Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2023-04-16, 14:26
Medlem
Absolut. Mäklarna bara väntar på minsta rubrik från media att räntorna kommer sänkas eller att någon ”expert” tror på uppgång. Sedan kommer de börja med hittepå-priser igen som är minst 20% högre än det vi ser nu.
2023-04-16, 15:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Tre faktorer som kommer påverka priset på bostäder.

1. Räntan.
2. Arbetslösheten

3. Inflation o lönesättning.

Hög ränta kommer hålla tillbaka priserna. Höjs den kan den även sänka priserna.

Ökar arbetslösheten tvingas många att sälja. Även med förlust.

Förr eller senare kommer en hög inflation att äta upp lånens värde.
De med yrken där lönesättningen följer med är vinnare på sikt.
2023-04-16, 15:42
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Säker på att du inte gör 50k i vinst på börsen varje månad? Minst?

Nej, det gör jag inte. Gissar att du menar att 20K är mycket? Det är det inte ifall man tjänar bra och bor billigt utan lån, bil etc. Skulle kunna spara mer men unnar mig ex. bra mat.
2023-04-16, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej, det gör jag inte. Gissar att du menar att 20K är mycket? Det är det inte ifall man tjänar bra och bor billigt utan lån, bil etc. Skulle kunna spara mer men unnar mig ex. bra mat.

Jag menar, det är ju Flashback vi sitter på. Ni hyresråttor är ju sååååå nöjda med ettan i blatte-ghettot. Den är givetvis nyrenoverad, i finaste material! Och hyran ligger väl på 220 kronor i kvartalet? Och du, stryk det där med att den ligger i blatte-ghettot. Den ligger ju på Södermalm såklart!

Och din vinst varje månad rättar jag givetvis till. Ska vi säga 2-3 miljoner (dollar såklart) i veckan? Låter bra det!

Så. Och ATTANS vilken dålig affär vi i bostadsrätter och villor har gjort. Så dumt, så dumt. Mycket bättre att hyra ju! För man kan ju aldrig ha ett kapital vid sidan om, eller hur? För om inte du har både och, kan ju ingen annan ha det heller?

Antingen gör man miljoner på börsen, eller så tjänar man på sitt boende när det avyttras. Men ICKE att man ska/kan göra både och. Nej nej.
2023-04-16, 15:54
Medlem
Citat:
Är rätt nöjd med det. Men, man ska väl ha minst 23423338 miljoner i sparande här på Flashback va? Glömde det.
Det finns alla möjliga privatekonomier, i vissa regioner är de flesta fattiga, i vissa är de flesta rika, i Sverige är det lite medel, landet är varken rikt eller fattigt. Men när man pratar om 230 000:- i väst blir hela frågan om förvaltning fullständigt bisarr. Det blir totalt ointressant att prata "bostadsaffärer" osv. Du behöver använda dina pengar till att bo. Huruvida fastighetspriser går upp eller ner kan du lämna åt någon som investerar i fastigheter.
2023-04-16, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det finns alla möjliga privatekonomier, i vissa regioner är de flesta fattiga, i vissa är de flesta rika, i Sverige är det lite medel, landet är varken rikt eller fattigt. Men när man pratar om 230 000:- i väst blir hela frågan om förvaltning fullständigt bisarr. Det blir totalt ointressant att prata "bostadsaffärer" osv. Du behöver använda dina pengar till att bo. Huruvida fastighetspriser går upp eller ner kan du lämna åt någon som investerar i fastigheter.

Svamlar du om lilla kissenisse? Jag har 230.000 undanlagt, ifall jag behöver använda dom. Det är lite det ett sparande är till för. Min bostadsrätt och mina omkostnader betalar jag i form av aktivitetsstöd. En ersättning man är berättigad till under obegränsad tid, sålänge man har uppfyllt villkoren för a-kassa. Vilket jag gjort. Min avgift till BRF ligger på ca 4.400 varje månad, har fasta utgifter på runt 8k med avgiften inkluderad, så jag har ca 4500 kvar att leva på. Funkar helt okej, behöver inte lyfta ett finger. Bara att rapportera in sökta jobb till AF en gång i månaden.

Min förening är HSB, funnits sedan 60 talet, föreningen har inte mycket i lån. Så någon storhöjning på avgiften är inte att vänta här, det är en stadig gammal välskött förening.

Jag har inte pratat bostadsaffärer, jag ska behålla min bostadsrätt, så förstår inte vad det är du bölar och piper om?
2023-04-16, 15:59
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Kriser i fastighetsbubblan går ungefär i 7-årscykler. Denna gången tog det längre än 7 år men givetvis vänder det rätt snart igen

Ju längre tid det går mellan krascherna desto värre blir det, folk hinner låna allt för mycket innan det går ner.
Sen är denna krash unik då hela världen drunknar I skulder inte bara väst världen, så inget vet hur framtiden kommer att bli.

Blir mörk rädd när man hör hur slirig ekonomi vissa individer har.
2023-04-16, 16:04
Bannlyst
Citat:
Svamlar du om lilla kissenisse? Jag har 230.000 undanlagt, ifall jag behöver använda dom. Det är lite det ett sparande är till för. Min bostadsrätt och mina omkostnader betalar jag i form av aktivitetsstöd. En ersättning man är berättigad till under obegränsad tid, sålänge man har uppfyllt villkoren för a-kassa. Vilket jag gjort. Min avgift till BRF ligger på ca 4.400 varje månad, har fasta utgifter på runt 8k med avgiften inkluderad, så jag har ca 4500 kvar att leva på. Funkar helt okej, behöver inte lyfta ett finger. Bara att rapportera in sökta jobb till AF en gång i månaden.

Min förening är HSB, funnits sedan 60 talet, föreningen har inte mycket i lån. Så någon storhöjning på avgiften är inte att vänta här, det är en stadig gammal välskött förening.

Jag har inte pratat bostadsaffärer, jag ska behålla min bostadsrätt, så förstår inte vad det är du bölar och piper om?

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Ju längre tid det går mellan krascherna desto värre blir det, folk hinner låna allt för mycket innan det går ner.
Sen är denna krash unik då hela världen drunknar I skulder inte bara väst världen, så inget vet hur framtiden kommer att bli.

.
2023-04-16, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j

Ge gärna några exempel! Jag har i min bekantskapskrets/familjekrets ingen som har några större problem. Känningar har alla drabbats av, men slirig ekonomi vet jag ingen som har? Jag själv sitter nog värst till av alla jag känner, och mig går det ändå ingen nöd på. Är arbetslös, men har heller inga höga lån, eller utgifter. Att folk ska sälja av sina bostäder, finns inte på horisonten. På sin höjd blir det att man skippar en utlandsresa.

Sen är mörkrädd ett sammanhängande ord också. Är det något du bör bli rädd för, är det din egen grammatik.
2023-04-16, 18:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Då denna handlar om samma som i Bostadsmarknaden i Sverige låser vi denna och hänvisar till
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Tråd Låst! / Moderator
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in