2023-04-09, 12:23
Medlem
Miekkalinnas avatar
Jag har spräckt min spishäll och ska köpa en ny.
Den jag har nu köptes 2010 och har en fast perilexkontakt.
På kontakten står det 380 watt 16A.
Har hört att det inte går att koppla in en ny 220-240v i perilexuttaget.
Att om man kopplar på perilexkontakten på den nya hällen och sticker i uttaget så kommer det att smälla.

Så frågan är vad man ska göra?
I elskåpet är hällen kopplad till proppskåpet till en vanlig 10A säkring.
Citera
2023-04-09, 12:45
Medlem
rullkragens avatar
Man kan säga, det beror på hur många kablar som är framdragna.
380 har oftast 5 kablar.
Blå - nolla
Gul/grön - jord (skydds nolla)
Brun - fas oftast (r, 1)
Grå - fas oftast (s, 2)
Svart - fas oftast (t, 3)
Men ibland saknas nolla efter som man nolla i den fas som inte är aktiv, det pendlar mellan faserna vilken som är aktiv . (enkelt förklarat)

Om man saknar nolla så går det inte att koppla in 220.
( jo det gör det om man fuskar och tar risker, men inget jag lär ut.)

Så om du har 5 kablar kan du använda en av faserna och blå- nolla samt gul/grön jord.

Men aldrig två fader till en 220 enhet, då kan det i värsta fall smälta och ta fyr.

Men vet du inte hur det fungerar, så jör inget själva, ring en elektricker.
Citera
2023-04-09, 12:54
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Man kan säga, det beror på hur många kablar som är framdragna.
380 har oftast 5 kablar.
Blå - nolla
Gul/grön - jord (skydds nolla)
Brun - fas oftast (r, 1)
Grå - fas oftast (s, 2)
Svart - fas oftast (t, 3)
Men ibland saknas nolla efter som man nolla i den fas som inte är aktiv, det pendlar mellan faserna vilken som är aktiv . (enkelt förklarat)

Om man saknar nolla så går det inte att koppla in 220.
( jo det gör det om man fuskar och tar risker, men inget jag lär ut.)

Så om du har 5 kablar kan du använda en av faserna och blå- nolla samt gul/grön jord.

Men aldrig två fader till en 220 enhet, då kan det i värsta fall smälta och ta fyr.

Men vet du inte hur det fungerar, så jör inget själva, ring en elektricker.

Vad står R, S, T för?
Citera
2023-04-09, 13:16
Medlem
rullkragens avatar
R,S och T är gamla benemningar för faser.
Benämns oftast numera som 1, 2 och 3
Citera
2023-04-09, 13:17
Medlem
Eftersom fasta installationer skall utföras av elektriker på företag med behörighet och egenkontrollprogram så kommer förklaringen gälla vad din elektriker kommer göra efter att du ringt honom.

Nr1: Läs instruktion/kopplingsschema/förbrukning på din nya spishäll.
Nr2: Kontrollera hur många ledare som är inkopplade i perlixuttaget, finns 3 faser och jord?
Nr3: Kontrollera så att förbrukningen inte överskrider vad ledarnas area tillåter.
Nr4: Om nolla saknas kommer elektrikern tråda om med 5 nya ledare, antagligen 2,5mm2 eftersom du inte köpt en klen häll när du ändå investerar utan landar på typ 7,5kw eftersom du vill kunna köra alla plattor med boosterfunktion
Nr5: Byta det gamla perliexuttaget eftersom det garanterat antingen kärvar eller glappar vilket gör att det har gått varmt å antagligen är lite "brunt" runt något av hålen.
Nr6: Installera ett nytt sladdställ som uppfyller hällens krav och standard.
Citera
2023-04-09, 16:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Jag har spräckt min spishäll och ska köpa en ny.
Den jag har nu köptes 2010 och har en fast perilexkontakt.
På kontakten står det 380 watt 16A.
Har hört att det inte går att koppla in en ny 220-240v i perilexuttaget.
Att om man kopplar på perilexkontakten på den nya hällen och sticker i uttaget så kommer det att smälla.

Så frågan är vad man ska göra?
I elskåpet är hällen kopplad till proppskåpet till en vanlig 10A säkring.

Till att börja med så står det 380 volt, inte 380 watt. Dock har vi 400 volt numera mellan faser och 230 volt mellan fas och neutral, men det spelar ingen roll.

Sedan är det inga problem att koppla in en perilexstickpropp i ett perilexuttag. Är uttaget rätt kopplat så smäller ingenting.

Några varningssignaler här:
- Du har perilexuttaget säkrat 10A vilket inte kommer att räcka. Det måste säkras upp till 16A men det måste kontrolleras att kablaget klarar det.
- Det måste också kontrolleras att det finns neutral ("nolla" som det hette tidigare och som någon som inte hänger med nämnde) framdraget till perilexuttaget. Det hände förr när spisar bara var 3x400V att neutralen skippades av dumsnåla kostnadsskäl. Finns ingen neutral kommer inget att hända mer än att häller inte fungerar fullt ut. Inget smäller.

Bry dig heller inte om idioter som pratar om "skyddsnolla". Det finns inget som heter. Den enda nolla där är idioten som nämnde det. Det heter skyddsjord.
Citera
2023-04-09, 18:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Vad står R, S, T för?

Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
R,S och T är gamla benemningar för faser.
Benämns oftast numera som 1, 2 och 3

L1 , L2, L3 kallas dom för numera

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Till att börja med så står det 380 volt, inte 380 watt. Dock har vi 400 volt numera mellan faser och 230 volt mellan fas och neutral, men det spelar ingen roll.

Sedan är det inga problem att koppla in en perilexstickpropp i ett perilexuttag. Är uttaget rätt kopplat så smäller ingenting.

Några varningssignaler här:
- Du har perilexuttaget säkrat 10A vilket inte kommer att räcka. Det måste säkras upp till 16A men det måste kontrolleras att kablaget klarar det.
- Det måste också kontrolleras att det finns neutral ("nolla" som det hette tidigare och som någon som inte hänger med nämnde) framdraget till perilexuttaget. Det hände förr när spisar bara var 3x400V att neutralen skippades av dumsnåla kostnadsskäl. Finns ingen neutral kommer inget att hända mer än att häller inte fungerar fullt ut. Inget smäller.

Bry dig heller inte om idioter som pratar om "skyddsnolla". Det finns inget som heter. Den enda nolla där är idioten som nämnde det. Det heter skyddsjord.

När började det användas Neutral ledare i Spisuttagen , vet du ?

Jag har bara sett att det saknas i villor/hus/flerfamiljshus byggda ca 1950-60 talet .
slutat av 1980 talet installerades det definitivt i "spis" installationerna vad jag sett i flerfamiljshus.

Och jo det kan absolut bli en "smäll" om amatörer ger sig på göra det själv för själva förmonterade anslutningsledningen med stickpropp på gamla spisar har som regel alltid en blå ledning , men den används ju som fasledare aldrig som neutraledare , och om någon amatör då "återanvänder" den gamla anslutningsledaren , så ser han att , där är ju en " blå nolla" , den använder vi.... så smäller elektroniken i hällen och garantin gäller givetvis inte , vet ett par "gör det självare" som tyvärr av dumsnålhet gjort detta
Citera
2023-04-09, 19:17
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
L1 , L2, L3 kallas dom för numera

Jag har bara sett att det saknas i villor/hus/flerfamiljshus byggda ca 1950-60 talet .
slutat av 1980 talet installerades det definitivt i "spis" installationerna vad jag sett i flerfamiljshus.

Och jo det kan absolut bli en "smäll" om amatörer ger sig på göra det själv för själva förmonterade anslutningsledningen med stickpropp på gamla spisar har som regel alltid en blå ledning , men den används ju som fasledare aldrig som neutraledare , och om någon amatör då "återanvänder" den gamla anslutningsledaren , så ser han att , där är ju en " blå nolla" , den använder vi.... så smäller elektroniken i hällen och garantin gäller givetvis inte , vet ett par "gör det självare" som tyvärr av dumsnålhet gjort detta

Ja det stämmer att det heter L vilket betyder fas.

För att göra det mer komplicerat, så ofta hade gamla installationer.
Röd som jord
Svart som nolla
Och alla 3 faser var vita.
Men man kan inte var helt säker för folk kopplade hur fan som helst förut.

Även kvadraten på kablarna avgör vad man kan belasta dem med.
Man brukar säga:
1,5 kvadrat är god för en 10A säkring.
2,5 kvadrat är god för en 16A säkring.
Det går altså inte att smälla in en 16A säkring på 1,5 kvadratts kabel.
Då blir kabelen varm och kan smälta issoleringen och i värsta fall ta fyr.

Men nu börjar vi bli avanserade, och kan man inte koppla el, så är det mycket bättre att anlita en elektricker.

Jag är numera pensionär, men jobbat i många år som elektricker, och sett många skrämande kopplingar.
Citera
2023-04-09, 19:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
L1, L2, L3 kallas dom för numera

Vilket också är orsaken till att begreppet fas snart kommer att försvinna i nomenklaturen och helt ersättas med linje/line.
Sedan lär ju lallare, hemmamicklare och även fackfolk hålla kvar vid fas på samma sätt som att men fortfarande kallar neutral för nolla.

Citat:

Tror aldrig att det egentligen varit tillåtet att skippa neutralen. Enligt Elsäkerhetsverket:. "Till perilexuttag och fempoliga CEE-uttag skall samtliga ledare som uttaget är avsett för vara anslutna. Anledningen till att montaget inte är tillåtet är att om ett bruksföremål, vars funktion är beroende av en neutralledare, ansluts till uttaget så uppstår en frisvävande neutralpunkt eftersom neutralledaren saknas. Detta kan medföra brandrisk och skador på anslutna apparater."

Förutom dumsnålheten som jag nämnde tidigare så var en annan vanlig orsak till perilex utan neutral förr att en gammal spis ofta var fast ansluten till en silumin- eller gjutjärnsdosa utan neutral och där man vid installation av ny spis helt enkelt satte ett perilex istället utan att ändra matningen. Detta förutsatt att spisen var ren 3x400 V.

Citat:

Det stämmer nog bra tidsmässigt förutom ofoget att byta fast installation mot perilex. Det har jag sett i alla fall in på 1980-talet.

Sedan började ju spisar bli modernare också och krävde neutral för styrning istället för de gamla rena "strömkranarna".

Citat:

Som jag skrev så förutsatte jag rätt kopplat uttag och jag förutsatte också färdig kabel på hällen med gjuten perilexstickpropp. Det var ju att förutsätta lite för mycket då TS skrev "om man kopplar på perilexkontakten på den nya hällen". Självklart gäller förutsättningarna även rätt kopplat i hällens anslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in