• 9
  • 10
2023-04-12, 13:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jaha där ser man.
Turkarna äter inte kräftor sägs det, en del turkar blir sjuka av kräftor, dem exporterar och här att supen sägs ha sin funktion.
Larver är kanske lite annat, aborginierna i Australien äter en del larver.
Ja och så finns det folk vilka äter i princip vad fan skit som helst av fattigdom, i rituellt syfte eller i ren machoism, surströming till middag? Islänningarna har ju sin ruttna haj. innuiterna äter jäst lunnefågel men som sagt till middag?

Nej jag vägrar att äta insekter, iden är helt sjuk! Öferheten kan äta det där själva och sin egen avföring och suga kuk till efterrätt. Det är lite så som världen lutar åt.
Hon där den dä Greta hon kan ju kypa på golven i toaletter och fånga silverfiskar, dagens fångst!

Som sagt så är det proteinet i skalet o vingarna som är problemet.

Men insekter som Hummer, krabba o kräfta anser jag som OK. Bara man inte äter skal o gälar.
Citera
2023-04-12, 13:40
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Anledningen till att Bill Gates och co vill att vi ska äta insekter beror på att de kommer utlösa nya sjukdomar och pandemier, vilket är vad Schwabb och de andra lever på. Pandemier och sjukdomar är vad de tjänar pengar på. Klart att de vill att vi ska vara sjuka. Ju sjukare och fattigare vi blir, desto större kickar och mer kosing till dem.

https://newrealities.medium.com/is-e...n-5b86daa65ea3
Citera
2023-04-12, 14:32
Medlem
PK-befriads avatar
Har du inte hört uttrycket att man blir vad man äter? Vill du bli en insekt?

I Asien äter många insekter och se hur de ser ut. Närå, jag narras.
Citera
2023-04-12, 20:06
Medlem
f30malmos avatar
Jag har provat, jag gillar inte konsistensen.
Citera
2023-08-28, 01:27
Medlem
BUMP !!
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Intressant studie om insekter som proteinkälla.
https://academic.oup.com/nutritionre...67?login=false

I korthet kom den fram till att vissa insektsfamiljer har protein som är jämförbart med kött och mejeriprodukter. Dock varierade resultatet mycket. Kanske beroende på vad insekterna hade ätit. Det råder fortfarande brist på information om hur kitin påverkar näringsupptaget.

Något att sätta sig in i för den nördige myrsloken.

Kitinet kan inte tas upp av människokroppen - det är jag ganska säker på.
Inga vanliga däggdjur verkar kunna ta upp kitinet.

Det finns nog att läsa i flera gamla böcker före Internets tid.

Däremot så tex så ser man ju apor i djungeln plocka upp termiter och äter dem. Men de termiterna har ett slags halvfärdigt kitinskal som inte har blivit helt härdat.
Termiterna är alltså "mjuka" på utsidan, och har inte härdat.

Dessa kalkyler om att insekter skulle vara bra handlar mest om proteintillgången. Men om den del av inputen i form av protein ändå förloras i form av att kitinet bildas så är det en förlust i proteinkalkylen.
En helt bortglömd förlust tydligen.
Förvånande att man skulle ha missat detta, men dagens forskare som bara har vuxit upp med IT, har väl samtidigt också förlorat en del av sin bredd ?

Proteinerna måste ju också komma från någonstans, tex från ärtor, sojabönor eller majs, bara för att ta några exempel ?

Alla uppskattningar om proteininnehåll bygger i huvudsak på den så kallade Kjeldahl-metoden som uppfanns av en dansk kemist, Johan Kjeldahl redan år 1883:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kjeldahl-metoden

Stoppar man i ett prov innehållande uteslutande kitin så kommer metoden felaktigt att ange detta innehåll som att vara protein.
Kjeldahl-metoden är genialt enkel och används världen över för att den alltid ger ett summavärde på proteininnehållet.

Kitin är också beståndsdelen i skaldjurens skal, och de vet vi att de kan inte brytas ner av människokroppen.

Fåglar, reptiler och alligatorer kan tydligen ändå bryta ner kitin.
Troligen också då tex hajarna.
Men kommer ej ihåg om hur deras matsmältning fungerar i detalj.

Om stockholmarna börjar äta insekter i stora volymer så kommer kitinet att hamna i Henriksdals reningsverk.
Då får de bygga upp en alligatorfarm som man matar med kitinet.
Eller utvinna kitinet och skicka det till kycklingfarmerna ?

Klimataktivisterna kan bara tänka i utopier verkar det som.

Är det inte dags att klimataktivisterna måste inse själva att deras egen kropp innehåller
fossila material ?
Nämligen tex järn, fosfor och kalcium (kalk).
Järnet finns i berggrunden och fosforn och kalket har en gång varit
ett korallrev i ett forntida hav.
Citera
2023-08-28, 01:45
Medlem
Vi började äta skaldjur först på 1500-talet. Om kunskapen inte fanns eller om dessa även ansågs som skadedjur vet jag inte. Jag skulle tycka det var äckligt och äta insekter men är inte emot det. Nya proteinkällor är väl något bra! Vad folk hetsar mot ts, lugna er för tusan!
Citera
2023-08-28, 01:48
Medlem
Onkel-Festers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Alltså, snacket om att äta insekter kommer ju från sådana som Klaus Schwab & Co. De har ju ett uttalat mål om hur de vill att vi ska leva våra liv.

Du ska inte ha någon klimatpåverkan. Du ska inte få resa fritt och du ska heller inte få äga något och vara lycklig över det.

Dessa människor sitter på helt enorma kontaktnät, är otroligt förmögna och har i många fall mer makt och resurser än hela nationer.

New World Order blev en populär term efter Goerge Bush Sr yttrade det och idag pratar man mer om The Great Reset och sustainable development som kommer från Agenda 21, Agenda 30.

Det råder ingen tvekan om att det finns mäktiga och förmögna människor som helt saknar lojalitet till något folk eller land utan de ser sig själva som gobala medborgare aka globalister.

Tror du att de själva kommer att äta insekter eller kommer just de att fortsätta med god och robust mat?

Tror du att de själva kommer lämna över alla sina tillgångar för att "inte äga något"?

Kommer reserestriktioner och annat även att gälla för sådana som Klaus Schwab, William Gates med flera?

Nej knappast. De talar om för oss hur vi ska leva och under covidpandemin kunde vi tydligt se deras makt över nationer och vi kunde även se hur de bara roffade åt sig mer och blev ännu rikare medans folken bara blev allt fattigare.

Ingen har röstat på dessa människor men ändå så har de ett så ofantligt stort inflytande över oss.

Tycker du att det är rätt att en liten grupp globalistisk elit ska äga alla resurser på hela jorden och sedan omfördela lite smulor till oss folk samt åka runt vart de vill, när de vill i sina privatjets och dessutom käka fina stekar etc?

Allt det som du inte ska få göra.

De som säger att du ska ge upp allt kommer inte att ge upp något.
Citera
2023-09-07, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Vi började äta skaldjur först på 1500-talet. Om kunskapen inte fanns eller om dessa även ansågs som skadedjur vet jag inte. Jag skulle tycka det var äckligt och äta insekter men är inte emot det. Nya proteinkällor är väl något bra! Vad folk hetsar mot ts, lugna er för tusan!

Av skaldjuren så är det bara musslor och ostron som kan ge hyfsade skördar. De odlas i musselbankar.
Men kan inte odlas i hur kallt vatten som helst.
Gränsen för blåmusslor ligger väl vid Västkusten skulle jag tro ?

De blir förstås katastrof ifall stormarna tar dessa skaldjursbankar.

Andra skaldjur som kräftor och hummer lönar sig knappt att odla, de växer alltför långsamt.

Men i Asien och i tex Thailand odlas jätteräkor på räkfarmarna där. Men det är redan en etablerad verksamhet i mycket stor skala.
Den ger nästan inga fördelar mot fiskodlingar tex.

Skalet på skaldjur kan man visserligen äta om man tuggar noga, men skalen ger ingen näring.
Proteinet i skalen går alltså förlorat.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in