2023-04-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
En vanlig spis med ugn tar längre tid. Därför är mikron bättre. Alla har inte heller tid/lust/intresse av att laga mat och därför är mikron bra för då är det bara att slänga in något som blir färdigt på några minuter och så kan man göra annat under tiden. Jag har bott i min nuvarande lägenhet i 3 år och aldrig haft ugnen och spisen igång en endaste gång.
Ganonito, jag ber dig att tänka på din hälsa. Du kan lära dig grundläggande grejer vad gäller att laga mat på en dag. Då kommer du att tycka att en mikro är onödig att ha. Sådan mat man använder i mikro är ju inte sällan både onyttigare och dyrare att köpa. Du vinner allt - utom tid - på att göra dig av med mikrovågsugnen.
Citera
2023-04-14, 17:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Ganonito, jag ber dig att tänka på din hälsa. Du kan lära dig grundläggande grejer vad gäller att laga mat på en dag. Då kommer du att tycka att en mikro är onödig att ha. Sådan mat man använder i mikro är ju inte sällan både onyttigare och dyrare att köpa. Du vinner allt - utom tid - på att göra dig av med mikrovågsugnen.

Inte intresserad som sagt. Aldrig varit det. Och min hälsa är det inget fel på förutom en krånglande rygg, men det har knappast något att göra med användandet av mikron eller ej. Dessutom hade jag inte kunnat göra mig av med mikron även om jag ville då den är inbyggd i köksskåpen. En annan fördel med mikron är att det blir betydligt mindre disk. Den enda man behöver diska är tallrik och bestick och det kör man i diskmaskinen. Lagar man mat måste man diska både slevar, grytor, plåtar, knivar etc etc.
Citera
2023-04-14, 23:42
Medlem
För flertalet är den övervägande fördelen med en microugn jämfört med en konventionell tidsaspekten. Såg nyligen på en förpackning med djupfrysta kåldolmar, dessa färdigställes i micron på cirka 12 minuter, i en vanlig ugn 45 minuter, detta sedan den blivit varm!

I direkt anslutning till ovanstående tidsjämförelse kan även med fördel noteras att energiåtgången med micron är avsevärt mycket mindre än vad som är fallet med den konventionella.

Att tina något med rinnande varmvatten är heller inte särskilt energisnålt, dessutom troligen rätt tidskrävande.

Förutom ovanstående anbefalles micron i de flesta fall för att värma mat som redan är tillagad sedan tidigare, men även sådana tillbehör som annars skulle få hamna i en egen kastrull en längre tid, exempelvis grönsaker man vill äta varma (blomkål, gröna ärtor exempelvis). Även såser som köps färdiga värmes lämpligen i micron.

Tillaga mat i micron går säkert även det, men i brist på erfarenhet av detta lämnar jag den delen därhän.
Citera
2023-04-15, 01:52
Medlem
JerryCottons avatar
En mikrovågsugn är ju oslagbar gällande vissa saker i köket. Allt annat är korkat att påstå. Det går även utmärkt att laga vissa rätter i en mikrovågsugn, de som påstår annat bevisar bara sin okunskap gällande ämnet, ofta sådana som aldrig har ägt denna manick.
Citera
2023-04-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
En mikrovågsugn är ju oslagbar gällande vissa saker i köket. Allt annat är korkat att påstå. Det går även utmärkt att laga vissa rätter i en mikrovågsugn, de som påstår annat bevisar bara sin okunskap gällande ämnet, ofta sådana som aldrig har ägt denna manick.
Att tina saker går bra, men förklara gärna när en mikro är bättre att tillaga ny måltid än vad en ugn är? Jag har aldrig hört talas om något sådant.
Citera
2023-04-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Att tina saker går bra, men förklara gärna när en mikro är bättre att tillaga ny måltid än vad en ugn är? Jag har aldrig hört talas om något sådant.
Det är mellantinget som nog är vanligast, alltså att micron används för att värma mat som tillretts tidigare, detta antingen från kylskåpstemperatur eller sådant som är fryst. Häri omfattas både rätter som köps färdiga och egna, de senare ofta rester som sparats undan.
Citera
2023-04-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror att jag köpte min mikrovågsugn för 13 år sedan och jag har använt den max 50 gånger. Det är helt onödigt att ha en mikrovågsugn är min slutsats. En vanlig ugn är 1000 gånger bättre och maten man värmer blir 1000 gånger godare. Dessutom utsätter man inte maten för farlig strålning i en vanlig ugn.

Vilka idioter är det som köper mikrovågsugn idag? Mikrovågsugn känns så 90-tal.

Micro är utmärkt för att ex värma på en kopp lite svalnat kaffe, göra en kopp te, till matlåda på jobbet, värma mat rester, smälta smör vid bakning.

Fördel med micro är ju mindre disk och är man småbarnsförälder mindre risk småfingrar som bränner sig el om man är disträ, glömsk person..😎

Tina mat ? Det är det absolut sämsta ha micron till enligt mig 😅då är det brist på planering, bara slänga ut från frysen itid istället.

Enligt strålskyddssäkerheten :

"Det finns inga kända strålskyddsrelaterade risker med normal användning av mikrovågsugn"
Senast redigerad av Streetviwer 2023-04-17 kl. 10:15.
Citera
2023-04-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streetviwer
Micro är utmärkt för att ex värma på en kopp lite svalnat kaffe, göra en kopp te, till matlåda på jobbet, värma mat rester, smälta smör vid bakning.

Fördel med micro är ju mindre disk och är man småbarnsförälder mindre risk småfingrar som bränner sig el om man är disträ, glömsk person..😎

Tina mat ? Det är det absolut sämsta ha micron till enligt mig 😅då är det brist på planering, bara slänga ut från frysen itid istället.
När det går att planera finns givetvis bättre sätt att tina, men när det plötsligt uppstår behov av något, det kanske blev fler än väntat till middagsbordet eller att man vill tina bröd.
Citera
2023-04-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streetviwer

Enligt strålskyddssäkerheten :

"Det finns inga kända strålskyddsrelaterade risker med normal användning av mikrovågsugn"

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
När det går att planera finns givetvis bättre sätt att tina, men när det plötsligt uppstår behov av något, det kanske blev fler än väntat till middagsbordet eller att man vill tina bröd.

Point där 😊 men mina erfarenheter är ändå tråkig upptining, kött blir kallt och varmt grått o tar tid..tar mig hellre till affären . Bullar fungerar
Citera
2023-04-17, 20:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur

Din läsförståelse verkar inte vara på topp, men saker som rostbiff, tjälknöl och potatisgratäng blir riktigt bra i mikro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in