• 1
  • 2
2023-04-14, 21:45
Medlem
Vad ska jag göra? Kan inte göra mig av med dem och vägrar att snitta dem.
Kommer de att göra egna kattungar när jag tittar bort?
Citera
2023-04-14, 21:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Vad ska jag göra? Kan inte göra mig av med dem och vägrar att snitta dem.
Kommer de att göra egna kattungar när jag tittar bort?

Om det är hane och hona, så ja de kommer att göra egna kattungar oavsett om du tittar dit eller bort. Ifall du verkligen bryr dig om dem så bör du kastrera dem. Vad är problemet?
Citera
2023-04-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om det är hane och hona, så ja de kommer att göra egna kattungar oavsett om du tittar dit eller bort. Ifall du verkligen bryr dig om dem så bör du kastrera dem. Vad är problemet?

Knullar dom sina egna syskon????? Det är ju inavel
Citera
2023-04-14, 22:21
Medlem
revodnebs avatar
Kastrera dom så slipper du skelögda och trebenta haltande kattungar, alternativt dödfödda. Alternativet är ju att sälja den ena och köpa en från någon annan uppfödare.
Citera
2023-04-14, 22:28
Medlem
De blir könsmogna snabbare än vad man tror. Och då är honkatten alldeles för ung för att föda, och kan dö då hon inte klarar detta. Dessutom så är det inavel, och då är risken mycket stor att de får stora problem med hälsan. Och de kommer att para sig hela tiden, de bryr sig inte om du tittar eller inte.

Och när hon löper blir det helt olidligt, hon skriker och jamar hela dagarna och hon har bara en sak i huvudet. Och en okastrerad hankatt rymmer i jakt på honkatter, och det blir slagsmål. Dessutom så kan de börja kissa inomhus för att markera, och det luktar inte gott.

Jag har totalt haft 18 katter, och kastrerade alla för att slippa de problem som jag har skrivit om. Och allting har gått bra och de blev lugna och fina. Så kastrera för katternas skull, inte vill du väl att allt detta ska hända?
Senast redigerad av Akasha1000 2023-04-14 kl. 22:32.
Citera
2023-04-14, 22:51
Medlem
1335991s avatar
Det är från och med 1/1-2023,
LAG på att ALLA katter UNDER
16 år,MÅSTE kastreras, chippas,
och reggas hos Jordbruksverket!

Kastrera katterna,inavel är det sämsta
man kan göra som djurägare,
blir bara sjuka ungar.
Citera
2023-04-15, 07:55
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

blir bara sjuka ungar.

Nej, det är inte lag på att man måste kastrera katterna. Det är en regel att man måste se till att katter inte kan föröka sig okontrollerat, oplanerat eller överdrivet mycket. Att kastrera är ett tips Jordbruksverket ger på hur man kan följa den regeln. De tipsar även om att honor kan få preventivmedel, eller att hanar och honor hålls separerade.
Citera
2023-04-15, 08:15
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Nej, det är inte lag på att man måste kastrera katterna. Det är en regel att man måste se till att katter inte kan föröka sig okontrollerat, oplanerat eller överdrivet mycket. Att kastrera är ett tips Jordbruksverket ger på hur man kan följa den regeln. De tipsar även om att honor kan få preventivmedel, eller att hanar och honor hålls separerade.

Va?
Inte tips!

Tidigare var det ett tips
eller ett önskemål.

Men,från och med första
januari i år är det en lag.
Det kan bli böter om man inte
kastrerar,chippar eller reggar
sina djur.

Läs själv på Jordbruksverket.
Senast redigerad av 1335991 2023-04-15 kl. 08:18.
Citera
2023-04-15, 08:26
Medlem
Myrtens avatar
Är det operation/narkos du är emot eller är det själva tanken att de ej får ha sina könshormoner? För det finns ju dels p-piller till honkatt (dålig ide långsiktigt, finns risk för juvertumörer mm) men även kastrationschip till hankatter (behöver upprepas regelbundet, samma sorts kemisk kastrering som används till hanhundar).
Citera
2023-04-15, 08:28
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Va?
Inte tips!

Tidigare var det ett tips
eller ett önskemål.

Men,från och med första
januari i år är det en lag.
Det kan bli böter om man inte
kastrerar,chippar eller reggar
sina djur.

Läs själv på Jordbruksverket.

Nej. Det är lag på att chippa den ja det stämmer. Men inte kastrera. Du får gärna länka till exakt var Jordbruksverket har lag på att man MÅSTE kastrera. Det gäller att man inte får låta katter föröka sig oplanerat, men ingen lag på att man måste kastrera. Det går att se till att oplanerad parning inte sker på andra sätt också.
Citera
2023-04-15, 08:33
Medlem
Citat:

blir bara sjuka ungar.
Lag på att alla katter under 16 år ska kastreras? Vilket jävla skit. En äcklig jävla kommunisthora har ordnat detta. Inte en chans att massinvandringspartierna och deras anhängare ska bestämma över andras katter. #skitsverige

För övrigt är det lögn att inavel genast och absolut ger sjuka ungar.

Till TS, du kan skaffa en sån där trosa åt honan så att hanen inte kommer åt. Det finns även p-piller för katter men rekommenderar verkligen inte det. Ska du kastrera en av dem så ta helst hankatten eftersom han kommer att vara mer aggressiv och han kommer att skvätta i ditt hem. Släpper du ut honom okastrerad så är chansen stor att han kommer att försvinna.
Citera
2023-04-15, 11:00
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Nej. Det är lag på att chippa den ja det stämmer. Men inte kastrera. Du får gärna länka till exakt var Jordbruksverket har lag på att man MÅSTE kastrera. Det gäller att man inte får låta katter föröka sig oplanerat, men ingen lag på att man måste kastrera. Det går att se till att oplanerad parning inte sker på andra sätt också.

Åh,min ursäkt,
kastrering står ej med,
bara märkning och registrering.

Ber tusen gånger om ursäkt.

Har nog av ngn anledning fått
ingjutet i min hjärna att det även gällde
kastrering,men,fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera