Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-04-06, 05:58
Medlem
dartagnas avatar
Behöver betala ett utländskt företag för en produkt som de levererar hem till mig, men kan slippa VAT om jag betalar i Euro och kontant. Har SEK på kontot hos banken.
Internationell överföring vill de inte ha men om det finns andra alternativ lyssnar jag gärna.

1. Var kan man ta ut 15 000 Euro i kontanter?

2. Vilket ställe erbjuder lägst valutaväxlingskurs i Euro?

Har läst att Forex inte har någon gräns, men de tar ut 10% i växlingskurs så det gör det hela lite meningslöst.
Citera
2023-04-06, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Behöver betala ett utländskt företag för en produkt som de levererar hem till mig, men kan slippa VAT om jag betalar i Euro och kontant. Har SEK på kontot hos banken.
Internationell överföring vill de inte ha men om det finns andra alternativ lyssnar jag gärna.

Har läst att Forex inte har någon gräns, men de tar ut 10% i växlingskurs så det gör det hela lite meningslöst.
Hur är det med garantin på produkten när du köper utan kvitto?
Hur ska du ge dom 15.000€ i handen...rånrisk finns också
Citera
2023-04-06, 06:38
Medlem
Pianotangents avatar
Slippa VAT vet jag inte fördelarna med? Mellan EU-länder slipper man moms vid inklusive VAT.

Du skall köpa något svart förstår jag i alla fall. Du missar garanti och kan inte försäkra vad det nu är för sak.
Citera
2023-04-06, 06:47
Medlem
Citat:

Enklast är att ta ut dina pengar i SEK och besöka ditt lokala arab växlingskontor och köpa euro för dina SEK.

Forex har extrema växlingskurser och du kommer tjäna på mitt alternativ.

En gång när jag skulle växla 5000 sek iofs i kontanter till Euro blev jag frågad vart pengarna kom ifrån på forex. Värdelöst ställe
Citera
2023-04-06, 06:49
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Slippa VAT vet jag inte fördelarna med? Mellan EU-länder slipper man moms vid inklusive VAT.

Du skall köpa något svart förstår jag i alla fall. Du missar garanti och kan inte försäkra vad det nu är för sak.

Är det på det viset? Trodde VAT var obligatoriskt. Kollar upp!
Citera
2023-04-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent

Nej det gör man inte.
Citera
2023-04-06, 07:07
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamia11
Nej det gör man inte.

Visade sig inte stämma, VAT måste betalas.
Citera
2023-04-06, 07:08
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidencrackhead
Enklast är att ta ut dina pengar i SEK och besöka ditt lokala arab växlingskontor och köpa euro för dina SEK.

Forex har extrema växlingskurser och du kommer tjäna på mitt alternativ.

En gång när jag skulle växla 5000 sek iofs i kontanter till Euro blev jag frågad vart pengarna kom ifrån på forex. Värdelöst ställe

Då blir frågan hur man kan ta ut ett så stort belopp i SEK?
Citera
2023-04-06, 07:12
Medlem
Citat:
Då blir frågan hur man kan ta ut ett så stort belopp i SEK?

Du måste iofs förbeställa från banken, kanske mycket klydd, forex står de ju max köp 50.000 kr

150.000 sek ger dig 12.300 euro.

Fan fel tid att köpa Euro broder.

Spreaden mellan araben och forex är kanske 0.5-0.7 sek beroende på kontor, det är nog inte värt mödan om dina pengar ligger på banken, enbart om du redan har dom kontant.
Citera
2023-04-06, 07:15
Medlem
Kuddkrigares avatar
Tror du måste beställa uttaget av ett bankkontor som hanterar cash, sen tar det någon/några dagar innan du kan hämta pengarna. Men som nån sa - du kommer inte kunna växla pengarna hos Forex utan att få tusen frågor om var pengarna kommer ifrån, vem som ska ha dem, vad du jobbar med och vad du tjänar osv osv
Citera
2023-04-06, 07:21
Medlem
Citat:

Du kan inte "ta ut" det direkt i €.
Du kan ju ha ett bankkort och dra i en automat men maxgräns i kr kommer omvandlas till €

Du kan inte på ett vanligt ställe växla hur mycket kontanter till € heller...

De kommer se dig som kriminell (vilket du kanske är) och neka dig....

Du får gå till svarta börsen eller något sånt där växlingskontor som inte ägs av ärliga svenskar.
Citera
2023-04-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du kan inte "ta ut" det direkt i €.
Du kan ju ha ett bankkort och dra i en automat men maxgräns i kr kommer omvandlas till €

Du kan inte på ett vanligt ställe växla hur mycket kontanter till € heller...

De kommer se dig som kriminell (vilket du kanske är) och neka dig....

Du får gå till svarta börsen eller något sånt där växlingskontor som inte ägs av ärliga svenskar.

Inga svarta börser eller något hokus pokus.

2 alternativ finns,

Antingen förbeställa pengarna via sin svenska bank och sedan växla hos arab växlingskontoren.

Eller förbeställa hos forex i omgångar.

OBS hos forex lär dom undra vad du skall med pengarna till du behöver alltså underlag på ett objekt du skall köpa tex.

Om Svenska banken undrar varför du skall förbeställa 150.000 sek i kontanter så säger du att du vill undvika att ha för mycket pengar på banken med tanke på turbulensen i banksektorn.

Då kommer de svara att de har statlig insättnings garanti på upp till 950.000 sek och att dina pengar är trygga, men du står på dig och säger nääe jag vill nog ändå ha lite säkerhet och ha kontanter. Banken är tvungen att genomföra då det är dina pengar i slutet av dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in