2023-04-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag föraktar firmor och säljare som sysslar med begagnade bilar. De ligger lägre ner i näringskedjan än telefonförsäljare. Det är som att deras affärsidé går ut på att luras.
Detta är specifikt för de mindre privata företagen, ej de större märkeshandlarna som ofta håller en rimlig standard.
Jag förstår dig, försäljningen gällande begagnat är rätt likt telefonförsäljning vad gäller lönemodell osv vilket gör att extremt många gör allt för att tjäna sina pengar.
En låg grundlön på det gör folk benägna att lura kunderna för att få ihop sina slantar, så att hela affärsidén går ut på att lura kunder skulle jag säga stämmer i många fall tyvärr
Citera
2023-04-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkojarnSkoj
Grundlönen under provanställning var 10k, nu vid fastanställning ligger den på 12k

Minst 15 iaf är mitt snitt

Fick jobbet då jag är väldigt framåt och positiv och har ett stort bilintresse, har ingen tidigare erfarenhet inom försäljning

Det är absolut ett roligt jobb som jag gärna fortsätter med. Tanken är att jobba har tills jag känner att jag har kunskapen att starta egen bilfirma

Grymt! Du verkar väldigt slipad och ha helt rätt attityd så det kommer nog gå kanonbra!

Tack för svar och trevlig tråd och stort lycka till!
Citera
2023-04-11, 00:10
Medlem
Citat:
Blocket för oss som företag har en hel del strul. Men är också vår största marknadsföring och den plats där vi hittar flest utav bilarna vi köper in.
Så lite cred får de väl ha
Köper ni bilar på blocket från privatpersoner? Det har jag aldrig hört talas om att bilfirmor gör. För om ni köper från andra bilfirmor så lär väl inte marginalen bli så stor.

Varför kastade er kund stolar och sparkade på bilar? Blev han blåst?

Hur mycket tjänar ni på att kränga lån till bilköpare?
Citera
2023-04-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Grymt! Du verkar väldigt slipad och ha helt rätt attityd så det kommer nog gå kanonbra!

Tack för svar och trevlig tråd och stort lycka till!
Stort tack för de fina orden Conny!

Och detsamma till dig
Citera
2023-04-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Köper ni bilar på blocket från privatpersoner? Det har jag aldrig hört talas om att bilfirmor gör. För om ni köper från andra bilfirmor så lär väl inte marginalen bli så stor.

Varför kastade er kund stolar och sparkade på bilar? Blev han blåst?

Hur mycket tjänar ni på att kränga lån till bilköpare?
Exakt, det är allt vanligare nu bland de som säljer begagnat. Riddermark, Kamux och Viköperdinbil köper in otroligt mycket via blocket. Jag köpte in 22 bilar förra månaden och skulle nog säga 10-15 av dem var ifrån blocket.
Vi köper givetvis in från andra bilfirmor också men blir oftast svårt att mötas då de vill tjäna en viss summa och vi också.

Han blev inte blåst, men han hade nog inte förstått hur det gick till.
Han pratade ingen svenska och hade köpt en bil utav oss för 160.000kr med hjälp utav blancolån. Han kom tillbaka efter drygt 1-2 månader och klagade på att något var fel. Vi bokar tid för felsökning och inväntar den. Några dagar innan kollar vi över ärendet igen och ser då att bilen inte står på honom längre, utan ett företag som inte går att koppla till honom.
Han trodde alltså garantier och liknande följde med bilen och inte han som person.
Det går inte heller koppla företaget till honom då personerna som står på företaget bor långt ifrån där han är skriven. Det var alltså massa konstiga grejer, så då åkte han till oss och hela denna situationen uppstod.

Kränger jag högsta räntan får jag 800kr/finans
Citera
2023-04-11, 00:28
Bannlyst
vad brukar månadslönen för en bilhandlare hamna på?

Skulle sälja en Polestar 2 förra året till en bilhandlare. Jag ringer, säger mitt reg nr och får svaret "Jag ringer tillbaks om 5 min".... Snubben hörde aldrig av sig. Snacka om att vara en sopa
Citera
2023-04-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
vad brukar månadslönen för en bilhandlare hamna på?

Skulle sälja en Polestar 2 förra året till en bilhandlare. Jag ringer, säger mitt reg nr och får svaret "Jag ringer tillbaks om 5 min".... Snubben hörde aldrig av sig. Snacka om att vara en sopa
Varierar extremt mycket, vi har 3st inom företaget som alltid tävlar om vem som blir månadens säljare. Han som vann hade sålt 38 bilar och låg på runt 110 i lön i Mars. Medans vissa bara säljer typ 4 bilar i månaden och får ut 10-15.
Jag snittar runt 30-35 ut efter skatt
Rätt vanligt att bilförsäljare inte hör av sig har jag förstått hehe
Citera
2023-04-11, 00:44
Bannlyst
Citat:
Varierar extremt mycket, vi har 3st inom företaget som alltid tävlar om vem som blir månadens säljare. Han som vann hade sålt 38 bilar och låg på runt 110 i lön i Mars. Medans vissa bara säljer typ 4 bilar i månaden och får ut 10-15.
Jag snittar runt 30-35 ut efter skatt
Rätt vanligt att bilförsäljare inte hör av sig har jag förstått hehe
Och många av er har då en fast lön på cirka 10k och sedan 7-8% provision?
Om du säljer en bil för 100k. Hur mycket utav det får du?
Citera
2023-04-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Och många av er har då en fast lön på cirka 10k och sedan 7-8% provision?
Om du säljer en bil för 100k. Hur mycket utav det får du?
Exakt!

Jag får 8% utav vinsten, är bilen inköpt för 70.000 och vi säljer för 100.000 har vi tjänat 24.000 (då vi har fasta kostnader på 6000).
24.000 x 8% = 1920kr som jag då får för den bilen. Men då är det enbart för bilens vinst. Vi tjänar ju även pengar på garanti, försäkring samt ränta. Hade jag lyckats sälja den högsta räntan, dyraste garantin osv. Så hade jag som mest kunnat tjäna 4000-4500kr på enbart den bilen.

Det är dock väldigt sällan man lyckas göra en fullpott och lyckas få kunden att teckna allt via oss
Citera
2023-04-11, 01:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Exakt!

Jag får 8% utav vinsten, är bilen inköpt för 70.000 och vi säljer för 100.000 har vi tjänat 24.000 (då vi har fasta kostnader på 6000).
24.000 x 8% = 1920kr som jag då får för den bilen. Men då är det enbart för bilens vinst. Vi tjänar ju även pengar på garanti, försäkring samt ränta. Hade jag lyckats sälja den högsta räntan, dyraste garantin osv. Så hade jag som mest kunnat tjäna 4000-4500kr på enbart den bilen.

Det är dock väldigt sällan man lyckas göra en fullpott och lyckas få kunden att teckna allt via oss
Åtta procent av vinsten?
Vilken fantastiskt dålig affär.
Edit: eller i ditt exempel 6,4% av vinsten.
Citera
2023-04-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Åtta procent av vinsten?
Vilken fantastiskt dålig affär.
Edit: eller i ditt exempel 6,4% av vinsten.
Vår lönemodell och provision är bland den bättre jämfört med andra firmor som säljer begagnat. Om man bortser från mindre firmor då de kan lägga upp lönen på annat sätt givetvis.
Men absolut kan det kännas surt att tjäna företaget en massa pengar och få en så pass liten procent
Citera
2023-04-11, 01:49
Hur mycket marginal har ni generellt på bilarna och hur mycket brukar ni kunna sänka från utannonserat pris? Procentuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in