Citat:
Ursprungligen postat av
LamaLamaLama
Mjo misstänker att kommer behöva smöras för banken om jag ska få ett lån i nuläget. En sak jag reagerade på när jag kikade på "Hur mycket får jag låna" online var hur "lite" maxbeloppet var. Jag får låna 2.8 med min inkomst. Men jag känner folk som lånat ~3.5-4mille där man ligger på runt 35k/mån per sökande. Är det man ser på nätet "preliminärt" och sedan är det mest förhandling med banken?
Det är inte din inkomst utan storleken av insatsen (eller din risk)
banken lånar ut max 85% av fastighetens värde (värde är ju vad du köper den för) din insatts är 15%
bankens lån har en säkerhet som motsvarar 100% av fastigheten. så även om värdet faller 15% så får banken tillbaks sina pengar.
så skiter du i att betala tillbaks dina lån, värdet på huset faller 15% så får banken tillbaks alla sina pengar när de säljer ditt hus......
du kan ta tex ett blancolån (dvs utan säkerhet) för att få ihop en större insats och däremed få ett större bolån för ett dyrare hus. så de du känner med stora lån har antigen sparat ihop en större insats, eller har tagit blancolån utöver huslånet.
edit: som någon skrev, köp bostaden med företaget. har dock dålig koll på hur det funkar i praktiken.