2023-04-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Varför ska Kriminalvården öht ha transporter till sjukvårdsinrättningar? Vore det inte bättre att ha husläkare och tandläkare på plats inom skalskyddat område. T. ex. på anstalt?
Håller m dig till fullo...Alla anstalter behöver väl kanske inte ha egen tandläkare men några iafal.Då transport mellan anstalter borde va säkrare än till läkare/tandläkare på allmän/offentlig plats.
Citera
2023-04-15, 09:43
Bannlyst
Hur länge kan en 17 år gammal pojke hålla sig undan, enda alternativet blir väl att fly, ser ut att ha kurdiskt påbrå och oroshärdarna där nere är vill inte så noga med passkontroller osv, väl inne så är så är han så att säga fri, eller?

Närmaste jag drar mig till minnes är Posener från Trustor-härvan, han har levt på flykt och trots att han var ekonomiskt oberoende så har det sinat, att leva på flykt är inte billigt…

Dom här ”gängen” är ju knappast Tony Montanas eller Escobar, dom krigar öve 50 laddtorskar på Östermalm, på sin höjd, och för att någon drog ett mamma-skämt som landade fel.

Jag tror inte att det finns speciellt mycket ekonomiska muskler, bakom dom tuffa instabilderna så vet vi att dom är skrivna hemma hos mamma, fogden efter sig osv

Hur länge kan det pågå?
Citera
2023-04-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Smart polisen har fått fram att det är dna från två st i hans närmaste krets.
Måste vara snabb analys,har ej hört om,brukar väl ta några veckor få svar?
Citera
2023-04-15, 10:10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Hur länge kan en 17 år gammal pojke hålla sig undan, enda alternativet blir väl att fly, ser ut att ha kurdiskt påbrå och oroshärdarna där nere är vill inte så noga med passkontroller osv, väl inne så är så är han så att säga fri, eller?
Till att börja med är han armenier, inte kurd.

https://www.expressen.se/nyheter/mor...-i-sodertalje/
Citera
2023-04-15, 10:21
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Är det sant som media skriver att han (sannolikt) haft möjligheten att kommunicera digitalt med AV KRIMINALVÅRDEN tillhandahållna datorer. Och att han PÅ FÖRHAND fått reda på när besöket skulle ske !?!?

Detta tillsammans med TRE (!) år på UNGDOMSHEM för mordet, och det är väl 2/3-dels "rabatt" på detta också antar jag....så två år totalt.

Alltså, jag vet inte om jag hade någon större tilltro till systemet innan, helt säkert är att det INTE ÖKAT efter detta i alla fall !

(med den passusen att jag ändå inte riktigt tror det är sant, så jävla korkade och naiva KAN inte krimvården vara...väl ?)

Försöker hitta något inlägg om korruptionen inom kriminalvården i tråden, Det är precis här som i det mesta myndigheter petar i, det händer otroligt gängrelaterade dåd utan förklaring, "som vanligt så ser ingen det komma.... !" alla med sunt förnuft begriper väl att kriminella nätverk i den här storleken, som kan sitta säkert i Turkiet och topp styra, och givetvis har personer med mer eller mindre anknytning inom myndigheter i Sverige, som har infiltrerat i årtionden i säkerhets klassade händelser, antingen ingår eller nära anknytning alternativt med hållhakar som gynnar de kriminella nätverken. kan vara information, titta bort när droger hamnar på anstalter och SIS hem, det rör sig troligt om hundratals infiltratörer som finns inom polis, kriminalvård, häkten, försäkringskassan, skattemyndigheten, tullverket mfl. som hamnat i en beroende ställning de inte kan komma ur.

( Kurd, Armenier mfl. kan ingå i samma grupper )
Citera
2023-04-15, 10:58
Medlem
Om någon berättade att en mördare får två år på en fritidsgård med surfplatta och telefon efter att ha kallblodigt skjutit ihjäl en människa. Sedan klagar han på tandvärk och personalen skyndar sig till tandläkaren med mördaren varpå han blir fritagen mitt på ljusa dagen. Och innan detta så dimper ett svenskt medborgarskap i brevlådan. Jag hade skratta ihjäl mig och sagt att det låter som en extremt dålig film.

Jag skulle nog sluta skratta när jag väl får reda på att det faktiskt stämmer.
Citera
2023-04-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Han är Armenier, dvs. kristen. Armenier gillar inte muslimer.
Citera
2023-04-15, 11:27
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Om någon berättade att en mördare får två år på en fritidsgård med surfplatta och telefon efter att ha kallblodigt skjutit ihjäl en människa. Sedan klagar han på tandvärk och personalen skyndar sig till tandläkaren med mördaren varpå han blir fritagen mitt på ljusa dagen. Och innan detta så dimper ett svenskt medborgarskap i brevlådan. Jag hade skratta ihjäl mig och sagt att det låter som en extremt dålig film.

Jag skulle nog sluta skratta när jag väl får reda på att det faktiskt stämmer.

Tror tyvärr att en del av kriminalvårdens transportörer stimuleras av att åka runt med fot och handbojor, för att förnedra de intagna inför domstolar och sjukvård med sin makt, att sätta vapen i händerna på dessa kommer kräva en betydligt bättre bakgrundskontroll och höja antagningskraven. Antagligen sker 1000-tals transporter varje år med högrisk fångar, och även akuta transporter med livshotande skador.
poliseskort är nog det enkla svaret, och det låter löjeväckande att man ens diskuterar om vad som skulle kunna hänt vid konfrontation med beväpnad polis, det är polis och kriminalvårds normala arbetsuppgifter
Senast redigerad av shoot-out 2023-04-15 kl. 11:29.
Citera
2023-04-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Tror tyvärr att en del av kriminalvårdens transportörer stimuleras av att åka runt med fot och handbojor, för att förnedra de intagna inför domstolar och sjukvård med sin makt, att sätta vapen i händerna på dessa kommer kräva en betydligt bättre bakgrundskontroll och höja antagningskraven. Antagligen sker 1000-tals transporter varje år med högrisk fångar, och även akuta transporter med livshotande skador.
poliseskort är nog det enkla svaret, och det låter löjeväckande att man ens diskuterar om vad som skulle kunna hänt vid konfrontation med beväpnad polis, det är polis och kriminalvårds normala arbetsuppgifter

Löjligt att man ens tar beslut att transportera någon med tandvärk till folktandvården... Enda vettiga är att tandläkare besöker boendet ifall det skulle vara så pass akut. Vilket rövhål som helst hade räknat ut vad som hade planerats...
Citera
2023-04-15, 11:35
Medlem
Retsinas avatar
Jag tipsade precis polisen om att han har setts till i Göteborg.
Citera
2023-04-15, 11:46
Medlem
Jordgubbes avatar
"Härmed döms du till helpension", absurt att "inspärrade" har tillgång till internet och omvärlden över huvud taget.
Citera
2023-04-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag tipsade precis polisen om att han har setts till i Göteborg.

Vad har du för fakta att han skulle synts till i GBG? Om man får fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in