2006-07-24, 23:02
Medlem
Hagfjälls avatar
Hej hej!
Jag har haft rödasprängda ögon nu ett tag, det är nog närmare en månad.
Jag har varit hos doktorn, som har gett mig ögondroppar mot infektion, vilket inte har hjälpt. Jag har provat medicin mot allergi vilket inte har hjälp.

Morsan som är distriktssköterska har ingen aning om vad det kan vara. Först trodde jag det var solen, eftersom det började när det var som finast väder och man spenderade dagarna långa i solen. Nu har jag undvikt solen ett tag och även burit solglasögon utan resultat. Ögonen är rödare när jag är nyvaken samt trött.

Jag har ingen klåda, rinnande ögon eller annat, utan dom är bara röda. Så doktorn vet inte riktigt vad det kan vara, eftersom jag inte har några "vanliga problem" med ögonen.

Det jag undrar är om någon annan har haft liknande bekymmer?

Eftersom det är på FB jag startar en tråd så kan jag säga att jag inte har supit konstant i fyra veckor, jag har inte rökt diverse saker eller liknande, utan levt mitt vanliga liv.
Citera
2006-07-27, 14:13
Medlem
Byfnaskets avatar
har du surfat konstant i fyra veckor ?
Citera
2006-07-27, 23:53
Medlem
Jag har haft samma problem i typ 2 år nu.
Det gjör inte alls ont men det ser verkligen inte bra ut. Jag borde nog gå till en doktor...

Skulle vara interessant att höra om du får reda på vad problemet är.
Citera
2006-07-28, 14:46
Medlem
timpakays avatar
Sluta röka på

Skämt åsido. Jag har ingen aning vad det kan bero på. Men om ni vill få vita och fina ögon vid enstaka tillfällen kan jag rekommendera att slänga ihop en kombo av nezeril + glycerin + koksaltlösning sen spruta i ögonen. Ta valfritt don att blanda i, droppa ner ett par droppar koksaltlösning (ju mer ju enklare att dosera) ta en yttepytteliten droppe glycerin, spruta ner 2-3 doser nezeril få in en droppe eller två i ögat på valfritt sätt. Se till att donet du blandar i och får skiten i ögat med är RENT RENT RENT annars kan man få bakterieinfektion. Spara inte skiten heller blanda ny häxgegga varje gång. Köp ingen mentholnässpray heller, det svider.

Enklast är dock att spruta nezeril rakt i ögonen även om det är lite klurigt och kan kännas obehagligt.
Citera
2006-07-28, 15:38
Medlem
-jOE!s avatar
Köp Clear Eyes!
Citera
2006-07-29, 19:02
Medlem
NedMedAllts avatar
Har du suttit framför en fläkt ?
Citera
2006-07-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Har du suttit framför en fläkt ?

Det kan vara ett problem, om man en gång i livet sitter framför en fläkt så finns risken att man får permanenta ögonskador.
Men tänkt på att det enbart gäller fläktar, det är säkert om det blåser pga av vinden.

Men tillbaka till ämnet, är du helt illröd i ögonen eller bara lite smått röd?
Citera
2006-08-01, 23:27
Medlem
Hagfjälls avatar
Nej, inga fläktar direkt som stör mina ögon.

Bra tips av dig timpakay, men helst skulle jag vilja ha lika vita fina röda ögon som jag hade innan det blev fel på dom.
Jag har provat att skölja ögonen några gånger per dag nu i vatten, det gör de lite mindre röda. Men problemet är kvar när jag är trött och nyvaken, då är ögonen knallröda!
Citera
2006-08-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Köp Clear Eyes!

Det är inte så bra, för när man slutar använda clear eyes blir ögonen bara rödare än tidigare.

Till Hagfjäll: Det kan vara Rosacea ögoninflammation, en kronisk inflammation som beror på en bakteriell obalans i kroppen. Gå till en läkare och fråga om det. Isåfall ska du äta tetracyklin.

Detta är en inflammation som läkare ofta misstar för en simpel inflammation eller en simpel allergireaktion (pollen). Du bör fråga om det inte kan vara rosacea.
Citera
2006-08-02, 19:24
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Det kan vara ett problem, om man en gång i livet sitter framför en fläkt så finns risken att man får permanenta ögonskador.
Men tänkt på att det enbart gäller fläktar, det är säkert om det blåser pga av vinden.

Ironi?
Empiriska studier visar att man får röda ögon av att sitta framför en fläkt länge.
Men om man flyttar sig utanför fläktens verkansområde brukar problemen upphöra inom 48h.
Citera
2006-08-02, 19:27
Medlem
Avva66s avatar
Mc-körning ger röda ögon, ögonen torkar ut i fartvinden.
Citera
2006-08-02, 22:09
Medlem
Hagfjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeG
Det är inte så bra, för när man slutar använda clear eyes blir ögonen bara rödare än tidigare.

Till Hagfjäll: Det kan vara Rosacea ögoninflammation, en kronisk inflammation som beror på en bakteriell obalans i kroppen. Gå till en läkare och fråga om det. Isåfall ska du äta tetracyklin.

Detta är en inflammation som läkare ofta misstar för en simpel inflammation eller en simpel allergireaktion (pollen). Du bör fråga om det inte kan vara rosacea.
Det var precis ett sånt här tips jag letade efter! Jag ska kontakta läkare imorgon ang tid för undersökning!

Nej, ingen motorcykel åkning, iaf inte i den utsträckningen att jag skall ha röda ögon i en månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in