• 1
  • 2
2023-04-08, 16:30
Medlem
Extremeflys avatar
Haft problem med magen sen 1 januari.
Gul avföring, magsmärtor, illamående, konstig konsistens på avföring, viktminskning ofrivilligt, bradykardi, VES I bigimini. Varför jag nämner hjärtat med är för att någon kanske vet om de kan finnas samband.

Så en hel del som strular detta året.

I alla fall så har man tagit en del blodprov
ALP 2.2 *
GT ua
ASAT ua
ALAT ua

Andra prover såg också bra ut.
Gastroskopi är genomförd och där hittade man inget.
Ultraljud på buken är genomförd och där står det

"Ulj av lever visar på steatos. Ett fåtal förändringar i levern med utseende av beligna cystor. Två väggfasta förändringar i gallblåsan med utseende av polyper. Den största mäter 5mm i tvärdiameter. Ska nu skickas till kirurg för att följa upp"

Är det någon som varit med om samma och som sitter på svar?

Kan verkligen ALP ge högre värde när de är fettlever då borde väl även andra markörer vara avvikande? I läkemedelsboken står det att om GT är normalt men ALP ensamt högt så sitter inte problemet i levern utan ska sökas i skelettet eller tarmarna istället. Med det sagt så tror jag att det kan finnas mer problem om man fortsätter röntga tarmarna exempelvis.
.

Ställ gärna frågor så ska ni få följa med på denna resa.
Citera
2023-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Haft problem med magen sen 1 januari.
Gul avföring, magsmärtor, illamående, konstig konsistens på avföring, viktminskning ofrivilligt, bradykardi, VES I bigimini. Varför jag nämner hjärtat med är för att någon kanske vet om de kan finnas samband.

Så en hel del som strular detta året.

I alla fall så har man tagit en del blodprov
ALP 2.2 *
GT ua
ASAT ua
ALAT ua

Andra prover såg också bra ut.
Gastroskopi är genomförd och där hittade man inget.
Ultraljud på buken är genomförd och där står det

"Ulj av lever visar på steatos. Ett fåtal förändringar i levern med utseende av beligna cystor. Två väggfasta förändringar i gallblåsan med utseende av polyper. Den största mäter 5mm i tvärdiameter. Ska nu skickas till kirurg för att följa upp"

Är det någon som varit med om samma och som sitter på svar?

Kan verkligen ALP ge högre värde när de är fettlever då borde väl även andra markörer vara avvikande? I läkemedelsboken står det att om GT är normalt men ALP ensamt högt så sitter inte problemet i levern utan ska sökas i skelettet eller tarmarna istället. Med det sagt så tror jag att det kan finnas mer problem om man fortsätter röntga tarmarna exempelvis.
.

Ställ gärna frågor så ska ni få följa med på denna resa.
hur var krea o egfr
Citera
2023-04-08, 23:31
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
hur var krea o egfr

Vilka prover är de? Så ska jag se om jag hittar.
Citera
2023-04-08, 23:40
Medlem
Citat:
Vilka prover är de? Så ska jag se om jag hittar.

Kreatinin.
Utifrån det beräknas e-gfr, en uppskattning på din njurfunktion.

Tog de fler prover? Tex Hb, SR, Bilirubin, pK, Albumin?

Var i magen har du ont? Kan du avgränsa, eller är det diffust?

Ålder? Viktnedgång i kg? Vad väger du nu ungefär? Andra besvär? Käkar några mediciner? Varit utomlands längre perioder? Typ u-länder etc.
Senast redigerad av mickeymus 2023-04-08 kl. 23:44.
Citera
2023-04-09, 14:12
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Kreatinin.
Utifrån det beräknas e-gfr, en uppskattning på din njurfunktion.

Tog de fler prover? Tex Hb, SR, Bilirubin, pK, Albumin?

Var i magen har du ont? Kan du avgränsa, eller är det diffust?

Ålder? Viktnedgång i kg? Vad väger du nu ungefär? Andra besvär? Käkar några mediciner? Varit utomlands längre perioder? Typ u-länder etc.

Aha jo alla dom proverna såg bra ut. Både bilrubin, pankreas-amylas, hb och dom andra du nämnde är kontrollerade.

Just nu inga magsmärtor sen 1 månad tillbaka. Dessförinnan var de diffusa smärtor och obehag. Ofta precis under revben på båda sidor. Samt lite ovanför naveln.

35 år.
Gått ner 8 kg på några månader utan att ha ändrat kosten. Nu ligger vikten på 95.
Illamående på morgonen.
Sen är de ju hjärtat som strular lite med VES och oregelbunden puls.
Knölar bakom öronen.
Även senaste 2 veckorna börjat få utslag på bröstet och magen samt överarmen.

Inte varit utomlands men tagit lite kratom som kommer från utlandet. Detta är taget för att dämpa ryggsmärtor och ångest. Men såvitt jag läst ska inte de kunna ge fettlever. Jag gick igenom en lista igår på mediciner som kan ge fettlever och ingen av dom mediciner tar jag idag. Det var bland annat en del NSAID läkemedel och paracetamol som kan ge problem med levern.
Dricker ingen alkohol men äter VÄLDIGT ofta skräpmat. Lagar sällan själv mat utan äter ute.
Så tänkte i alla fall börja med en mer lågkolhydratkost och se om de kan hjälpa och sen öka fysisk aktivitet med vilket jag läste skulle kunna minska fettet i levern.

Sen vet jag inte om man kommer behöva operera bort gallblåsan för att ta ut polyperna. För tror inte dom ska sitta kvar där då dom kan utvecklas till cancer. Sen behöver man väl även analysera dom lite mer för att se om dom är godartade eller ej.
Citera
2023-04-09, 19:31
Medlem
Citat:
Aha jo alla dom proverna såg bra ut. Både bilrubin, pankreas-amylas, hb och dom andra du nämnde är kontrollerade.

Just nu inga magsmärtor sen 1 månad tillbaka. Dessförinnan var de diffusa smärtor och obehag. Ofta precis under revben på båda sidor. Samt lite ovanför naveln.

35 år.
Gått ner 8 kg på några månader utan att ha ändrat kosten. Nu ligger vikten på 95.
Illamående på morgonen.
Knölar bakom öronen.

Inte varit utomlands men tagit lite kratom som kommer från utlandet. Detta är taget för att dämpa ryggsmärtor och ångest. Men såvitt jag läst ska inte de kunna ge fettlever. Jag gick igenom en lista igår på mediciner som kan ge fettlever och ingen av dom mediciner tar jag idag. Det var bland annat en del NSAID läkemedel och paracetamol som kan ge problem med levern.
Dricker ingen alkohol men äter VÄLDIGT ofta skräpmat. Lagar sällan själv mat utan äter ute.
Så tänkte i alla fall börja med en mer lågkolhydratkost och se om de kan hjälpa och sen öka fysisk aktivitet med vilket jag läste skulle kunna minska fettet i levern.

Sen vet jag inte om man kommer behöva operera bort gallblåsan för att ta ut polyperna. För tror inte dom ska sitta kvar där då dom kan utvecklas till cancer. Sen behöver man väl även analysera dom lite mer för att se om dom är godartade eller ej.
bor utredas för tex lymfom
Citera
2023-04-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
bor utredas för tex lymfom

Det var väl lite väl? Varför tycker du det? Knölar bakom öronen?
Citera
2023-04-09, 23:09
Medlem
Citat:

35 år.
Illamående på morgonen.
Knölar bakom öronen.

De har gjort CT-buk på dig? Helt blank utöver gallfynden? Hur lång är du? Har du pendlat i vikt tidigare i livet? Tidigare magåkommor?

Utomlands frågade jag med tanke på cystor i lever och infektioner, men glöm det, det var långskott. Steatosen lite märklig med tanke på ålder o alkoholvanor, men finns ju nåt som heter NAFLD eller NASH. Magåkommor i familjen? Kan du inte klistra in dina labbvärden här istället? Så smärtfri sedan en månad? Fortsatt viktnedgång trots det? Livet i övrigt? Jobb/studier/relationer/familj etc, om du orkar berätta kort. Har de kollat dina blodfetter? Varför kollade de ditt hjärta o tog EKG?

Inte expert på gallor, men tror inte polyperna är orsaken till dina symptom, utan mer bifynd. Vill de kolla dem, så kan väl det inte skada. Hur är det med aptiten? Nåt med kosten eller magrutiner som du upplever förvärrade eller förbättrade smärtsituationen? Röker/rökt? Snusar/snusat?

https://www.internetmedicin.se/behan...is-nash-vuxna/

Om du vill läsa om NASH etc, men att de ser lite fett på levern betyder inte att du har nåt av det.
Senast redigerad av mickeymus 2023-04-09 kl. 23:21.
Citera
2023-04-09, 23:14
Medlem
Vid steatos så har det påvisats fett i levern (NAFLD), men normala levervärden talar emot inflammation. När togs proverna? Med tanke på att du väger 95 kg så lär du bli hjälpt av att gå ner åtminstone 10 kg.
Citera
2023-04-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R46.1
Vid steatos så har det påvisats fett i levern (NAFLD), men normala levervärden talar emot inflammation. När togs proverna? Med tanke på att du väger 95 kg så lär du bli hjälpt av att gå ner åtminstone 10 kg.

Om han är 2,01 och tränar 🏋️ o 🤼 då? Ska ner till 85? 😬🙃😉
Citera
2023-04-09, 23:28
Medlem
Citat:
Om han är 2,01 och tränar 🏋️ o 🤼 då? Ska ner till 85? 😬🙃😉

Haha! Det är ju ändå normalviktigt per definition för en sån jätte
Citera
2023-04-10, 12:11
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
De har gjort CT-buk på dig? Helt blank utöver gallfynden? Hur lång är du? Har du pendlat i vikt tidigare i livet? Tidigare magåkommor?

Utomlands frågade jag med tanke på cystor i lever och infektioner, men glöm det, det var långskott. Steatosen lite märklig med tanke på ålder o alkoholvanor, men finns ju nåt som heter NAFLD eller NASH. Magåkommor i familjen? Kan du inte klistra in dina labbvärden här istället? Så smärtfri sedan en månad? Fortsatt viktnedgång trots det? Livet i övrigt? Jobb/studier/relationer/familj etc, om du orkar berätta kort. Har de kollat dina blodfetter? Varför kollade de ditt hjärta o tog EKG?

Inte expert på gallor, men tror inte polyperna är orsaken till dina symptom, utan mer bifynd. Vill de kolla dem, så kan väl det inte skada. Hur är det med aptiten? Nåt med kosten eller magrutiner som du upplever förvärrade eller förbättrade smärtsituationen? Röker/rökt? Snusar/snusat?

https://www.internetmedicin.se/behan...is-nash-vuxna/

Om du vill läsa om NASH etc, men att de ser lite fett på levern betyder inte att du har nåt av det.

Man har bara gjort ultraljud-buk. Och sen då gastroskopi med. Fynd utöver polyper i gallblåsan så var de ju cystor i levern och fettlever.

Aldrig haft problem med magen tidigare, utan de är nytillkommet i år. 173 cm lång. Har gått ner och upp i vikt tidigare i livet på egen vilja. Problem började väl förra sommaren med sura uppstötningar och halsbränna i samband med att jag tog viktminskning medicin. Fick covid i december och därefter kom magproblem med illamående, gul avföring, smärtor.
Inget magrelaterat i familjen.
Har senaste dagarna haft illamående igen och obehag i buk.
Vikten går ner väldigt sakta om man säger så, på 6 månader 8 kg ner, så vet inte om man kan kalla de för rasar i vikt.

Matvanor har ändrats så äter en gång om dagen. Ingen aptit på dagarna, utan de kommer på kvällarna.
Röker och snusar.

Mycket stress/ångest konstant i flera år, vilket jag läst ska kunna påverka levern och hjärtat på sikt.

I samband med gastroskopi så upptäckte dom låg puls. Så utreddes med holterundersökning nyligen och ska snart göra ultraljud på hjärtat med. Har ofta obehag i bröstet, vilket även påverkar sömn, och ger mer ångest i sig.

Enda avvikelse i blodprov är ALP som är lätt förhöjt och varit senaste 3 mätningarna.

Alla andra prover är inom referens intervallet.

Jag ska kolla om dom kan kika lite mer på blodfetter och ta prov på de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in