• 1
  • 2
2023-04-07, 11:27
Medlem
ElementsX1s avatar
Hej.
Hoppas att någon kan hjälp mig. jag har en stor balkong (med balkong ovanför). Nu vill jag anlita en snickare att lägga ett trägolv på balkongen. Underlaget är betong. Jag vill inte köpa egen trall eftersom det blir så många plattor och relativt kort livslängd.
Sammanlagt är det ca 20kvm yta och en höjd till balkongdörren på 5.5cm.
Jag vill såklart ha ett golv skönt att gå på. Och som är så underhållsfritt som möjligt. Gärna ljus färg.
- Vad kan man tänka sig för typ av trä?

Med vänlig hälsning
Citera
2023-04-07, 11:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du lär ju köpa trall-virke. Alltså tryckimpregnerad gran eller furu. Finns färdiga plankor av NTR AB-klassat virke. Dessa fäster du (eller snickarn) med rostfri skruv. Fina sidan upp!
Citera
2023-04-07, 11:42
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej.
Hoppas att någon kan hjälp mig. jag har en stor balkong (med balkong ovanför). Nu vill jag anlita en snickare att lägga ett trägolv på balkongen. Underlaget är betong. Jag vill inte köpa egen trall eftersom det blir så många plattor och relativt kort livslängd.
Jag vill såklart ha ett golv skönt att gå på. Och som är så underhållsfritt som möjligt. Gärna ljus färg.

Med vänlig hälsning
Vill du höja värdet på lägenheten så är teak bra. Finns småplattor att köpa men ett snickeri skulle kunna göra ett lyxigt.
Jag lade vanligt tryck impregnerat i min första lgh och det blev budgivning ändå.
Citera
2023-04-07, 11:43
Medlem
Lärkträ har vi byggt med några gånger..ljust å fint...men varför i hela friden vill du ha trall på en balkong ???tappar du en nyckel eller nått igenom blir det ju roligt...sen samlas det mängder av skit under brädorna...
Citera
2023-04-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej.

Med vänlig hälsning
Jag jobbar med reklamationer inom bygg. I nästan varje ettårsbesiktning så är det klagomål på trallen. Är det inte fläckar så är det flis eller kvist. Eller att någon bräda vridit sig för mycket. Väldigt sällan är det en giltig reklamation. Man måste underhålla trallen. Tvätta och behandla för att det ska hålla sig snyggt länge. Det minskar antalet sprickor, fläckar och vridningar.
Mitt tips är att köra på komposit. Dyrare men lååååång livsläng och underhållsfritt föruyom tvätt när det blivit skitigt.
Trä är ett bra material till en del saker men vill man minska underhåll är det sten/betong, rostfritt stål och plast som gäller.
Citera
2023-04-07, 11:59
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Jag jobbar med reklamationer inom bygg. I nästan varje ettårsbesiktning så är det klagomål på trallen. Är det inte fläckar så är det flis eller kvist. Eller att någon bräda vridit sig för mycket. Väldigt sällan är det en giltig reklamation. Man måste underhålla trallen. Tvätta och behandla för att det ska hålla sig snyggt länge. Det minskar antalet sprickor, fläckar och vridningar.
Mitt tips är att köra på komposit. Dyrare men lååååång livsläng och underhållsfritt föruyom tvätt när det blivit skitigt.
Trä är ett bra material till en del saker men vill man minska underhåll är det sten/betong, rostfritt stål och plast som gäller.
Det går ganska lätt att läsa på hur årsringarna ska vara för en bra trallbräda. Jag har åkt till byggmax och valt rätt.
Olja varje år. Öppna en öl och pensla med trallolja. Färdig innan ölen är slut.
Jag har aldrig haft problem med min trall!
Citera
2023-04-07, 12:12
Medlem
TheGretaResets avatar
Nej det blir inte kortare livslängd för att en firma lägger golvet. Det är kvaliten på trät som avgör hållbarheten samt skötsel (olja).

Jag gillar inte rusta men deras acaciaplattor är överlägsna allt jag sett i snygghet. Dumt köpa annat. Sedan oljar man för att bevara. I alla fall på balkong. Uteplats är en annan femma.

Jag har byggt ett helt hus av byggmax trä. Det är ofta usel kvalite på byggmax trä. Det handlar om 2a sortering (det står 2a sortering på) som de köper billigt och kan sälja billigt (extremt vitt och snabbväxande).
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-04-07 kl. 12:17.
Citera
2023-04-07, 12:26
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej det blir inte kortare livslängd för att en firma lägger golvet. Det är kvaliten på trät som avgör hållbarheten samt skötsel (olja).

Jag gillar inte rusta men deras acaciaplattor är överlägsna allt jag sett i snygghet. Dumt köpa annat. Sedan oljar man för att bevara. I alla fall på balkong. Uteplats är en annan femma.

Jag har byggt ett helt hus av byggmax trä. Det är ofta usel kvalite på byggmax trä. Det handlar om 2a sortering (det står 2a sortering på) som de köper billigt och kan sälja billigt (extremt vitt och snabbväxande).
Du tar väl allt som ligger hos byggmax. Man måste läsa på hur årsringarna ska vara.
Bor i ett hus som är hundra år och original panel mest. Var mycket bättre virke för. Bra virke i naturskog håller hundra år. Det utsorterade virket på byggmax är dåligt innan man hinner använda det.
Citera
2023-04-07, 12:36
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Du tar väl allt som ligger hos byggmax. Man måste läsa på hur årsringarna ska vara.
Bor i ett hus som är hundra år och original panel mest. Var mycket bättre virke för. Bra virke i naturskog håller hundra år. Det utsorterade virket på byggmax är dåligt innan man hinner använda det.
Om jag ser skilnad på långtsam växande skog och snabbväxande skog så tar jag nog inte allt. Som jag påpekat bedömer jag färgen, men naturligtvis årsringar och kärnved.

Äldre skog som fått utveckla kärnved är naturligtvis bättre.

Det var mest att någon rekomenderade byggmax som jag tyckte man skall vara uppmärksam på att mycket av deras varor är andrasortering (står så). Att jag vet det för jag har byggt ett hus utav det.

Deras vita trä är otjänligt för utsatta ytor som fönster och dörrar.

Mer kortfattade allmänna tips att tänka på.

Har inte koll på deras trall.
Citera
2023-04-07, 12:39
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Om jag ser skilnad på långtsam växande skog och snabbväxande skog så tar jag nog inte allt. Som jag påpekat bedömer jag färgen, men naturligtvis årsringar och kärnved.

Äldre skog som fått utveckla kärnved är naturligtvis bättre.

Det var mest att någon rekomenderade byggmax som jag tyckte man skall vara uppmärksam på att mycket av deras varor är andrasortering (står så). Att jag vet det för jag har byggt ett hus utav det.

Deras vita trä är otjänligt för utsatta ytor som fönster och dörrar.

Mer kortfattade allmänna tips att tänka på.

Har inte koll på deras trall.
Första sortering används till takstolar typ.
Citera
2023-04-07, 22:40
Medlem
Vi har en trevlig terass i vår lgh (> 20 kvm) o ville byta ut de fula kvadratiska trä-plattorna tidigare ägare lagt.

Ville ha något som hade minimalt underhåll samt var snyggt o skönt o gå på, blev till slut komposittrall. Kostar typ 3x tryckimpregnerat trall men samtidigt orkar jag inte hålla på med underhåll, tycker det blev en bra lösning för oss. Fördelen med trall är att man kan såga till det med ram samt clips för o dölja skruvarna.

Vill man ha underhållsfritt är det plast eller komposit som gäller….
Citera
2023-04-08, 12:10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Vi har en trevlig terass i vår lgh (> 20 kvm) o ville byta ut de fula kvadratiska trä-plattorna tidigare ägare lagt.

Ville ha något som hade minimalt underhåll samt var snyggt o skönt o gå på, blev till slut komposittrall. Kostar typ 3x tryckimpregnerat trall men samtidigt orkar jag inte hålla på med underhåll, tycker det blev en bra lösning för oss. Fördelen med trall är att man kan såga till det med ram samt clips för o dölja skruvarna.

Vill man ha underhållsfritt är det plast eller komposit som gäller….

Även fast komposit är dyrare när du lägger det från början så sparar du in på olja, penslar och annat för underhållet så i längden blir inte prisskillnaden så stor.

Till er som bygger trätrall, köp inte billiga tralloljor på Jula och ÖoB för det är typ bara vatten i dom och helt värdelösa.
Jämför torrhalten på oljorna, den ska helst vara så hög som möjligt och det visar hur mycket olja som är kvar när vattnet torkat bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in