Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-09, 23:35
  #1
Medlem
JustTheFactss avatar
I boken "Principalities and powers in Heavenly Places" av Charlotte Elizabeth ifrån 1842 har vi en genomgång av andevärlden, Satan och hans änglar, deras förmågor och svagheter utifrån vad som går att list ut ifrån Bibeln. Det är en intressant analys som försöker förklara många av Bibelns mest ikoniska gestaltanden av Satan och hans förhållande till Gud.

Ett par utdrag ifrån boken följer.
Citat:
(Kapitel)III.
SATANIC DARING.
The truth being established that there exists a compa- ny of evil spirits, continually employed in resisting the power of God, and stirring up his creatures to rebel against his authority, it is not to be expected that in every instance cited as illustrating this truth, precise mention by name should be made of those who are clearly exhibited in that work. Very many cases may be adduced where such mention is distinctly made ; and in tracing others to the same source, we must bear in mind the apostolic warning, " Let no man say when he is tempted, I am tempted of God : for God cannot be tempted of evil, neither tempteth he any man ; but every man is tempted when he is drawn away of his own lust and enticed." James i. 13, 14. The plan, there- fore, of Satan is to watch the indications of our prevail- ing corruptions, and to provide us with opportunities of gratifying them, that lust when it hath conceived may the more readily bring forth the sin which, as the enemy well knows, will, when it is finished, bring forth death.
SATANIC DARING.
41
Citat:
We find the magicians of Egypt doing what man, with- out supernatural aid could never have accomplished. " Now the magicians of Egypt, they also did in like manner with their enchantments ; for they cast down every man his rod, and they became (not they seemed to become) serpents : but Aaron's rod swallowed up their rods." Exod. vii. 11, 12. Here was a great wonder wrought by the power of Satan, but overruled to the fuller proof of the mighty work of God. When Moses turned the water into blood, the magicians did the same, but of course on a very small scale, since there could be but little left for them to practise upon. Again, they were able to imitate a miracle, by bringing up frogs upon the land ; but now the power of Satan ended ; the next wonder was one of creation, and life, even the lowest order of animal life is not his to bestow. He can kill, when permitted ; but to make alive was never given to him. His agents essayed to bring up frogs, from the recesses where they were hidden, and succeeded : but when they attempted to bring forth lice from the dust of the earth, they utterly failed. It does not appear that after this they ventured on increasing the swarms of flies, as they had done that of frogs ; or to smite the cattle of the children of Israel, when the Lord had destroyed those of the Egyptians : and the next visitation drove them out of the royal presence, covered with loathsome sores which their infernal master had no power to heal.
How encouraging is this to us ! Satan may do much to terrify, to perplex, and to afflict us ; but as soon as he touches on a single attribute of the Most High, he fails

https://therabbithole.wiki/principal...lizabeth-1842/

Har du hört talas om eller läst denna bok och isåfall vad kan sägas om den enligt dig? Fler liknande böcker att rekommendera?

Varför är det viktigt att läsa vad människor tyckte och tänkte för 200 år sedan om just dessa saker tror du?
Citera
2023-04-10, 16:21
  #2
Avstängd
Det är bullshit.
Min satanist mamma nämnde just om Egyptens viktighet helt i vidrig ljudnad, den korta tiden innan allt sket sig.
Hon samla på deras smycken, symboler samt följer sin religion...

Tror ni verkligen att det kommer en till dom allsmäktig och bara "måste jag påminna dig, du har en bok där, uh-uh....?" och sedan tar de med sig boken hem och as förstår den liksom ahahhaha
Fuck no.

Jag tror det som sades i Notebook, anime serien - typ är bland det sannaste dom sett. Då beskriver just demonen där hur hennes demon vän försvann från intet efter att den gick på en liten flicka som var beskyddad... Men Egypten? Pfffft. :@
Var vänlig och välj en rätt från det vi inte kan se eller varit aktuell vid. Jävla pappers bitar ändå.
Är böckerna ens så gamla...? Det står ju bara att dom är det. Det STÅR. OSV.
Har man tillfället rätt i sig så ska man absolut slå ner en predikande på torget liksom.
Men sådant är mycket sällsynt. Det kommer finnas ett pokedex i framtiden om hur just sällsynt det är för oss vanliga att typ as dampa på dessa politiker ändå. Vad har vi övergett oss till, atombomben-är-en-åsnas...? Ja, lite så.
Ser man för mycket krig så orkar man helt enkelt inte med enstaka skit grej "våld" som efterföljs utav de mest patetiska applåder.
Om jag var lite mer "bryr mig" om min omgivning. Då hade jag åtminstone slagit folk som i generellt avseende är rättvisa att slå, vi har alla haft en.
Global uppvärmning, pandemi och så vidare. Det måste ha gjort oss jävligt mjuka ändå. Jag håller ändå med om att jordens undergång att bära eller tycka om är för patetiskt.
Behöver ni slå ner någon i er vardag pga principer som värnar er? Ja gör det då. Men det räddar knappast någonting?
Man blir ondskefullt belönad av att "stå på sig" i vilket fall som helst. Så jävla pinsamt
Jag tror att min pappa dog pga ett slagsmål, iallafall.
Jag var lite sådan "för statistiken och döda kroppar pga äcklig fast sittande leker-duuuuum!" Och *boom*. Nu är han ännu en med det.
Klart man tröttnar på att sitta och tillhöra att sina hor föräldrar "kan vara" "allting" i ren förrädare anda dagarna.
Så är det.
En hälsning kanske?
Men jag tror att ni kommer att förstå när det finns "stackars de som blev så och så" när tiden är inne. Rent globalt talat.
Det är aldrig synd om någon, någonsin. De blir bara strategiskt hjälpsamma. Det är så.
WW3 löser en hel del. Då vill ingen efteråt såsom det är idag.
Nej, Man ska inte bli belönad med att bögar har rättigheter om tider är kommen för lite "bra".
Problemet med krig är att det går för snabbt ändå.
Man krigar inte idag. Det är inte riktigt krig.
Man KAN sitt bästa. Men man gör det inte.
Vet ni hur ENKELT det är att kriga just idag?!
Jag har aldrig sett ett krig, I mitt tycke. Hemskt. Men inte ett krig.
Jag är faktiskt besviken över det. All krig som kan komma till oss, det är fan äkta avkommor. Åh din "det" eller "det". Sen har de lika töntigt.
Krig?????
Nåja. För ett bättre helvete då.
__________________
Senast redigerad av Forthenord 2023-04-10 kl. 16:39.
Citera
2023-04-13, 15:10
  #3
Medlem
Alltså de har börjat gå riktigt långt mot folk och olika familjer varje dag.
De tvingar folk vara med i human experience stalking och trakasserar folk dygnet runt.
Det är varelser som är riktigt sjuka och hävdar att de äger människorna.
De.tar kontakt varje sekund med vissa personer.

Tyvärr vill de inte anpassa sig till människorna längre och lägger sig i minsta lilla grejj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback