2024-06-04, 23:08
Medlem
Kan det överklagas?

Har sagt det förr och säger det igen
Det pågår nåt mycket skumt i rättsväsendet i Stockholm
Flera mycket anmärkningsvärda domar! Psykopater dessa och gelikar
Hade det handlat om ofrivilligt sex hade fått högre straff!
”Something is rotten in Denmark- sorry Stockholm”
Citera
2024-06-04, 23:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Mycket märklig dom. Samtliga borde ha dömts för mord genom likgiltighetsuppsåt. Jag köper att inte finns tunga försvårande omständigheter och att inte livstid/motsvarande för de underåriga är tillämpliga här. Fine. Men det går inte att bortförklara att åtminstone 2 hjärnceller i deras hjärnor måste ha kopplat hänga upp någon med snara runt halsen i ett träd -> risk för att personen dör. No way. Det måste rätten ha förstått också. Bara helt obegripligt att de inte dömdes enligt detta.
Citera
2024-06-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Tyvärr blir det så. Jag förstår att många är upprörda, men vårt rättssystem bygger på att hellre fria än fälla.
Vad hände med det nya ”medhjälparansvaret” som ex tillämpades i Farsta fallet? (dom igår)
Citera
2024-06-04, 23:10
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Hur fan är det möjligt och vad är det för idioter som sitter hos Svea hovrätt? Till och med ett erkännande så går man fri.

Jag har sagt det förut och säger det igen, nämndemännen i hovrätten försöker visa sig barmhärtiga och göder sitt ego när dom frikänner folk.
Nu är det så att det är bara två av fem som är nämndemän i hovrätten, så de kan inte frikänna någon.
Citera
2024-06-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Hur fan är det möjligt och vad är det för idioter som sitter hos Svea hovrätt? Till och med ett erkännande så går man fri.

Jag har sagt det förut och säger det igen, nämndemännen i hovrätten försöker visa sig barmhärtiga och göder sitt ego när dom frikänner folk.
Nåt är mycket skumt med dessa. Inte första märkliga domen..
Citera
2024-06-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Tyvärr blir det så. Jag förstår att många är upprörda, men vårt rättssystem bygger på att hellre fria än fälla.

Yes! Kan skriva vad som läkaren uttalade i FUP:

1. Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning

2. Inget har kommit fram som kan påvisa att döden orsakats av någon annan, men inte heller att det inte kan ha varit någon annan.

3. Klassificeras som oklar onaturlig död.

4. Komplett hängning där medvetslöshet inträffat inom några sekunder. Läkaren kan inte säga hur lång tid det tog tills BO dog men anser att det borde röra sig om fåtal minuter.
Citera
2024-06-04, 23:20
Medlem
Kan man jämföra detta fall med Vetlanda fallet?? Där var det också oklart exakt hur hon dog
Hur kan liknande fall få så olika domar??
Citera
2024-06-04, 23:20
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Sorry my bad! Utgick från FUP där står det annat.

Edit: kan du länka domen så jag kan läsa?

Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Hovrättsdomen

https://gofile.io/d/61duoJ

.
.
Citera
2024-06-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu avsåg jag den unga kvinnan i det aktuella fallet. Om en våldtäktsanmälan läggs ner så har anmälan ringa trovärdighet.

Stämmer
Citera
2024-06-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Måste vara extremt ovanligt att rättsläkare inte kan fastställa dödsorsak. Hur ofta händer det?
Vetlanda fallet?
Citera
2024-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Detta är ju vansinne. Hur kan inte handlingen att fästa en snara runt någons hals och låta han hänga i ett träd anses som uppsåt till mord?

Som någon skrev tidigare i tråden - är det bara i utsatta områden, när GM är blattar, som dömande av samtliga misstänkta ”i samråd och samförstånd” gäller framöver?

Detta måste bevakas!
Citera
2024-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
.

Du verkar kunna mer än mig, varför utgår de inte från läkarens uttalande i FUP om att döden orsakats av hängning?

Edit: ställer en till fråga till dig som är insatt! Kan syskonen gemensamt valt att skylla på Victor eftersom det finns minst bevis mot honom (i form av text och dna). De andra bröderna har ju sitt DNA på repet samt nästan erkännande i text.
Senast redigerad av Petunia78 2024-06-04 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in