2023-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Klart att tanken kan äckla för oss som lever i en kultur där detta inte förekommer. Men motståndet som finns kan väl inte enbart grunda sig i denna rätt barnsliga känsla av äckelpäckel? En reglerad uppfödning av insekter borde väl göra det proteinet minst lika fritt ifrån bakterier/virus som annat animaliskt protein?

Så vad är grejen? Varför är insektsprotein sämre? Eller rent utsagt så hemskt som vissa får det att låta som.
Problemet är att det är äckligt och det är dessutom en väg bort från veganism vilket ju är uselt på alla sätt och vis.
Citera
2023-04-11, 22:01
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Äckligt, ganska värdelös proteinkälla, ofta drabbade av parasiter.

Och om hela världen skulle ställa om sig till att äta insekter istället för annat kött så skulle den industriella massproduktionen av den enorma mängd insekter som skulle krävas gå hårt åt miljön den med så det finns ingen anledning till att utsätta sig för insektskost.
Citera
2023-04-11, 22:09
Medlem
rrpipers avatar
Provade lite insekter på marknad i Thailand och det var lika äckligt som det såg ut att vara. Finns det en plan för hur man ska få det att smaka gott? Är det nyttigt och gott kan jag väl äta vad som helst men hur ska dom fixa det? Grillkrydda och en klick smör?
Citera
2023-04-11, 22:12
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Så som diskussionen är formad just nu verkar den (på det jag läst) vara inriktad på direkt intag av insekter, att man äter dem "som de är alltså". Men frågan är om inte tanken (åtminstone från början, och så jag minns debatten när den började komma på tal för ett tiotal år sedan) att man skulle ha insekterna som föda till slaktdjur först och främst. Att vi "skulle äta dem" i ett andra led så att säga.

Sedan (och detta är viktigt) - Att det finns ett motstånd mot att äta insekter är inte konstigare än att det hade tagit emot att äta husdjur som katt eller hunddjur alldeles oavsett om detta varit billigt, nyttigt eller whatever !.

Insekter finns inte i vår "normala" föda helt enkelt. Vi äter växter, frukter, nötter och kött (men inte ALL sorts kött) på samma sätt som kor kan processa gräs...vi människor kan det INTE men vi kan ändå "använda" kon som ett mellansteg för att få både mjölk och kött.

Det mesta är ju processat i ett mellansteg eller fler (och bildar ett kretslopp), gödsel blir "växtföda" som äts av boskap som ger oss kött som genom oss och boskapen blir till gödsel som....

Debatten nu verkar handla om direktintag av insekter (att hoppa över stegen ovan) och detta har man inte bara full rätt att ha en åsikt om, det ÄR ganska ovanligt att bli sugen på gräshoppsburgare och masksoppa !

Ja direkt intag av detta som ett alternativ till konventionellt protein var frågeställningen. Helt riktigt så var debatten som uppkom för ett tag sedan (är det ett tiotal år sedan, känner mig gammal) gällande foder. Det är några få arter som är tillåtna i nuläget som foder för livsmedelsdjur men inte många. *för husdjur, mycket mer tillåtet.

Ser dock inte varför kroppen inte skulle kunna ta upp näringen?
Håller helt med, det är minst sagt udda.
Citera
2023-04-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja direkt intag av detta som ett alternativ till konventionellt protein var frågeställningen. Helt riktigt så var debatten som uppkom för ett tag sedan (är det ett tiotal år sedan, känner mig gammal) gällande foder. Det är några få arter som är tillåtna i nuläget som foder för livsmedelsdjur men inte många. *för husdjur, mycket mer tillåtet.

Ser dock inte varför kroppen inte skulle kunna ta upp näringen?
Håller helt med, det är minst sagt udda.

Bra notering där. Finns olika sorters foder, de som ska gå till husdjur och de foder som ska gå till slaktdjur. Sedan "foder" som ska ätas DIREKT av människor....och jag blir inte direkt jättesugen på insektsmjöl eller annat oavsett hur nyttigt, billigt eller gott (!!!) det än må vara...

För foder till husdjur kan man ju tänka sig i princip vilka nedmalda rensprodukter som helst, MEN...då kommer jag osökt kom att tänka på "kadaverdebatten" och galna kosjukan som var på tapeten för (ja, det var väl ett tiotal år sedan det med). Det framkom att man malde ner självdöda kadaver till "mjöl" för att ta tillvara på proteiner etc etc, detta visade sig vara ett jäkligt dåligt beslut lite senare när galna kosjukan briserade.

Men insekter och maskmjöl som DIREKT föda till människor är heeeeeelt okey !?!?

Inte bara det att jag som sagt inte går igång på en smaskig mjölmaskburgare, VI VET JU INTE ETT SKIT OM FRAMTIDA KONSEKVENSER HELLER !!!

Varför skulle detta inte kunna bli en ny "kadaverdabatt" framöver, det visade sig att det inte alls var en bra föda till människor helt enkelt !
Citera
2023-04-11, 22:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Ett barnsligt motstånd mot nya saker antar jag. Är väl inte konstigare att äta några syrsor än ett lamm.
Fine. Ät syrsorna så tar jag lammet och grillar det.
Citera
2023-04-11, 22:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Klart att tanken kan äckla för oss som lever i en kultur där detta inte förekommer. Men motståndet som finns kan väl inte enbart grunda sig i denna rätt barnsliga känsla av äckelpäckel? En reglerad uppfödning av insekter borde väl göra det proteinet minst lika fritt ifrån bakterier/virus som annat animaliskt protein?

Så vad är grejen? Varför är insektsprotein sämre? Eller rent utsagt så hemskt som vissa får det att låta som.
Nu är inte spindlar insekter men många avskyr spindlar. Kvinnor mest.

Insekter ger nog obehag för de flesta. Äta nåt som skrämmer och äcklar oss?

Någorlunda gulliga djur äter man förstås.

Fårfilé eller snytbagge?
Älgkotlett eller syrsa?
Kyklinglår eller husfluga?
Citera
2023-04-11, 22:36
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag har ägt ödla och så även odlat syrsor och zoopobas, tycker ingen av dessa ser aptitliga ut som hel insekt.
Skulle den istället varit tillagad, mald eller på annat sätt processad så kanske jag skulle kunna äta det.
Citera
2023-04-11, 22:38
Medlem
Intressant studie om insekter som proteinkälla.
https://academic.oup.com/nutritionre...67?login=false

I korthet kom den fram till att vissa insektsfamiljer har protein som är jämförbart med kött och mejeriprodukter. Dock varierade resultatet mycket. Kanske beroende på vad insekterna hade ätit. Det råder fortfarande brist på information om hur kitin påverkar näringsupptaget.

Något att sätta sig in i för den nördige myrsloken.
Citera
2023-04-12, 01:01
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkurt
Motståndet är klart löjligt. En del i den där internetkonservativa rörelsen där man ska hylla kött, smör och ägg och anse att spannmål och fröoljor är satans påfund. Man anser att insekter ingår i någon "New world order" för att förstöra oss. Råder alla dessa att besöka platsen deras kött kommer ifrån. Så långt ifrån naturligt man kan komma. Och om man nu hör till dem som bara äter kött från något jättepittoreskt ställe med frigående djur, så måste man inse att den livsstilen inte är möjlig för 8 miljarder människor. Samtidigt är det också en del av ideologin att man ska ha en stor familj. Logiken haltar.

Ballade ur lite, blev OT. Men som sagt, inget som helst problem med att äta insekter om det smakar bra!
Om gräshoppor och andra insekter är kopplade till "rädda klimatet" finns klart tveksamheter. Det är den ena delen, den verkliga nödvändigheten införa detta?
Den andra är att det vore intressant se hur olika populationer reagerade långtidsmässigt på intaget av insekter vs de befolkningar som äter kött, ägg eller traditionell mat. Då kan vi jämföra. Men det förutsätter att inte politiskt tvång införs i stor skala över världen (ex via EU, WHO) eller att traditionell mat kommer (smyg)drygas ut med insektsdelar (malda eller liknande processade delar).

Att köttproduktionen behöver förbättras i stora delar av världen tar dock inte bort nyttan med kött i sig (proteiner) samt ger arbetstillfällen, kultur o även att det finns fungerande god djurhållning med dess goda sidor ska inte förglömmas. Överlag behöver väl olika industrier bli mindre enheter, mer lokala.
Citera
2023-04-12, 01:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Kitin är inte bra som föda för människor.
Citera
2023-04-12, 01:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Vi människor har ju funnits väldigt länge så att allt är prövat.
Insekter är inte bra för oss och därför så äter vi inte insekter.
Det är väldigt enkelt enligt mig men att vetenskapen av idag är ju till del sjuk, vetenskapen sysslar med Dr Mengele prylar, vapen=gift och virus, könskorrigering och insekter till mat.

Det är kitinet som är den stora boven o några andra proteiner i insekter.

Dock finns det undantag när det gäller insekter som föda.
Kräftor, Räkor, Hummer o Krabbor.
Även om många är känsliga mot dessa o vi undviker skal o brosk delarna.

Sedan så finns det dokumenterat att det i regnskogen finns människor som finner stora vita skalbaggslarver som delikatesser.
Dock inte stapelföda.

Gräshoppor o syrsor anses också ätbara i vissa fattiga delar av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in