2006-07-24, 19:13
Medlem
Valnirs avatar
Lagade iordning en sås på Ajvar+vitlök+matlagningsgrädde+basilika+paprika mm.
Hittade receptet på tasteline, tänkte att detta verkar jättegott!
Fylld av förväntan över denna vardagskulinariska upplevelse istället för vanliga maten man jämt äter(alltså det man brukar äta pga att man inte orkar laga mat ordentligt).

Jag lagar och står i, svettas och svär. Lyckan närmar sig. "Vad gott det ska bli", tänker jag. "Jag har öl också! Hurra!"

Sätter mig framför tv:n. Luktar på maten, "ahhh", luktar ljuvligt!
Tar en tugga. *
Wtf? Det smakar NADA!

Jag blev så besviken. Maten är ju en av de få saker man ser fram emot efter en dag på jobbet.

Jag hatar när man följer recept, och sen smakar de ingenting!! Detta är inte första gången man ska göra nåt nytt och det smakar skit fast man gjort exakt som receptet säger.

Hurpass mycket ska man lita på "nåt nytt" som låter smaskens?
Är det fler som blivit besvikna?
Är jag bara en urusel kock kanske! Ljuger kockarna som gör recepten?
Varför startade jag den här tråden?

Jaja...Jag har öl. Nu ska jag bli full och glömma mina sorger bekymmer och besvär...
Citera
2006-07-24, 19:25
Medlem
soers avatar
Tror du kommer lyckas bättre om du inte "följer receptet slaviskt". Framförallt ska du se till att smaka av hela tiden medan du kockar. Då känner du om du kanske ska pressa i en vitlöksklyfta till eller röra ner lite mer kalvfond. Ingen receptskrivare i världen kan ju veta hur just Dina smaklökar är funtade. Sluta se matlagning som en vetenskap och våga improvisera så tror jag du slipper bli besviken!
Citera
2006-07-24, 19:37
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Tror du kommer lyckas bättre om du inte "följer receptet slaviskt". Framförallt ska du se till att smaka av hela tiden medan du kockar. Då känner du om du kanske ska pressa i en vitlöksklyfta till eller röra ner lite mer kalvfond. Ingen receptskrivare i världen kan ju veta hur just Dina smaklökar är funtade. Sluta se matlagning som en vetenskap och våga improvisera så tror jag du slipper bli besviken!
Grejen är att jag var ganska bra förut på att laga mat. Men med tiden tappar man lusten att laga, lättjan tar över. Nuförtiden är jag dålig på att laga mat. Det är därför jag letat recept så att jag får upp lusten och lite mer erfarenhet och inspiration igen. Men detta misslyckades tyvärr nu.
Citera
2006-07-24, 19:51
Medlem
beos avatar
Pa´t igen!

En del recept är mindre bra, sa ar det bara. Provade en arthoummus som verkade supersmarrig pa receptet (artor, mynta mm) - tyvarr var den totalt intetsagande. Ofta kan man ju se pa recepten om de ar kassa (for simpla, for uppenbart sponsrade mm) men artguckan verkade, precis som din ajvar-sas, valdigt lovande. Det ar bara att forsoka igen, trots allt har jag betydligt fler lyckade an misslyckade receptprov bakom mig. Senaste forsoket var en radda bufferatter (jordgubbsallad m blamogelost, fruktsallad m vaniljhonungsas bla) fran SvDs sommarbilaga och de var grymt lyckade.
Citera
2006-07-24, 20:32
Medlem
Capones avatar
Jag tycker att de som skriver recepten ofta snålar med smaksättningen. Följer man receptet så smakar det oftast, precis som du säger, ingenting alls.

Frågan är hur man ska veta vad man ska ta mer av, eller om man ska komplettera med salt och peppar. Det är ju inte alla maträtter som är så lätta att smaka av efter hand.
Citera
2006-07-24, 20:35
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jag tycker att de som skriver recepten ofta snålar med smaksättningen. Följer man receptet så smakar det oftast, precis som du säger, ingenting alls.

Frågan är hur man ska veta vad man ska ta mer av, eller om man ska komplettera med salt och peppar. Det är ju inte alla maträtter som är så lätta att smaka av efter hand.
Exakt!
Jag överöste resten av såsen med salt istället, så jag blev tvungen att slänga skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in