2023-04-05, 19:01
Medlem
Jag har fått arslet ur och börjat spara lite mer medvetet, Jag har fört över 84 000 tusen från ett sketet swedbankkonto till Avanza, lagt 10 000 i Avanza zero, 5000 i Avanza global och resten på deras 2,3% sparkonto.

Tanken är väl en 5 hundring i global och ett par tre tusingar i Zero och en 5 tusing på sparkontot löpande varje månad.

Jag har kvar en månadslön på swedbank e-spar som buffert, drygt 25 000 (1.1%)
Senast redigerad av bul-11-33 2023-04-05 kl. 19:05.
Citera
2023-04-05, 19:02
Avstängd
Mer sparande än normalsvennen så ja vrf inte?
Citera
2023-04-05, 19:05
Bannlyst
Det beror väl på hur gammal du är, skulder och om du äger eget boende.
Citera
2023-04-05, 19:06
Medlem
Jag har inga skulder, jag har csn på 35 000, Jag hyr min bostad.
Citera
2023-04-05, 19:21
Medlem
Låter grymt att spara/investera är en muskel man tränar upp lika bra att börja så tidigt som möjligt.

Sen kan man diskutera fondvalen etc men det viktigaste är att komma igång och det du investerar i är ju inga förhoppningsbolag eller liknande där man hoppas på snabba vinster utan är bra o breda fonder vilket är bra.

Sen att du har en väldigt stor homebias det är väll det som man kan diskutera hit o dit men det är ej det viktiga i början tycker jag

Jag antar även att detta är långsiktiga pengar?

Om du vill komma åt pengarna Inom en snar framtid gör kanske köp av bostad eller liknande så kan man ju kanske spara lite utanför börsen

Jag investerar själv mycket i indexfonder men har börjat köpa enskilda utdelande bolag har underpresterat mot index men fortsätter ändå lite lätt köpa enskilda aktier då jag tycker drt är roligt o följa bolag etc men ser det mer som en hobby men mycket av sparandet ska ju vara något som man är tillräckligt motiverad för o fortsätta med år ut o år in och även om jag fortsätter lägga in i indexfonder så är det mina utdelande aktier jag plockat ut som får mig motiverad att fortsätta stanna kvar i alla väder
Senast redigerad av trefemmor 2023-04-05 kl. 19:26.
Citera
2023-04-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Låter grymt att spara/investera är en muskel man tränar upp lika bra att börja så tidigt som möjligt.

Sen kan man diskutera fondvalen etc men det viktigaste är att komma igång och det du investerar i är ju inga förhoppningsbolag eller liknande där man hoppas på snabba vinster utan är bra o breda fonder vilket är bra.

Sen att du har en väldigt stor homebias det är väll det som man kan diskutera hit o dit men det är ej det viktiga i början tycker jag

Jag antar även att detta är långsiktiga pengar?

Om du vill komma åt pengarna Inom en snar framtid gör kanske köp av bostad eller liknande så kan man ju kanske spara lite utanför börsen

Jag investerar själv mycket i indexfonder men har börjat köpa enskilda utdelande bolag har underpresterat mot index men fortsätter ändå lite lätt köpa enskilda aktier då jag tycker drt är roligt o följa bolag etc men ser det mer som en hobby men mycket av sparandet ska ju vara något som man är tillräckligt motiverad för o fortsätta med år ut o år in och även om jag fortsätter lägga in i indexfonder så är det mina utdelande aktier jag plockat ut som får mig motiverad att fortsätta stanna kvar i alla väder

Tankar på en eventuell bostad och handpenning finns, Jag vill inte låsa upp för mycket pengar om behovet uppstår relativt snabbt. Behovet av eventuell bil kan också komma. Just nu äger jag ingen bil men det är inte otänkbart att jag behöver för pendling inom några år, eller månader.
Citera
2023-04-05, 20:25
Medlem
Sumegs avatar
Bra jobbat!

Du har och planerar framåt att ha en väldigt stor andel på kontot, till 2,3÷ ränta. Det är ju en garanterad förlustaffär med dagens inflation.

Din fördelning är rationell om du kan behöva pengarna snart. Surt att ha allt i aktier/fonder åsså måste du sälja i en dipp. Risken att du säljer till lägre pris minskar ju längre du har pengarna investerade.

Om du har lång sparhorisont (> 5 år typ) borde du ha betydligt större andel i fonder.

Finns ju några andra faktorer i det hela bl a din egen riskaptit, hur mycket pengar du tror att du kommer spara över tid osv men det jag skrev ovan angående sparhorisont tycker jag är det viktigaste.

Fondvalen ser klart vettiga ut.

(Önskar att jag hade fattat det i 20-årsåldern då jag ärvde lite pengar och placerade i statsobligationer...)
Senast redigerad av Sumeg 2023-04-05 kl. 20:27.
Citera
2023-04-05, 21:35
Medlem
Din Morsas avatar
Det viktigaste är _att_ du sparar. Och regelbundet.
Sen exakt vad du sparar i är iofs inte oviktigt, men jag tycker du har en bra början i en globalfond.
Gör det till en vana, ta en återblick om ett år eller två och se resultatet, och fundera på om du vill ta en annan strategi med högre risk, eller ligga kvar.

Bara att vänja sig vid att inte spendera alla pengar man får in är halva kriget vunnet :-)
Citera
2023-04-05, 21:36
Medlem
KJosefs avatar
-Köp inte Avanza Zero köp hela Stockholmsbörsen istället. Förslagsvis via Plus Allabolag Sverige Index.
Över tid ger Stockholmsbörsen bättre avkastning än Avanza Zero.

-En vettigare fördelning är typ 70% Global och 30% Sverige. Det är inte en bra idé att ha alla sina pengar i ett enda land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in