2023-04-15, 15:17
Medlem
Har testat heinz, Icas, coops och willys varianter.
Alltid tyckt heinz smakat bäst.
Kanske ska våga mig in på lidl och testa deras.
Citera
2023-04-15, 16:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan bara hålla med! Lidl-bönorna är överlägsna Heinz, iaf rent sås-smakmässigt! Att dom dessutom kostar mindre än Heinzbönorna gör ju inte heller det saken sämre!

En sak som jag inte har reflekterat över dock är mängden sås-kontra-bönor i burkarna? Innehåller Heinzburken en större mängd bönor är Lidls märke även om vikten är densamma?

Även här en vinst åt Lidl. Deras burk innehåller 51% bönor, Heinz har 50%. Visst, marginellt mer men priset är ju helt annat.
Citera
2023-04-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Svårt att tro att det är så billigt, chansar eller vet du?
Jag chansade, rätt svar är 5,50kr
Citera
2023-04-17, 20:38
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Jag chansade, rätt svar är 5,50kr

Stämmer bra. Kollade precis kvittot från senaste köpet.
Citera
2023-04-18, 07:38
Medlem
Tycker Heinz Chili Beans är överlägset godast, men kan vara lite vanskliga att hitta då de flesta butiker vara tar in den vanliga tråkiga varianten.

https://www.heinz.se/bnor/hot/produc...12/chili-beans
Citera
2023-04-18, 08:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Testade Lidls till frukosten, riktigt bra. Hade ingen Heinz så jag kunde jämföra samtidigt, men hur som helst, evigheter bättre än andra billiga burkar jag köpt, typ Eldorado. Och för 5:50/burk.
Citera
2023-04-18, 08:38
Medlem
Farbaute666s avatar
Nu har jag blivit fångad av den här tråden :-) Ska se till att köpa Lidls burkar nästa gång jag passerar butiken. Ska bli kul att testa.
Citera
2023-04-18, 09:27
Medlem
Vem0ths avatar
Vanliga Heinz plus en rejäl dos chilisås, märke och sort spelar ingen roll det blir alltid godare. ICAs smakar helt osaltad trots hög saltmängd, Coop har för mycket socker i och Eldorado är helt smaklös.
Citera
2023-04-18, 19:33
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Tycker Heinz Chili Beans är överlägset godast, men kan vara lite vanskliga att hitta då de flesta butiker vara tar in den vanliga tråkiga varianten.

https://www.heinz.se/bnor/hot/produc...12/chili-beans

Smakar vedervädrigt jämfört med den vanliga. "Chili"-smaken är sjukt kemisk/parfymig. Brukar inte köpa vita bönor så ofta men det blir alltid heinz vanliga när det väl blir så, tror jag har testat coops egen också någon gång och den var på ungefär samma nivå smakmässigt.

Chili-varianten är för övrigt inte ens kryddstark för fem öre..
Citera
2023-04-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Smakar vedervädrigt jämfört med den vanliga. "Chili"-smaken är sjukt kemisk/parfymig. Brukar inte köpa vita bönor så ofta men det blir alltid heinz vanliga när det väl blir så, tror jag har testat coops egen också någon gång och den var på ungefär samma nivå smakmässigt.

Chili-varianten är för övrigt inte ens kryddstark för fem öre..

Märkligt att du tycker att den är "kemisk/parfymig". Jag märkte inget av detta. Säker på att du inte fått nån utgången burk?

Ingredienser Heinz vanliga vita bönor:
Citat:
Bönor (50%), vatten, tomatpuré (15%), socker, modifierad majsstärkelse, ättika, salt, krydd- och örtextrakt

Ingredienser chilivarianten:
Citat:
Bönor (52%), vatten, tomatpuré (14%), socker, modifierad majsstärkelse, ättika, salt, kryddor, vitlökspuré, chili, örtextrakt, färgämne (paprikaextrakt)

Som synes så skiljer det inte så mycket i ingredienser. Hur det kan bli "sjukt" kemiskt/parfymigt med vitlökspuré och chili i förstår jag inte. Men man smakar ju det man smakar, alla har olika smak.
Citera
2023-04-19, 11:17
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Märkligt att du tycker att den är "kemisk/parfymig". Jag märkte inget av detta. Säker på att du inte fått nån utgången burk?

Ingredienser Heinz vanliga vita bönor:

Ingredienser chilivarianten:

Som synes så skiljer det inte så mycket i ingredienser. Hur det kan bli "sjukt" kemiskt/parfymigt med vitlökspuré och chili i förstår jag inte. Men man smakar ju det man smakar, alla har olika smak.

Ja, jag vet inte varför.. jag gillar stark mat och äter betydligt starkare än vad man i handeln normalt kallar "starkt". Har nog testat den där chili en handfull gånger och den har varit lika äcklig varje gång.
Citera
2023-04-20, 08:01
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Jag konsumerar en del vita bönor i tomatsås till stekt fläsk, korv och bacon o.s.v. De flesta köper nog Heinz, visst, de är goda men inte godast. Gjorde ett side by side test i dag. Duellanterna var Heinz och Lidls Freshona. Direkt efter burkarnas öppnande så kunde man genom en okulärbesiktning märka att tomatsåsen i Heinzburken var mycket tunnare vilket bekräftades efter att jag stoppat skeden i burkarna.

Först smakade jag av de kalla, Lidls bönor och Heinz bönor var av samma kvalitet och storlek och hade samma textur. Den stora skillnaden var såsen, Heinz sås var tunn och fadd jämfört med Lidls som var tjockare med en mycket fylligare smak. Sedan värmde jag upp bönorna i var sin kastrull och resultatet var densamma som när de var kalla förutom att Heinz hade en lätt "plåtsmak" vilket Lidls bönor inte hade.

Slutsats, en knock out-seger till Lidl.

Nästa omgång kommer att gå mellan ICA:s och Coops varianter. Kan någon av dessa slå Lidl?

Vilka är era favoriter och vilka ska man undvika?
Heinz är bättre smak på än coops men nästan dubbelt så dyra :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in