver för något som är konstigt?

Jag ser en nyhetsartikel med fakta, om nu inte GP och/eller Aftonbladet hittar på. Men varför skulle de göra det? Och finns det något som säger att de gör det?

Skolinspektionen har uppenbart funnit en skola utan tillstånd, och utdömt ett vite om de inte ordnar upp allt. Vad i det menar du inte stämmer?
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-04-16 kl. 13:36.
Citera
2023-04-16, 13:43
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Nu citerade Aftonbladet GP, och vad menar du att Aftonbladet skriver för något som är konstigt?

Jag ser en nyhetsartikel med fakta, om nu inte GP och/eller Aftonbladet hittar på. Men varför skulle de göra det? Och finns det något som säger att de gör det?

Skolinspektionen har uppenbart funnit en skola utan tillstånd, och utdömt ett vite om de inte ordnar upp allt. Vad i det menar du inte stämmer?

Det rör sig om en väletablerad skola som har funnits länge, sen upptäcker järskådarna som är anställda på kommunen att om man gör en viss tolkning så blir det fel på papprerna.

Varför detta skulle vara en katastrof eller något man skulle kunna bry sig om är frågan och hur kan någon tycka att detta är en allvarlig sak?
Citera
2023-04-16, 13:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Det rör sig om en väletablerad skola som har funnits länge, sen upptäcker järskådarna som är anställda på kommunen att om man gör en viss tolkning så blir det fel på papprerna.

Varför detta skulle vara en katastrof eller något man skulle kunna bry sig om är frågan och hur kan någon tycka att detta är en allvarlig sak?
Om du läser vad jag skrev en gång till, och sedan svarar på det istället för något som du tror att jag skrev.
Citera
2023-04-16, 14:05
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Om du läser vad jag skrev en gång till, och sedan svarar på det istället för något som du tror att jag skrev.

Jag har inte tillgång till GP artiklen då den är låst. Har du tillgång till den så får du gärna dela en kort sammanfattning av vad som står där.

Vad som framkommer i ABs artikel är att skolan har drivits som en filial av en organisation som har drivit en annan skola med alla relevanta tillstånd. Att filialen skulle vara helt okänd framstår som verklighetsfrämmande då de måste söka skolpeng och vara i kontakt med kommunen för att kunna bedriva en verksamhet.

Varför den skolan inte skulle kunna räknas tillhöra samma organisation och behöva en seperat uppsättning tillstånd framgår inte. Troligen har denna skolan ansetts uppfylla kraven då den har betraktats tillhöra samma organisation som den andra skolan, men sen har någon byråkrat gjort en omtolkning. Sannolikast rör det sig om inkompetens inom skolinspektionen som har skapat denna sensationen.

Det står att det är problematiskt att undervisningen bedrivs på engelska och att det finns en lärare utan "lärarlegitimation" som har satt betyg. Varför det är upprörande att undervisningen är på engelska är obegripligt, varför avsaknad av lärarlegitimation är upprörande är också obegripligt då det är så alla svenska skolor bedrivs fram till för 10 år sedan.

Återigen, vad är det du läser som skulle ge sektvibbar?
Citera
2023-04-16, 14:41
Medlem
Huvudsaken är väl ändå ATT man går i skolan, inte var eller hur man gör det. Men hur
kan man ordna med skolskjuts om man inte vet var skolan ligger eller ens att den finns ?
Citera
2023-04-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det är på sätt och vis en sekt.

Montessoripedagogiken går ut på att man ska låta barnen hålla på med det de tycker är kul. Är de t ex bra på språk så får de hålla på med det. Är de dåliga på matte så skiter man i princip i det ämnet.
Dessutom uppmanar man ungarna att ifrågasätta lärare och andra auktoriteter
De får t ex ta rast när de själva vill.
Det låter sunt tycker jag. Man vill väl inte att någon som är ointresserad och dålig på siffror ska hålla på med det till exempel.
Citera
2023-04-16, 14:56
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Hur hittar man en skola som inte finns?
Citera
2023-04-16, 14:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Hur hittar man en skola som inte finns?
Var säger någon att skolan inte finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera