Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-04-11, 12:38
  #109
Medlem
PaulPots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men knarkande paranoida foliehattar som du behövs ju jättemycket va? Frågan är nog snarare om du klarar dig i livet utan väldigt handfast vägledning från någon profet. Testa, för det är ju osannolikt att det blir sämre för dig. Jesus älskar DIG, det känns väl bra?
Visst, vi behöver inte "bråka". Diskussioner och meningsmotståndare både förpestar och förgyller livet. Vet en drös troende men de säger nej men vi tror så och läser böckerna som det står. Vi vill det för det ger oss mening även om just det sista inte ofta sägs och ogärna erkänns.

Är man bara ärlig och resonabel så har åtminstone inte jag några särskilda problem, även om just den del av ett umgänge som handlar om tro är främmande för mig och gör ateister till femte hjul och i vissa strikta kulturer tom till femtekolonnare.
Citera
2023-04-11, 23:19
  #110
Medlem
"Gud" är en superamöba, som slinker igenom de finaste filter, för att strax därpå återformera sig till densamme!

Han kan också göra den troende sjuke frisk, eller den fattige rik, men för att bevara kontinuiteten i historien (vilket av någon anledning är nödvändigt; antagligen för att inte alla skulle börja tro på honom!) måste han göra det ab initio, så att hela historien skrivs om, och ingen kan märka någon skillnad!

På det hela taget är hans existens eller icke-existens helt obevisbara. Häri ligger hans styrka. Häri ligger också svagheten i de argument de troende gärna framför: "se, den blinde fick sin syn tillbaka! Den lame kan gå igen!"

En allsmäktig gud som inte ville bli allmänt trodd på skulle gjort sådana underverk så att de från början upphävde blindheten eller lamheten i de drabbades historik.

En allsmäktig gud som ville bli trodd på skulle kanske strö sådana "underverk" litet mer frekvent omkring sig. Eller, bara manipulera data (fast där träder han kanske gränsen till "den fria viljan", som många tycks känna varmt för!)
Citera
2023-04-12, 09:17
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPot
Personligen antingen vet jag eller så tror jag inte något. Jag har ingen uppfattning huruvida det kretsar tex osynliga tefat i Jupiters omloppsbana eller inte. Men ni som tror på religioner och gudar, vilka slags bevis eller insikter hade krävts för att ni skulle bli ateister? Hur hade ni känt efteråt?
Det som hade krävts för att göra mig till ateist är väl i grunden samma sak som hade krävts för att göra mig till muslim eller hindu eller buddhist. Nämligen trovärdiga alternativa förklaringar till båda mina personliga erfarenheter av Jesus men även till historiska händelser under de senaste två tusen åren.

Kanske något bättre alternativ till evolutionsläran, något mer i linje med orsak och verkan och som inte kräver tron på att något kan uppstå ur intet helt utan orsak. Eller bevis för att naturlagarna inte alls fungerar som vi känner till dem idag. Eller en trovärdig alternativ förklaring till hur den tidiga kristna kyrkan på några år kunde gå från noll till flera tusen trots hot om uteslutning och ofta döden om det inte vore för att människor rent fysiskt bevittnat den uppståndne Jesus.

Ett personligt Gudsmöte är nog något som de flesta kristna kan vittna om var det som avgjorde. Precis som det var för Paulus när han mötte den uppståndne Jesus på vägen till Damaskus en gång i tiden.

Hur som helst, detta är bara mina tankar kring det hela. Sådana här diskussioner tenderar tyvärr att urarta i pajkastning och personangrepp istället för rationell och saklig diskussion.
Citera
2023-04-12, 12:59
  #112
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPot
Personligen antingen vet jag eller så tror jag inte något. Jag har ingen uppfattning huruvida det kretsar tex osynliga tefat i Jupiters omloppsbana eller inte. Men ni som tror på religioner och gudar, vilka slags bevis eller insikter hade krävts för att ni skulle bli ateister? Hur hade ni känt efteråt?

Universum hade behövt sakna organisering och design .

Om universum var som ett flipperspel med planeter som flyger runt kors och tvärs utan banor.. då fanns det cirka 10% chans att jag blev ateist.
Citera
2023-04-12, 13:15
  #113
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPot
Personligen antingen vet jag eller så tror jag inte något. Jag har ingen uppfattning huruvida det kretsar tex osynliga tefat i Jupiters omloppsbana eller inte. Men ni som tror på religioner och gudar, vilka slags bevis eller insikter hade krävts för att ni skulle bli ateister? Hur hade ni känt efteråt?
Vilket bevis skulle krävas för att du skulle bli troende på en högre makt?
Citera
2023-04-12, 16:10
  #114
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vilket bevis skulle krävas för att du skulle bli troende på en högre makt?

Väldigt vanligt att behöver göra spöken av dom indoktrinerade för att det ska vara möjligt..

Först då, när dom vaknar upp och kliver ur kroppen av kött var det möjligt för att bli troende.

Den av människosläktet som vaknat upp i medvetandet, kan aldrig återvända till omedvetenhet.

Människan kan gå till troende/upplyst/medvetenhet men aldrig återvända till att vara en ateist igen.
Permanent.
Citera
2023-04-12, 22:36
  #115
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vadå..religion är en tro bara..ingen sanning..ett hittepå av svaga människor från en svunnen tid...
Nej. Det är meningen med livet. Livet är. Han såg att det var bra. Och det är bra. Den evige unspeakable, ineffable, inexpressible, ineffable God Fader som vi kan ha gemenskap med genom Jesus Kristus. Det är inte farligt. Herregud.

Inget kan få mig att sluta tro på den största kärleken. Det är super episkt. Jag vill vara lite som ett barn igen.
Citera
2023-04-12, 22:38
  #116
Medlem
Varje gång ett barn drabbas av cancer så borde rimligen alla troende i alla fall rimligen acceptera att Gud inte kan vara godhjärtad.
Citera
2023-04-12, 22:46
  #117
Medlem
Vad som skulle krävas? Haha ja, att slippa se små barn leva i svält och misär trots att de ber varje dag, att se en brinnande jävla buske som talade till mig utan att jag var påverkad av någon typ av substans.
Thank you, next!
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback