2023-04-10, 23:24
Medlem
Klobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Stämmer det att bilar som kostar 15-20.00kr säljs till Afrika?
Idag säljs skitbilar som borde kosta 20.000kr för 40.000kr och uppåt.

Tänkte fråga något liknande - är det många som köper bilar i syfte att exportera? Vart då?
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Stackars! Men tänker att beg.bilhandlare ändå känner till hur det funkar på nybilshandlarna. Ofta har man ju varit runt eller har kollegor som varit det.

Nybilshandlarna för att kunna fortsätta sälja ett visst märke sätts under stor press av generalagenten som i sin tur pressas av fabriken. Han måste sälja ett visst antal bilar och bilar "påtvingas" honom. Så många gånger säljer han bilar utan vinst i december
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkojarnSkoj
•Vem som äger bilen just nu, gärna någon som känns vettig
•Servicehistorik
•Vad för typ av människor som ägt bilen
•Var i landet bilen gått och om den gått färre längre sträckor eller många korta
•Bättre att få lite mindre utrustning/inte få med SoV och hitta ett välbehållet exemplar än tvärtom.
•Lita på magkänslan gällande bil och säljare

Bra svar!

Ska bli kul att se om farfar har något att tillföra.
Citera
2023-04-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkojarnSkoj
Besiktning samt varudeklaration utav tredje part,
rekond,
flytande försäkring,
annonskostnaden för blocket, bytbil osv
Att bumpa en annons kostar runt 200kr också vilket görs ungefär en gång i veckan minst

Dessa är väl de jag kommer på nu på rak arm, sen har jag inte koll på exakt alla kostnader då det inte är något jag fysiskt ser

Vad tycker ni om blocket?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur stor grundlön har du då?

Hur många bilar säljer du/månad?

Vad var det som gjorde att du fick jobbet?

Tycker du det är ett kul jobb som du vill fortsätta med?

Vad siktar du på framåt karriärmässigt?
Grundlönen under provanställning var 10k, nu vid fastanställning ligger den på 12k

Minst 15 iaf är mitt snitt

Fick jobbet då jag är väldigt framåt och positiv och har ett stort bilintresse, har ingen tidigare erfarenhet inom försäljning

Det är absolut ett roligt jobb som jag gärna fortsätter med. Tanken är att jobba har tills jag känner att jag har kunskapen att starta egen bilfirma
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Stackars! Men tänker att beg.bilhandlare ändå känner till hur det funkar på nybilshandlarna. Ofta har man ju varit runt eller har kollegor som varit det.

Täckningsbidraget på en ny bil är inte stor. Gissningsvis 15000 på en ny BMW 5-serie.
Pengarna tjänas på verkstad och tillbehör.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Tänkte fråga något liknande - är det många som köper bilar i syfte att exportera? Vart då?

Jag hörde att bilmarkandes dammsugs på billiga beg. bilar, stora båtar hämtar dessa bilar i Göteborg. I Afrika bilar som gått 25.000 mil 10+ år är eftertraktade.
Citera
2023-04-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Vi är ute efter en ny bil.
Vad skulle du säga är mest fördelaktig i pris för kunden nu?
Kikar åt nytt eller något som gått några tusen mil ..
Har du några rekommendationer? Gärna kombi o runt 200 k
Tack för svar
MVH
Skulle rekommendera begagnat till alla som inte verkligen har ekonomin för att köpa nytt.

Gällande kombi för 200 skulle jag säga Kia Optima, rätt tråkiga bilar men väldigt bra bilar enligt mig. Går även att få med rätt så mkt bra utrustning. Annars kanske en Volvo som är lite äldre eller gått lite längre än vad ni tänkt från början
Citera
2023-04-10, 23:38
Medlem
Citat:
Aldrig jobbat med nybilar, inte mina kollegor heller. De kommer från begagnathandeln samt andra försäljningsjobb. Så har dessvärre inget bra svar på frågorna
Citera
2023-04-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är väldigt lite begagnade bilar som är 3-5 år på marknaden, dels på grund av corona , långa väntetider på nya bilar, brist på halvledare till bilens elektronik.

Men det är också brist på billiga begagnade bilar, sådana som för 2-3 år sedan kostat 20.000kr ,idag kostar 35.000kr.
Stämmer det att bilar som kostar 15-20.00kr säljs till Afrika?
Idag säljs skitbilar som borde kosta 20.000kr för 40.000kr och uppåt.
Du har alldeles rätt gällande bristen på bilar i det åldersspannet vilket givetvis påverkar marknaden. Vilket i sin tur gör det svårare för både försäljare och köpare.

Vad gäller om de säljs till Afrika har jag inte hört haha
Citera
2023-04-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Extremt många utav våra nyare bilar (2017+) går till Tyskland, Litauen, Finland etc

Lite äldre bilar går ofta till och kring Balkan
Citera
2023-04-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad tycker ni om blocket?
Blocket för oss som företag har en hel del strul. Men är också vår största marknadsföring och den plats där vi hittar flest utav bilarna vi köper in.
Så lite cred får de väl ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in