Citat:
Ursprungligen postat av
Livssynslurk
Ja direkt intag av detta som ett alternativ till konventionellt protein var frågeställningen. Helt riktigt så var debatten som uppkom för ett tag sedan (är det ett tiotal år sedan, känner mig gammal) gällande foder. Det är några få arter som är tillåtna i nuläget som foder för livsmedelsdjur men inte många. *för husdjur, mycket mer tillåtet.
Ser dock inte varför kroppen inte skulle kunna ta upp näringen?
Håller helt med, det är minst sagt udda.
Bra notering där. Finns olika sorters foder, de som ska gå till husdjur och de foder som ska gå till slaktdjur. Sedan "foder" som ska ätas DIREKT av människor....och jag blir inte direkt jättesugen på insektsmjöl eller annat oavsett hur nyttigt, billigt eller gott (!!!) det än må vara...
För foder till husdjur kan man ju tänka sig i princip vilka nedmalda rensprodukter som helst, MEN...då kommer jag osökt kom att tänka på "kadaverdebatten" och galna kosjukan som var på tapeten för (ja, det var väl ett tiotal år sedan det med). Det framkom att man malde ner självdöda kadaver till "mjöl" för att ta tillvara på proteiner etc etc, detta visade sig vara ett jäkligt dåligt beslut lite senare när galna kosjukan briserade.
Men insekter och maskmjöl som DIREKT föda till människor är heeeeeelt okey !?!?
Inte bara det att jag som sagt inte går igång på en smaskig mjölmaskburgare, VI VET JU INTE ETT SKIT OM FRAMTIDA KONSEKVENSER HELLER !!!
Varför skulle detta inte kunna bli en ny "kadaverdabatt" framöver, det visade sig att det inte alls var en bra föda till människor helt enkelt !