• 1
  • 2
2023-04-10, 19:13
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Detta stämmer inte. Dina sparpengar (under insättningsgarantin ca 1 miljon SEK) kan de aldrig konvertera till värdepapper. Du blandar ihop det med tex AT1-obligationer där man under vissa villkor kan konvertera obligationerna till aktier vid händelse att bankens egna kapital är lågt. Detta gör bla att insättarna skyddas och obligationsinnehavarna och aktieägarna får ta smällen.
Aha, ok.

Det betyder väl att *bail-ins* inte kommer hjälpa och institutet faller?
Vem sitter på mer än insättningsgarantin per institut *liksom*?
Citera
2023-04-10, 23:47
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ol-gull
Jag har under detta år gjort en utdelning på 2,5 miljoner från bolaget. Kommande år ska jag således betala 500k i skatt på utdelningen.

Sätter jag in dessa 500k idag på skattekontot så får jag en ränta på 1,6875%. Dock skattefritt.

Alternativ är att sätta in på privat sparkonto till typ 2,3% ränta men måste då skatta 30% av räntevinsten.

Vad har ni flashbackare för andra bra tips på säkra investeringar med ca 10 månaders horisont?

Grattis till den fina utdelningen, jag hade betalat skatten direkt in på skattekontot som du föreslår, jag hade till och med skickat skatten direkt från bolaget till skattekontot, helt ok ränta där, psykologin att ha betalat in skatten redan är viktigare för mig än några tusenlappar extra i ränta, helt ok ränta på skattekontot.
Citera
2023-04-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Grattis till den fina utdelningen, jag hade betalat skatten direkt in på skattekontot som du föreslår, jag hade till och med skickat skatten direkt från bolaget till skattekontot, helt ok ränta där, psykologin att ha betalat in skatten redan är viktigare för mig än några tusenlappar extra i ränta, helt ok ränta på skattekontot.

Tack dock går majoriteten av pengarna till amortering av bolån så inte mer spännande än så.
Det fick bli Skatteverket som går förvalta pengarna 1 år. Då får man sig väl en fin ”överraskning” nästa år när det ska deklareras.
Citera
2023-04-11, 09:35
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ol-gull
Tack dock går majoriteten av pengarna till amortering av bolån så inte mer spännande än så.
Det fick bli Skatteverket som går förvalta pengarna 1 år. Då får man sig väl en fin ”överraskning” nästa år när det ska deklareras.

Fan vad gôtt! Om några år är du helt skuldfri samtidigt som miljonerna rullar in, tur att jag är vaccinerad mot avundsjuka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in