Låter grymt att spara/investera är en muskel man tränar upp lika bra att börja så tidigt som möjligt.
Sen kan man diskutera fondvalen etc men det viktigaste är att komma igång och det du investerar i är ju inga förhoppningsbolag eller liknande där man hoppas på snabba vinster utan är bra o breda fonder vilket är bra.
Sen att du har en väldigt stor homebias det är väll det som man kan diskutera hit o dit men det är ej det viktiga i början tycker jag
Jag antar även att detta är långsiktiga pengar?
Om du vill komma åt pengarna Inom en snar framtid gör kanske köp av bostad eller liknande så kan man ju kanske spara lite utanför börsen
Jag investerar själv mycket i indexfonder men har börjat köpa enskilda utdelande bolag har underpresterat mot index men fortsätter ändå lite lätt köpa enskilda aktier då jag tycker drt är roligt o följa bolag etc men ser det mer som en hobby men mycket av sparandet ska ju vara något som man är tillräckligt motiverad för o fortsätta med år ut o år in och även om jag fortsätter lägga in i indexfonder så är det mina utdelande aktier jag plockat ut som får mig motiverad att fortsätta stanna kvar i alla väder