• 1
  • 2
2023-04-11, 06:45
Medlem
Pushedrays avatar
Hej

Är inte så insatt i detta då jag aldrig har jämkat innan. Jag och min fru har en bostadsrätt och nu blev hon av med jobbet så tänkte jämka för att få ner månadskostnaden lite. Så som jag förstått det så uppskattar man hur mycket man kommer tjäna detta året och hur mycket man kommer betala i ränta? Dum fråga men det är väl bara räntan och inte amorteringen också? Sen så står både jag och min fru som ägare måste vi båda jämka då?
Citera
2023-04-11, 07:17
Avstängd
Den som betalar jämkar. Och bara för räntan.
Citera
2023-04-11, 07:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushedray
Hej

Är inte så insatt i detta då jag aldrig har jämkat innan. Jag och min fru har en bostadsrätt och nu blev hon av med jobbet så tänkte jämka för att få ner månadskostnaden lite. Så som jag förstått det så uppskattar man hur mycket man kommer tjäna detta året och hur mycket man kommer betala i ränta? Dum fråga men det är väl bara räntan och inte amorteringen också? Sen så står både jag och min fru som ägare måste vi båda jämka då?

Var försiktig med jämkning då du kan får en skattesmäll om du har räknat fel. Bättre att betala lite för mycket jämfört med lite för lite

Man vi inte betala tillbaka pengar vid deklarationen
Citera
2023-04-11, 07:24
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Var försiktig med jämkning då du kan får en skattesmäll om du har räknat fel. Bättre att betala lite för mycket jämfört med lite för lite

Faktiskt ett vettigt svar
Citera
2023-04-11, 07:32
Medlem
Pushedrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Jo jag vet därför jag vill att det skall bli rätt. Men när allt är så sjukt dyrt och lånen går upp och frugan bara får a kassa så hade jag tänkt att jämka
Citera
2023-04-11, 07:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hej

Du förstår att hon ändå måste betala samma belopp? Bara att hon skjuter skatten på framtiden.

Men om frun brukar få tillbaka på skatten kan det vara fiffigt.

Eventuellt kan hon få skjuta även på amorteringen, det kan hennes bank svara på.
Citera
2023-04-11, 08:00
Medlem
Wretch32s avatar
I väldigt förenklade termer så kan man säga att du skickar in din Deklarationen för 2024 1 år i förväg.

Blanketten heter ”Preliminär inkomstdeklaration 1 (SKV 4314)”.

Lättast är att du går igenom förra årets deklaration för att att se vilka flikar du behöver fylla i på blanketten.

Tex hur mycket du tjänat & skattat hittills iår, hur mycket du förväntas att tjäna under resten av året, resor till & från jobb under året, ränteavdrag på bolån under året, schablonbeskattning på ISK under året.

Och du kan skicka en ny skattejämkning hur många gånger som helst under året ifall din ränta på bolånet eller inkomsten förändras tex vid omförhandling av bolån eller byte av jobb.

Jag tex betalar i dagsläget 22% i inkomstskatt varje månad just nu tack vare min skattejämkning mot framförallt bolånet.

Lycka till!
Senast redigerad av Wretch32 2023-04-11 kl. 08:03.
Citera
2023-04-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du förstår att hon ändå måste betala samma belopp? Bara att hon skjuter skatten på framtiden.

Men om frun brukar få tillbaka på skatten kan det vara fiffigt.

Eventuellt kan hon få skjuta även på amorteringen, det kan hennes bank svara på.

Jag tror du missförstår vad jämkning är.

Om man betalar 7000 i ränta varje månad och vi för enkelhetens skulle räknar med 30% effektivt ränteavdrag:

Om du inte jämkar - du betalar 7000 kr i ränta varje månad och full skatt. Sedan får du tillbaka 25.200 när du deklarerar nästa år från räntan du betalat in.

Om du jämkar - du betalar 7000 kr i ränta varje månad och sedan reducerad skatt med 2100 kr per månad. När du deklarerar nästa år får du inte tillbaka något.

Man skjuter alltså inte skatten på framtiden - man kan säga att man får ränteavdraget utbetalat varje månad och det kan vara mycket värt med dessa tusenlappar extra varje månad istället för att få tillbaka en klumpsumma nästa år vid deklarering.
Citera
2023-04-11, 08:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror du missförstår vad jämkning är.

Om man betalar 7000 i ränta varje månad och vi för enkelhetens skulle räknar med 30% effektivt ränteavdrag:

Om du inte jämkar - du betalar 7000 kr i ränta varje månad och full skatt. Sedan får du tillbaka 25.200 när du deklarerar nästa år från räntan du betalat in.

Om du jämkar - du betalar 7000 kr i ränta varje månad och sedan reducerad skatt med 2100 kr per månad. När du deklarerar nästa år får du inte tillbaka något.

Man skjuter alltså inte skatten på framtiden - man kan säga att man får ränteavdraget utbetalat varje månad och det kan vara mycket värt med dessa tusenlappar extra varje månad istället för att få tillbaka en klumpsumma nästa år vid deklarering.
Och vad skulle mitt missförstånd bestå av?
Citera
2023-04-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och vad skulle mitt missförstånd bestå av?

Första delen är korrekt - det är samma belopp i skatt.

Andra delen är fel - man skjuter inte skatten på framtiden som man gör med t ex ett uppskovsbelopp.

Man får ut ett skatteavdrag samma månad som man har utgiften som resulterade i skatteavdraget.
Citera
2023-04-11, 10:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jo jag vet därför jag vill att det skall bli rätt. Men när allt är så sjukt dyrt och lånen går upp och frugan bara får a kassa så hade jag tänkt att jämka

Jag gjorde något jämkning för ett gäng år sen då man hade små barn och nyköpt hus och pendlade och då fick jag betala tillbaka pengar och det var inte jättekul. Men har man räknat bra så ska det bli ett nollsummespel
Citera
2023-04-11, 11:01
Medlem
Megaforces avatar
En bra tumregel är att man kollar på hur mycket pengar man fick tillbaks på skatten i år och gör en jämkning på ungefär det dubbla beloppet. Såpass mycket har räntan gått upp under 2022/2023.

Jag gjorde en jämkning för 2023 i december, men räntan har fortsatt gå upp så jag får troligtvis göra en förnyad jämkning om räntan stiger mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in