• 1
  • 2
2023-04-09, 11:56
Medlem
Jag har under detta år gjort en utdelning på 2,5 miljoner från bolaget. Kommande år ska jag således betala 500k i skatt på utdelningen.

Sätter jag in dessa 500k idag på skattekontot så får jag en ränta på 1,6875%. Dock skattefritt.

Alternativ är att sätta in på privat sparkonto till typ 2,3% ränta men måste då skatta 30% av räntevinsten.

Vad har ni flashbackare för andra bra tips på säkra investeringar med ca 10 månaders horisont?
Citera
2023-04-09, 12:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ol-gull
Jag har under detta år gjort en utdelning på 2,5 miljoner från bolaget. Kommande år ska jag således betala 500k i skatt på utdelningen.

Sätter jag in dessa 500k idag på skattekontot så får jag en ränta på 1,6875%. Dock skattefritt.

Alternativ är att sätta in på privat sparkonto till typ 2,3% ränta men måste då skatta 30% av räntevinsten.

Vad har ni flashbackare för andra bra tips på säkra investeringar med ca 10 månaders horisont?
6 månader bundet ger 3,55% hos bluestep. Det är det bästa du kan få riskfritt just nu.

Annars en korträntefond, tex Lannebo Räntefond Kort eller Spiltan Räntefond Sverige, de yieldar ca 4,5% just nu men där finns en viss risk för värdetapp under perioden. En fördel är dock att du kan ha de inom ISK och på så sätt minska skatten, givet att de går upp i värde dvs.
Citera
2023-04-09, 13:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Ta inga risker. Sätt in pengarna på skattekontot o sov gott.
Citera
2023-04-09, 13:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
6 månader bundet ger 3,55% hos bluestep. Det är det bästa du kan få riskfritt just nu.

Annars en korträntefond, tex Lannebo Räntefond Kort eller Spiltan Räntefond Sverige, de yieldar ca 4,5% just nu men där finns en viss risk för värdetapp under perioden. En fördel är dock att du kan ha de inom ISK och på så sätt minska skatten, givet att de går upp i värde dvs.

De bolag som lockar med höga inlåningsräntor har dålig soliditet.
Ju högre ränta, desto mer desperata är de.

Sedan så bör man kolla om insättningsgarantin gäller. O om den gäller så kan det ta tid att få ut pengarna….
Citera
2023-04-09, 14:22
Medlem
RostigHinks avatar
Rubrik ändrad. Tidigare: Placera nästa års skattebetalning

/Moderator
Citera
2023-04-09, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De bolag som lockar med höga inlåningsräntor har dålig soliditet.
Ju högre ränta, desto mer desperata är de.

Sedan så bör man kolla om insättningsgarantin gäller. O om den gäller så kan det ta tid att få ut pengarna….
Som jag skrev så är det riskfritt, dvs insättningsgaranti. pengarna betalas ut inom 7 arbetsdagar från att garantin träder in.
Senast redigerad av Kaleus 2023-04-09 kl. 14:51.
Citera
2023-04-09, 16:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Som jag skrev så är det riskfritt, dvs insättningsgaranti. pengarna betalas ut inom 7 arbetsdagar från att garantin träder in.

Det tog betydligt längre tid än så när den Isländska banken gick omkull 2008. O 2008 lyckades man häva den kedjereaktion som riskerade att krascha hela systemet.

Tittar vi nu på rådande situation så är den enligt mig riskfylld.

O i sutändan så är det frågan om kaffepengar i räntebinst.
Citera
2023-04-09, 16:31
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:

Jag flyttade nyligen ungefär samma mängd från Komplett (galen) till SHB 6mån på 3.3%.

Inget är riskfritt, ej heller insättningsgarantin.

Om ett institut hamnar på svag is kan de istället för plocka ner skylten omvandla sparmedel till värdepapper, som med all sannolikhet kommer att falla som en gråsten?

Eller hur?
Citera
2023-04-09, 20:31
Medlem
Ja all placering är mer eller mindre riskfylld, därav högre ersättning.

Skattekonto är ju både hängslen och livrem.
Någon som har koll på intäksräntan på Skatteverket?
Regleras den i samband med riksbankens ränteändringar? Eller är de bara nån gång per år sen ändras?
Citera
2023-04-09, 21:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det tog betydligt längre tid än så när den Isländska banken gick omkull 2008. O 2008 lyckades man häva den kedjereaktion som riskerade att krascha hela systemet.

Tittar vi nu på rådande situation så är den enligt mig riskfylld.

O i sutändan så är det frågan om kaffepengar i räntebinst.
Jag hade själv sparpengar på Kaupthing Edge-konton 2007-2008. Men ditt minne sviker dig, den svenska verksamheten konkade aldrig och insättningsgarantin behövde aldrig träda in. Den svenska verksamheten såldes vidare till Ålandsbanken.
Citera
2023-04-09, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown

Om ett institut hamnar på svag is kan de istället för plocka ner skylten omvandla sparmedel till värdepapper, som med all sannolikhet kommer att falla som en gråsten?

Eller hur?
Detta stämmer inte. Dina sparpengar (under insättningsgarantin ca 1 miljon SEK) kan de aldrig konvertera till värdepapper. Du blandar ihop det med tex AT1-obligationer där man under vissa villkor kan konvertera obligationerna till aktier vid händelse att bankens egna kapital är lågt. Detta gör bla att insättarna skyddas och obligationsinnehavarna och aktieägarna får ta smällen.
Citera
2023-04-10, 01:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jag hade själv sparpengar på Kaupthing Edge-konton 2007-2008. Men ditt minne sviker dig, den svenska verksamheten konkade aldrig och insättningsgarantin behövde aldrig träda in. Den svenska verksamheten såldes vidare till Ålandsbanken.

Att Ålandsbanken köpte Kauplings är jag fullt medveten om. De brukade försöka locka mig till Stureplan för att bli kund hos dem.

Det var inte jag utan min Faster som var kund hos islänningarna.
O jag vill minnas att det tog en jäkla tid att få ut pengarna.

Hursom så är regeln att när bankee kommer med erbjudanden om högre ränta än normalt vid inlåning, så är det dyrköpta pengar de måste få in för att bibehålla soliditeten.
Räntenivån över den gängse är en varningssignal, inte ett erbjudande.

Hursom så är det kaffepengar det är frågan om i skillnaden på räntevinster om de ligger på skattekontot eller andra allternativ.

Jag säger att sätt in dem på skattekontot (det är skattmasens del). Fokusera sedan på den del som är din del. Där finns betydligt mer att jobba med om man är ute efter avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in