Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-04, 22:24
Medlem
kukflashs avatar
Hur fan är det möjligt och vad är det för idioter som sitter hos Svea hovrätt? Till och med ett erkännande så går man fri.

Jag har sagt det förut och säger det igen, nämndemännen i hovrätten försöker visa sig barmhärtiga och göder sitt ego när dom frikänner folk.
Citera
2024-06-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Menar du på allvar att BO skulle hängt sig själv?
Blir lite som att säga att det inte fanns bevis för att Breivik sköt ihjäl människor utan att det var människor som självmant kastade sig framför Breiviks kulor och att Breivik inte alls hade avsikt att mörda. Befängt.

Bevis saknas. Det är mer inom rätten det behövs för att kunna fälla.

(Om du vill ha min personliga åsikt så tror jag att tonåringarna gjorde det och borde dömas för mord oavsett om de fick BO att hänga sig själv eller om de hängde BO).

Edit: Breivik hade flera vittnen som vittnade om att han sköt. De vittnen som finns i detta fallet skyddar nog varandra.
Citera
2024-06-04, 22:30
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Bevis saknas. Det är mer inom rätten det behövs för att kunna fälla.

(Om du vill ha min personliga åsikt så tror jag att tonåringarna gjorde det och borde dömas för mord oavsett om de fick BO att hänga sig själv eller om de hängde BO).
att ungarna i princip sagt att han blivit hängd räknas inte som implicit evidens?
Citera
2024-06-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
att ungarna i princip sagt att han blivit hängd räknas inte som implicit evidens?

Tror det är det ”i princip”.. och sen så har de tagit tillbaka allt. Det står ingenstans ett tydligt erkännande från ungdomarna. Däremot vittnar flera kompisar om att de har fått berättat att ungdomarna har sagt det.

Tror man vill ha helt säkra bevis när det handlar om unga personer.
Citera
2024-06-04, 22:36
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Tror det är det ”i princip”.. och sen så har de tagit tillbaka allt. Det står ingenstans ett tydligt erkännande från ungdomarna. Däremot vittnar flera kompisar om att de har fått berättat att ungdomarna har sagt det.

Tror man vill ha helt säkra bevis när det handlar om unga personer.
tittar du i förundersökningen så är det med mätdata fastställt att de dömda befunnit sig på plats och kommunicerat att han mördats sinsemellan jag vet inte vad du vill ha mer för bevis - ett erkännande? Ja det är nedrigt att de inte bröstar vad de gjort men vad kan man göra det är omogna unga vuxna som av en psykisk sjuk individ övertalats att mörda vi talar om
Citera
2024-06-04, 22:36
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Yes! Problemet här är också att läkarna inte kunde fastställa om BO blev hängd av någon/några eller om BO valde att hänga sig själv. Däremot har DNA kopplats till snöret från GM.. men då det inte går att bevisa om BO hängde sig själv eller inte så kan ingen dömas för mord.
Varför läser du inte domen istället för att hitta på egna grejer. Det finns inte på kartan att han hängt sig själv. Ingen påstår det. Allra minst de tilltalade. De medger att de hängt upp honom men påstår att han då redan var död.
Citera
2024-06-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Varför läser du inte domen istället för att hitta på egna grejer. Det finns inte på kartan att han hängt sig själv. Ingen påstår det. Allra minst de tilltalade. De medger att de hängt upp honom men påstår att han då redan var död.
I min Värld är detta ett nytt Lindomefall. och jag trodde rättsväsenet lärt sig något från det. Skandal anser jag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Citera
2024-06-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry

Sorry my bad! Utgick från FUP där står det annat.

Edit: kan du länka domen så jag kan läsa?
Citera
2024-06-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De borde dömas alla för mord i samförstånd.

Exakt
Citera
2024-06-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Ganska märkligt hur olika man dömer, här har till och med en person erkänt. Vissa blir ju dömda för tex våldtäkt helt utan bevis, endast ord mot ord.

Sveriges rättssystem är ett rent lotteri.

Ja, det är mycket skrämmande.
Citera
2024-06-04, 23:06
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Kan dømmes for medvirkning til drap?

Jeg regner med Statsadvokaten hadde det som en subsidiær påstand. Spesielt at det ikke gikk.
Dessvärre menade hovrätten att han inte kunde slå fast att något mord hade ägt rum. Då kan ju heller inte medhjälp komma ifråga.
Citera
2024-06-04, 23:07
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Yes! Problemet här är också att läkarna inte kunde fastställa om BO blev hängd av någon/några eller om BO valde att hänga sig själv. Däremot har DNA kopplats till snöret från GM.. men då det inte går att bevisa om BO hängde sig själv eller inte så kan ingen dömas för mord.
Tyvärr blir det så. Jag förstår att många är upprörda, men vårt rättssystem bygger på att hellre fria än fälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in