Citat:
Ursprungligen postat av
laxkaviar
Kriga i 2 decennier och förlora över 50.000 man mot lilla Vietnam låter inte så lyckat på någon front tycker jag, samma med Afghanistan. Men du kanske kan det bättre teoretiskt.
Jag vet inte helt hur du får 8 år till 2 decennier (1965-1973), men det satt åt sidan så är hela "USA förlorade i Vietnam"-snacket ett vänsternarrativ, helt utan koppling till verkligheten.
Att Nordvietnam, efter att USA drog sig ur, invaderade Sydvietnam igen, och vann det kriget, är knappast en förlust som USA militärt måste ta på sig.
Politiskt var, däremot, både Vietnam och Afghanistan clusterfucks utan dess like. Om något är USAs absoluta dominans på slagfältet trots all skit och alla hjärnförlamade begränsningar deras egna politiker belamrade den amerikanska krigsmakten med, ett bevis så gott som något på dess överväldigande effektivitet.
50k döda utslaget på 8 år är tämligen modesta siffror, dessutom. Särskilt i ljuset av att VC i princip upphörde att existera och Nordvietnams förluster räknas i miljoner över samma tid.
Slutligen fortsätter jag gärna den här diskussionen, men då i en för ändamålet avsedd tråd. Vi är, dessvärre, off topic här.