2023-04-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Alla 17-åringar har gratis tandvård (det har man ju upp till 23 år).

2. Att "våra myndigheter ställer upp och transporterar" är väl varken fel eller konstigt. Om staten har frihetsberövat dessa personer så finns det väl inget annat val än att myndigheterna transporterar personerna, eller tycker du att någon annan (hans kompisar?) skall göra det? Och lever vi i ett land där Barnkonventionen är lag, så är det väl klart att man skall se till att barnet får vård om den inte påstås må bra.

Hur hade du viljat ha det istället???

1. Jag pratar inte om kostnaden för själva vården.

2. Jag tycker det vore ett lämpligt straff för de brott slöddret gjort sig skyldig till att tillbringa tiden på SIS-hemmet med en rejäl tandvärk. Nu visade det sig ju att den här tandvärken var fejkad dessutom. Slutsatsen är att man inte skall genomföra någon vårdtransport förrän "patienten" är medvetslös.
Senast redigerad av kaReri182 2023-04-18 kl. 16:45.
Citera
2023-04-18, 17:58
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Läs inlägg #525

Tack för ett mycket klargörande inlägg!

En fråga: Har jag fel om jag påstår att det per automatik är en försvårande omständighet att mörda en uniformerad polis? En sådan är anställd av staten just för att stävja brottslighet, och uniformen i sig gör ju att det inte kan råda någon tvekan för de som befinner sig på aktuell plats om vad denne har för uppdrag.
Citera
2023-04-19, 01:04
Medlem
Citat:
Fråga: Vilka 17-åringar i Sverige får inte gratis tandvård?

Hm, du har föralldel rätt i att man får gratis tandvård som 17-åring, men jag vidhåller min ilska eftersom troligen får kriminella i fängelse fortsatt gratis tandvård, i alla fall akut sådan,även efter 23-års ålder, eftersom man i Sverige tycker synd om brottslingar. Fattigpensionärer däremot , de onyttiga individerna får självklart betala sin tandvård helt själv…..
Samma orättvisa vansinne som låter ” asylsökande” , som inte med en krona bidragit till samhället,få närmast gratis akut tandvård!
Citera
2023-04-19, 01:37
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
1. Han dömdes till 2 år och 11 månader. Givetvis kan Mord rendera i ett högre straff, eftersom maxstraffet för sluten ungdomsvård är 4 år.

2. Dessutom finns det möjlighet att döma personer under 18 år till fängelse, om synnerliga skäl föreligger (t ex den 17-åriga polismördaren i Biskopsgården).

"Man undrar ju om mord inte är synnerliga skäl" och borde vara praxis och maxstraffet i sluten ungdomsvård höjdes till 8 år, om Sverige vill att dödskjutningar och sprängningar ska minska i betydande grad.

(tackar för rättelsen om strafflängden 2 år och 11 månader) det var en trådsanning som angav 2 år och 6 månader utan källhänvisning.
Citera
2023-04-19, 01:53
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket

Hm, du har föralldel rätt i att man får gratis tandvård som 17-åring, men jag vidhåller min ilska eftersom troligen får kriminella i fängelse fortsatt gratis tandvård, i alla fall akut sådan,även efter 23-års ålder, eftersom man i Sverige tycker synd om brottslingar. Fattigpensionärer däremot , de onyttiga individerna får självklart betala sin tandvård helt själv…..
Samma orättvisa vansinne som låter ” asylsökande” , som inte med en krona bidragit till samhället,få närmast gratis akut tandvård!

Låt fattigpensionärerna använda baseball trä mot truten på de unga som kriminal vårdas så slipper dom fejka tandvärk, då får fattigpensionärerna både gym rehab, husrum, mat och tandvård i fängelserna utan kostnad.... "vinn vinn uppstår"
Citera
2023-04-19, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Tack för ett mycket klargörande inlägg!

En fråga: Har jag fel om jag påstår att det per automatik är en försvårande omständighet att mörda en uniformerad polis? En sådan är anställd av staten just för att stävja brottslighet, och uniformen i sig gör ju att det inte kan råda någon tvekan för de som befinner sig på aktuell plats om vad denne har för uppdrag.
Det handlar om att attackera demokratin och är skälet till att man inte ska angripa blåljuspersonal eller vad de nu ska kallas. De ska i statens tjänst arbeta för samhället och alla medborgare.

En frisk stat utan korruption är beroende av ett fungerande rättssystem och rättsväsende. Alla, rik som fattig, hederlig som kriminell, ska kunna ringa polis för att polis ska kliva in och avvärja situationer från att eskalera.

Men så funkar det inte. Fler poliser lär dödas/skadas och ärligt talat är de en betydelsefull del i de problem vi fick och en polis är inte som människa mer värd än den människa längst ner i samhället som kämpar på för att klara sig. En polis har aldrig ett högre människovärde än någon annan medborgare.
Citera
2023-04-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out

Låt fattigpensionärerna använda baseball trä mot truten på de unga som kriminal vårdas så slipper dom fejka tandvärk, då får fattigpensionärerna både gym rehab, husrum, mat och tandvård i fängelserna utan kostnad.... "vinn vinn uppstår"

Ja faktiskt har idén föresvävat mig att det är en utväg man kanske får ta till när man som pensionär ska försöka få det att gå runt på ca 8000 före skatt. Det skulle vara ett nöje om man i så fall kunde hinna oskadliggöra någon ur packet innan polisen haffar en, det vore en samhällelig välgärning. Sedan hade man mat, husrum och fri sjuk-och tandvård för ett bra tag framöver.
Citera
2023-04-19, 09:35
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det handlar om att attackera demokratin och är skälet till att man inte ska angripa blåljuspersonal eller vad de nu ska kallas. De ska i statens tjänst arbeta för samhället och alla medborgare.

En frisk stat utan korruption är beroende av ett fungerande rättssystem och rättsväsende. Alla, rik som fattig, hederlig som kriminell, ska kunna ringa polis för att polis ska kliva in och avvärja situationer från att eskalera.

Men så funkar det inte. Fler poliser lär dödas/skadas och ärligt talat är de en betydelsefull del i de problem vi fick och en polis är inte som människa mer värd än den människa längst ner i samhället som kämpar på för att klara sig. En polis har aldrig ett högre människovärde än någon annan medborgare.

Den åsikten är jag helt överens med dig om! Men min fråga var av mer juridisk karaktär, alltså hur en domstol resonerar när någon mördat en polis som var i tjänst.
Citera
2023-04-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Den åsikten är jag helt överens med dig om! Men min fråga var av mer juridisk karaktär, alltså hur en domstol resonerar när någon mördat en polis som var i tjänst.
Jag är inte någon som kan juridik men allt våld mot tjänstemän anses allvarligt (ironiskt då de i śin tur inte har tjänstemannaansvar). Övergrepp i rättssak är också det ett grovt brott..Det sista är mycket nödvändigt för en fungerande demokrati. Juridiskt bör polismord anses som synnerligen grovt.
Citera
2023-04-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
"Man undrar ju om mord inte är synnerliga skäl" och borde vara praxis och maxstraffet i sluten ungdomsvård höjdes till 8 år, om Sverige vill att dödskjutningar och sprängningar ska minska i betydande grad.

(tackar för rättelsen om strafflängden 2 år och 11 månader) det var en trådsanning som angav 2 år och 6 månader utan källhänvisning.

Jo, mord är absolut synnerliga skäl för att dömas till fängelse trots att man inte fyllt 18 år. Men det räcker inte med detta, det skall även föreligga särskilda skäl för att inte döma till sluten ungdomsvård.
Citera
2023-04-20, 08:24
Medlem
”Frunze” låter som namnet på en ridskolehäst 😂😂
Citera
2023-04-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dugillarstora
”Frunze” låter som namnet på en ridskolehäst 😂😂

antingen det eller en tysk läderbög🤣
Citera