• 1
  • 2
2023-04-12, 16:55
Medlem
Innan jag börjar skicka ut förfrågningar till banker etc så försöker jag kika om det är någon idé med mina förutsättningar. För att inte dra på mig massa upplysningar i onödan.

Anställningsform: Egen företagare. Cirka 4miljoner i omsättning med en vinstmarginal på ~40% sista året. Tidigare år ungefär hältfen av båda ovanstående siffror. Drivit bolaget i fem år.
Lön: Senaste halvåret, snitt på ungefär 75.000kr brutto. Tidigare år mellan 300-600k i deklarerad inkomst.
Övriga lån (billån/privatlån etc): Ett på 70k.
Sparande till insats: 500k.
Övrigt: Har två anmärkningar som ligger kvar i ungefär åtta månader till. Det är väl här skon klämmer, känner jag? Är det ens värt ansöka innan dessa runnit ut? Även om uc.se ger mig kredit score "Mycket bra".

EDIT: Har en medsökande med ganska försumbar inkomst (~120k/år).
Senast redigerad av LamaLamaLama 2023-04-12 kl. 17:08.
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Innan jag börjar skicka ut förfrågningar till banker etc så försöker jag kika om det är någon idé med mina förutsättningar. För att inte dra på mig massa upplysningar i onödan.

Anställningsform: Egen företagare. Cirka 4miljoner i omsättning med en vinstmarginal på ~40% sista året. Tidigare år ungefär hältfen av båda ovanstående siffror. Drivit bolaget i fem år.
Lön: Senaste halvåret, snitt på ungefär 75.000kr brutto. Tidigare år mellan 300-600k i deklarerad inkomst.
Övrigt: Har två anmärkningar som ligger kvar i ungefär åtta månader till. Det är väl här skon klämmer, känner jag? Är det ens värt ansöka innan dessa runnit ut? Även om uc.se ger mig kredit score "Mycket bra".

Vänta, och i övrigt torde väl din inkomst räcka till ungefär max 2,5 miljoner, man brukar få låna 4,5 gånger sin bruttoinkomst.

Annars får du jobba på och spara ihop en halv miljon till.

Vänta tills betalningsanmärkningarna är borta, banker skyr sådana som pesten.
Citera
2023-04-12, 17:36
Medlem
Citat:

Du kommer bli nekad hos alla "vanliga" banker pga anmärkningen. Är det kris att få löst innan dina anmärkningar faller bort får du vända dig till Bluestep eller liknande, och betala ockerränta. Du kan dock lägga om det till en vanlig bank när du väl är ren sedan.
Citera
2023-04-12, 17:38
Medlem
Citat:

Ja. det kommer du. problemet är dock betalningsanmärkningar x2.

bolånet (-insatts) har ju fastigheten som säkerhet. så även om fastighetens värde rasar 20% så får banken sina oengar tillbaks....

kostnaden för månads lån/amortering har du ju inkomst nog att hantera. problemet just nu är att du "nog kommer missköta dem" för du har ju en historia av att missköta dina avtalade ekonomiska åtaganden (två anmärkningar).

antigen pratar du med banken om det och "lyckas övertyga dom" om att du är en förändrad människa. (tror dock att de kommer ge dig ett sämre lånevillkor om du lyckas, det hade jag gjort, vad ska du göra liksom jämföra på nätet när "Nej tack" är standardsvaret....)
Citera
2023-04-12, 17:40
Medlem
raketen66s avatar
du kommer inte få några lån
Citera
2023-04-12, 17:43
Medlem
SexgalenZombies avatar
Varför tar du lån med en fattig medsökande? Vill du ge bort dina pengar till en tjej som sedan kan plocka dig på pengar?

Var medveten om att de allra flesta förhållanden tar slut, och att kvinnor brukar plocka sina killar på jävligt mycket pengar i samband med att de gör slut. Skydda dig själv och planera för att det kommer ta slut om några år.

Eller var naiv och ge miljonbelopp till en tjej som slutat gilla dig, och hellre vill knulla killen på gymmet eller grannen. Kvinnor gör slut av de mest löjliga och obegripliga anledningar...
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-04-12 kl. 17:49.
Citera
2023-04-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja. det kommer du. problemet är dock betalningsanmärkningar x2.

bolånet (-insatts) har ju fastigheten som säkerhet. så även om fastighetens värde rasar 20% så får banken sina oengar tillbaks....

kostnaden för månads lån/amortering har du ju inkomst nog att hantera. problemet just nu är att du "nog kommer missköta dem" för du har ju en historia av att missköta dina avtalade ekonomiska åtaganden (två anmärkningar).

antigen pratar du med banken om det och "lyckas övertyga dom" om att du är en förändrad människa. (tror dock att de kommer ge dig ett sämre lånevillkor om du lyckas, det hade jag gjort, vad ska du göra liksom jämföra på nätet när "Nej tack" är standardsvaret....)

Mjo misstänker att kommer behöva smöras för banken om jag ska få ett lån i nuläget. En sak jag reagerade på när jag kikade på "Hur mycket får jag låna" online var hur "lite" maxbeloppet var. Jag får låna 2.8 med min inkomst. Men jag känner folk som lånat ~3.5-4mille där man ligger på runt 35k/mån per sökande. Är det man ser på nätet "preliminärt" och sedan är det mest förhandling med banken?
Citera
2023-04-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Varför tar du lån med en fattig medsökande? Vill du ge bort dina pengar till en tjej som sedan kan plocka dig på pengar?

Var medveten om att de allra flesta förhållanden tar slut, och att kvinnor brukar plocka sina killar på jävligt mycket pengar i samband med att de gör slut. Skydda dig själv och planera för att det kommer ta slut om några år.

Eller var naiv och ge miljonbelopp till en tjej som slutat gilla dig, och hellre vill knulla killen på gymmet eller grannen. Kvinnor gör slut av de mest löjliga och obegripliga anledningar...

Det är frugan sedan 10 år tillbaka som jag har två kids med så det kändes rimligt?
Citera
2023-04-12, 17:52
Medlem
raketen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

bara för att man står med på lånet behöver man inte stå med som ägare på bostaden
Citera
2023-04-12, 17:55
Medlem
Citat:

Testa att istället ta lånet på företaget och hyr ut bostaden till dig själv.
Du kan också låna ut kontantinsatsen till företaget om du har lite likvida medel i företaget. Bör absolut funka även om det kan bli fråga om en högre kontantinsats och kortare återbetalningstid (20 år)
Citera
2023-04-12, 18:00
Medlem
Citat:
Mjo misstänker att kommer behöva smöras för banken om jag ska få ett lån i nuläget. En sak jag reagerade på när jag kikade på "Hur mycket får jag låna" online var hur "lite" maxbeloppet var. Jag får låna 2.8 med min inkomst. Men jag känner folk som lånat ~3.5-4mille där man ligger på runt 35k/mån per sökande. Är det man ser på nätet "preliminärt" och sedan är det mest förhandling med banken?

Det är inte din inkomst utan storleken av insatsen (eller din risk)

banken lånar ut max 85% av fastighetens värde (värde är ju vad du köper den för) din insatts är 15%

bankens lån har en säkerhet som motsvarar 100% av fastigheten. så även om värdet faller 15% så får banken tillbaks sina pengar.

så skiter du i att betala tillbaks dina lån, värdet på huset faller 15% så får banken tillbaks alla sina pengar när de säljer ditt hus......

du kan ta tex ett blancolån (dvs utan säkerhet) för att få ihop en större insats och däremed få ett större bolån för ett dyrare hus. så de du känner med stora lån har antigen sparat ihop en större insats, eller har tagit blancolån utöver huslånet.

edit: som någon skrev, köp bostaden med företaget. har dock dålig koll på hur det funkar i praktiken.
Senast redigerad av slö 2023-04-12 kl. 18:05.
Citera
2023-04-12, 18:10
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Det är frugan sedan 10 år tillbaka som jag har två kids med så det kändes rimligt?

Jag föreslår att du tänker på dig själv, frugor kan förändras och sluta vara med i din hejarklack en dag utan begriplig anledning. Bara så du är medveten. Så planera för det. Skriver detta i all välmening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in