Citat:
Ursprungligen postat av
mickeymus
De har gjort CT-buk på dig? Helt blank utöver gallfynden? Hur lång är du? Har du pendlat i vikt tidigare i livet? Tidigare magåkommor?
Utomlands frågade jag med tanke på cystor i lever och infektioner, men glöm det, det var långskott. Steatosen lite märklig med tanke på ålder o alkoholvanor, men finns ju nåt som heter NAFLD eller NASH. Magåkommor i familjen? Kan du inte klistra in dina labbvärden här istället? Så smärtfri sedan en månad? Fortsatt viktnedgång trots det? Livet i övrigt? Jobb/studier/relationer/familj etc, om du orkar berätta kort. Har de kollat dina blodfetter? Varför kollade de ditt hjärta o tog EKG?
Inte expert på gallor, men tror inte polyperna är orsaken till dina symptom, utan mer bifynd. Vill de kolla dem, så kan väl det inte skada. Hur är det med aptiten? Nåt med kosten eller magrutiner som du upplever förvärrade eller förbättrade smärtsituationen? Röker/rökt? Snusar/snusat?
https://www.internetmedicin.se/behan...is-nash-vuxna/
Om du vill läsa om NASH etc, men att de ser lite fett på levern betyder inte att du har nåt av det.
Man har bara gjort ultraljud-buk. Och sen då gastroskopi med. Fynd utöver polyper i gallblåsan så var de ju cystor i levern och fettlever.
Aldrig haft problem med magen tidigare, utan de är nytillkommet i år. 173 cm lång. Har gått ner och upp i vikt tidigare i livet på egen vilja. Problem började väl förra sommaren med sura uppstötningar och halsbränna i samband med att jag tog viktminskning medicin. Fick covid i december och därefter kom magproblem med illamående, gul avföring, smärtor.
Inget magrelaterat i familjen.
Har senaste dagarna haft illamående igen och obehag i buk.
Vikten går ner väldigt sakta om man säger så, på 6 månader 8 kg ner, så vet inte om man kan kalla de för rasar i vikt.
Matvanor har ändrats så äter en gång om dagen. Ingen aptit på dagarna, utan de kommer på kvällarna.
Röker och snusar.
Mycket stress/ångest konstant i flera år, vilket jag läst ska kunna påverka levern och hjärtat på sikt.
I samband med gastroskopi så upptäckte dom låg puls. Så utreddes med holterundersökning nyligen och ska snart göra ultraljud på hjärtat med. Har ofta obehag i bröstet, vilket även påverkar sömn, och ger mer ångest i sig.
Enda avvikelse i blodprov är ALP som är lätt förhöjt och varit senaste 3 mätningarna.
Alla andra prover är inom referens intervallet.
Jag ska kolla om dom kan kika lite mer på blodfetter och ta prov på de.