2006-08-03, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagfjäll
Det var precis ett sånt här tips jag letade efter! Jag ska kontakta läkare imorgon ang tid för undersökning!

Nej, ingen motorcykel åkning, iaf inte i den utsträckningen att jag skall ha röda ögon i en månad.

Jag är glad att jag kunde vara till din hjälp. För det mesta bidrar folk bara med en massa skitsnack på forum som får mig att bli illamående.

Även i verkligeheten så har jag stött på detta. på tunnelbanan idag kom en man fram till mig för att starta en konversation. Han kallpratade. En ensammen man som pratade om vädret och andra saker. Jag försökte vara trevlig och tillmötesgående, men mitt huvud gjorde ont av hans banaliteter. Jag märkte nästan inte att det hände, men plötsligt spydde jag över hela han. Han blev inte glad, och jag kunde inte sluta skratta.

Själv har jag varit röd i ögonen i flera år.
Citera
2006-08-03, 07:07
Medlem
Citat:
Hej hej!
Jag har haft rödasprängda ögon nu ett tag, det är nog närmare en månad.
Jag har varit hos doktorn, som har gett mig ögondroppar mot infektion, vilket inte har hjälpt. Jag har provat medicin mot allergi vilket inte har hjälp.

Morsan som är distriktssköterska har ingen aning om vad det kan vara. Först trodde jag det var solen, eftersom det började när det var som finast väder och man spenderade dagarna långa i solen. Nu har jag undvikt solen ett tag och även burit solglasögon utan resultat. Ögonen är rödare när jag är nyvaken samt trött.

Jag har ingen klåda, rinnande ögon eller annat, utan dom är bara röda. Så doktorn vet inte riktigt vad det kan vara, eftersom jag inte har några "vanliga problem" med ögonen.

Det jag undrar är om någon annan har haft liknande bekymmer?

Eftersom det är på FB jag startar en tråd så kan jag säga att jag inte har supit konstant i fyra veckor, jag har inte rökt diverse saker eller liknande, utan levt mitt vanliga liv.
Nu verkar du ju redan ha fått ett tillfredsställande svar, men

jag har av och till problem med röda ögon. Det är inte inflammatoriskt eller en reaktion på vind, damm osv, utan helt enkelt att blodkärl i ögonen behagar se för j-a ut ibland. En ögonläkare gav mig ögondroppar som jag bara behöver ta vid behov. De drar helt enkelt ihop kärlen. Fungerar perfekt. Fåfäng, är man väl.
Citera
2006-08-03, 07:15
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Röda ögon...

- Brist på sömn
- Alkoholförtäring
- Datorsurfning
....är min amatörmässiga teori.

Att framförallt kunna sova lääääänge är
mitt recept. Dom andra parametrarna
är omöjliga att ändra på.
Såvida det inte rör sig om allvarlig sjukdom
av annan art, förstås.

ClearEyes är att dölja symptomen, då är
det bättre att ta en långpromenad i
friska luften.
Citera
2006-08-03, 12:01
Medlem
Hagfjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Nu verkar du ju redan ha fått ett tillfredsställande svar, men

jag har av och till problem med röda ögon. Det är inte inflammatoriskt eller en reaktion på vind, damm osv, utan helt enkelt att blodkärl i ögonen behagar se för j-a ut ibland. En ögonläkare gav mig ögondroppar som jag bara behöver ta vid behov. De drar helt enkelt ihop kärlen. Fungerar perfekt. Fåfäng, är man väl.
Vet du vad det var för droppar? Eftersom mina ögon blir rödare, när jag rör mig mindre (läs:sover) så har jag en teori om liknande problem som du har.

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
- Brist på sömn
- Alkoholförtäring
- Datorsurfning
....är min amatörmässiga teori.

Att framförallt kunna sova lääääänge är
mitt recept. Dom andra parametrarna
är omöjliga att ändra på.
Såvida det inte rör sig om allvarlig sjukdom
av annan art, förstås.

ClearEyes är att dölja symptomen, då är
det bättre att ta en långpromenad i
friska luften.
Alkoholförtäring kan det inte vara, när jag fick röda ögon hade jag inte druckit på närmare 6 veckor. Datorsurfing är helt borta ur bilden, jag fick röda ögon när det var fint väder och trodde det var solen som var orsaken.

Sömn trodde jag var det självklara, för när dom började bli röda så sov jag väldigt lite. Det var i samma veva som jag började dela ut morgontidningen och hade svårt med sömnen. Nu rullar allt på som det bör, och jag får runt 10h sömn / natt. Dock är jag vaken där emellan, jag vet inte om det stör ögonen. Nu ska jag ta reda på lite mer om rosacea och om man kan ha det i ögonen utan att ha det på huden.
Citera
2006-08-03, 16:02
Medlem
TheOne85s avatar
Citat:
Hej hej!
Jag har haft rödasprängda ögon nu ett tag, det är nog närmare en månad.
Jag har varit hos doktorn, som har gett mig ögondroppar mot infektion, vilket inte har hjälpt. Jag har provat medicin mot allergi vilket inte har hjälp.

Morsan som är distriktssköterska har ingen aning om vad det kan vara. Först trodde jag det var solen, eftersom det började när det var som finast väder och man spenderade dagarna långa i solen. Nu har jag undvikt solen ett tag och även burit solglasögon utan resultat. Ögonen är rödare när jag är nyvaken samt trött.

Jag har ingen klåda, rinnande ögon eller annat, utan dom är bara röda. Så doktorn vet inte riktigt vad det kan vara, eftersom jag inte har några "vanliga problem" med ögonen.

Det jag undrar är om någon annan har haft liknande bekymmer?

Eftersom det är på FB jag startar en tråd så kan jag säga att jag inte har supit konstant i fyra veckor, jag har inte rökt diverse saker eller liknande, utan levt mitt vanliga liv.
Tja jag har haft samma problem i åratal nu, läkarna har gett mig några droppar som kallas "Ultracortenol", de tar bort det röda med en gång. Det ska tydligen vara emot infektioner och inflammationer på ögat men läkarna verkar inte tro att det är det jag har. Men fråga din läkare om Ultracortenol.
Citera
2006-08-03, 17:06
Medlem
tjaboooos avatar
linser kan göra ögon röda och bär man linser felaktigt kan det leda till syrebrist som ökar mängden blodkärl.
Citera
2006-08-25, 11:30
Medlem
PaintSpots avatar
Lånar tråden lite.

Jag har exakt samma problem. Men mitt problem uppkom över en natt och bara på ett öga. Jag har inte ont i ögat eller nåt sånt, utan det är bara rött. Vänsterögat har samma färg som vanligt. Kan det fortfarande vara inflammerat/infekterat och jag måste uppsöka ögonläkare eller ska jag bara ta det lugnt och sova mycket? För det här har inte gått bort eller blivit bättre på nu 1,5 dygn.
Jag har haft problem med röda ögon förrut, men inget som liknar det här.
Citera
2006-08-25, 12:06
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaintSpot
Lånar tråden lite.

Jag har exakt samma problem. Men mitt problem uppkom över en natt och bara på ett öga. Jag har inte ont i ögat eller nåt sånt, utan det är bara rött. Vänsterögat har samma färg som vanligt. Kan det fortfarande vara inflammerat/infekterat och jag måste uppsöka ögonläkare eller ska jag bara ta det lugnt och sova mycket? För det här har inte gått bort eller blivit bättre på nu 1,5 dygn.
Jag har haft problem med röda ögon förrut, men inget som liknar det här.

Är du förkyld?
Kan vara vanlig ögoninflamation.
Kontakta husläkare i så fall.
Citera
2006-08-25, 13:19
Medlem
PaintSpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Är du förkyld?
Kan vara vanlig ögoninflamation.
Kontakta husläkare i så fall.

Är förkyld ja, tror det kan bero på det. Glömde berätta det.
Ska ringa och höra.
Citera
2006-09-02, 11:25
Medlem
Efter många år av röda ögon med åtskilliga besök på mottagningar och en massa olika läkemedel och utan resultat undrar jag nu om marijuana kan vara något för mig? Andra sjukdomar lindras nämligen när folk röker på.

Denna teori är visserligen ett långskott men vad ska man göra om inget annat funkar?

Det enda problemet är att man måste kontakta tvivelaktiga personer som förmodligen pysslar med kriminell verksamhet för att få tag på det.
Citera
2006-09-02, 11:28
Avslutad
Jag dras med röda ögon av och till, men i mitt fall är det på grund av gammal ärrvävnad efter ett femtal operationer i unga år. Därför betvivlar jag att det går att göra något åt det- eller funkar ClearEyes och dylikt även för sådant?
Citera
2006-09-02, 13:53
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeG
Efter många år av röda ögon med åtskilliga besök på mottagningar och en massa olika läkemedel och utan resultat undrar jag nu om marijuana kan vara något för mig? Andra sjukdomar lindras nämligen när folk röker på.

Denna teori är visserligen ett långskott men vad ska man göra om inget annat funkar?

Det enda problemet är att man måste kontakta tvivelaktiga personer som förmodligen pysslar med kriminell verksamhet för att få tag på det.

Öhhhm cannabis mot röda ögon???
Hur tänker du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in