Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Ja den lilla tvååringen komplicerar det hela, men jag antar att ni redan har varit ihop ett antal år och hur betedde han sig innan?
Har det skett en förändring eller var han likadan när barnen var mindre, var 14åringen lika jobbig som mindre?
Låter ju spontant som att han inte är nöjd över sin situation.
Du har lite att fundera över, utan det gemensamma barnet hade det ju varit lätt att lämna men nu har ni ju förmodligen haft det väldigt bra innan eller hur, för annars sätter man väl inte nya barn till världen?
Det första du måste göra är också att rannsaka dig själv, är det du som skapat situationen eller beror det helt på din sambo?
Anar jag lite ironi här..?
Jag vet förstås inte hur det var för TS, men det är tyvärr jättevanligt att särskilt kvinnor i styvfamiljer tror, att ett nytt, gemensamt barn ska "knyta ihop familjen" och få familjen att kännas som en kärnfamilj, där alla bryr sig om varandra. Det går inte. Ofta blir det bara värre, när allt - sovtider, aktiviteter på kvällar, helger, semestrar o.s.v. - måste anpassas efter det minsta barnets behov, samt att det blir mindre tid till de större, som inte ens har landat i att de har fått en styvmamma eller styvpappa, ännu. En ovanligt dum idé, med andra ord. Plus som sagt, att det blir svårare att lämna.