2023-04-12, 16:37
Medlem
st33rs avatar
Antag att du vill söka på texter på internet som innehåller en författares namn, samt ordet "författarskap".

Antag att författaren är Philip K. Dick och jag alltså vill få enbart träffar med namnet på författaren samt ordet författarskap.

Tydligen är detta omöjligt ?

Spelar ingen roll om jag skriver "" runt orden och sätter + emellan.
Eller använder operatorer som AND

Philip K. Dick författarskap
"Philip K. Dick"+författarskap
"Philip K. Dick"+"författarskap"

Alla ger ungefär liknande träffar. Ett par tre stycken med ordet författarskap men sen majoriteten av träffarna innehåller inte ordet författarskap. Många länkar till nätbokhandlar, bookbeat och liknande.

Det verkar som OM google har mycket träffar på en sökterm, författaren här så pumpar den på med hundratals träffar och ignorerar den andra söktermen.

Finns det nån webb-indexerare som möjliggör exakta sökningar?
Citera
2023-04-12, 16:41
Medlem
På Bings videosökning har jag upptäckt att funktioner som AND och NOT inte fungerar längre sedan ca en månad tillbaka.

Vet inte vad det handlar om riktigt. Antagligen var det för enkelt att hitta riktig information snarare än massa kvällstidningstjafs och kommersiella sidor.
Citera
2023-04-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Antag att du vill söka på texter på internet som innehåller en författares namn, samt ordet "författarskap".

Antag att författaren är Philip K. Dick och jag alltså vill få enbart träffar med namnet på författaren samt ordet författarskap.

Alla ger ungefär liknande träffar. Ett par tre stycken med ordet författarskap men sen majoriteten av träffarna innehåller inte ordet författarskap. Många länkar till nätbokhandlar, bookbeat och liknande.

Det verkar som OM google har mycket träffar på en sökterm, författaren här så pumpar den på med hundratals träffar och ignorerar den andra söktermen.

Det har väll aldrig funkat så ?
A + B ?
+A +B skall det vara för att kräva båda.

Omsluta enskilda ord med ”” ger heller ingen skillnad då det bestämmer tolerans på ordningen (ingen).

+"Philip K. Dick" +författarskap
Citera
2023-04-12, 17:14
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r

(FB) Internet krymper. Google och Bing censurerar över 99% av alla sökresultat

Det blir ett väldigt litet urval kvar när man censurerar så hårt som Google gör. En bokaffär som t.ex säljer böcker ifrån Alex Jones hamnar då utanför sökresultaten även om de säljer böcker av Philip K Dick. Så kan jag tänka mig att det fungerar.
Citera
2023-04-12, 18:48
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Det har väll aldrig funkat så ?
A + B ?
+A +B skall det vara för att kräva båda.

Omsluta enskilda ord med ”” ger heller ingen skillnad då det bestämmer tolerans på ordningen (ingen).

+"Philip K. Dick" +författarskap

Det gör ingen skillnad då det kommer till det jag frågar om. Sökningen begränsar sig inte till sidor med bägge orden
Citera
2023-04-12, 19:20
Medlem
Svartskäggs avatar
Philip K. Dick "författarskap"
funkar bättre.
Citera
2023-04-12, 19:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
(FB) Internet krymper. Google och Bing censurerar över 99% av alla sökresultat

Det blir ett väldigt litet urval kvar när man censurerar så hårt som Google gör. En bokaffär som t.ex säljer böcker ifrån Alex Jones hamnar då utanför sökresultaten även om de säljer böcker av Philip K Dick. Så kan jag tänka mig att det fungerar.

Varför inte gå in på facebook, Zuckerberg är ju precis som Alex Jones...WOK
Citera
2023-04-12, 19:55
Medlem
Teklanissens avatar
Jag har noterat detsamma - bedrövligt utfall. Det värsta är dock att det avancerade sökgränssnittet inte ens gör rätt.
Citera
2023-04-12, 20:10
Medlem
st33rs avatar
Ok!

Google har en "verbatim" eller "ordagrant" -funktion som är gömd under "tools" efter en sökning. Den verkar i teorin vara ämnad att ge mig det jag efterfrågar. Den ger lite bättre resultat faktiskt.

Kan man ställa in så den blir standard?
Citera
2023-04-12, 20:12
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
På Bings videosökning har jag upptäckt att funktioner som AND och NOT inte fungerar längre sedan ca en månad tillbaka.

Vet inte vad det handlar om riktigt. Antagligen var det för enkelt att hitta riktig information snarare än massa kvällstidningstjafs och kommersiella sidor.

Fan vad jag gillar den funktionen med OCH eller INTE, Blocket har den vet jag... Klockrent för att också sålla ut sånt man INTE vill ha med.
Citera
2023-04-12, 20:31
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Använder bara Brave. https://brave.com/
Allt annat kan dra.
Citera
2023-04-12, 21:01
Medlem
https://www.google.com/advanced_search

Finns även avancerade möjligheter att söka på bilder, men det var inte frågan 😜