• 1
  • 2
2006-07-25, 11:00
Medlem
Valnirs avatar
Mycket passar till Halloumi. Använd fantasin och testa.
Själv är det gott med grillad halloumi till en "matig" sallad samt en klick Dijonaise till. Mums!
Citera
2006-07-25, 11:08
Medlem
Stek, lägg på ost och skinka, typ italiensk lufttorkad.... eller gör en sallad på halloumi, röd lök och tomat. Mums!
Citera
2006-07-25, 12:24
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Halloumi passar också utmärkt att ha som en av tillbehören när man har fondue. Kanske inte ett så somrigt tips men ack så trevligt en mörk höstkväll.

Det har jag inte tänkt på, men det måste passa utmärkt! Tack för tipset!
Citera
2006-07-25, 15:08
Medlem
embras avatar
Jag gillar bäst klassisk servering med olivolja, balsamvinäger, salt peppar, basilika och tomat. Samma som en klassisk tomat/mozarells, fast med mer tuggmotstånd...
Citera
2006-07-27, 03:53
Medlem
Rauzs avatar
Oj oj. Haloumi!

För mig finns det bara ett sätt att nyttja detta opiat-deriativ; skär (tryck med kniven, såga inte) i ca. 5mm tunna skivor, stek i lagom het gjutjärnspanna med lite bra olivolja tills skivorna släpper från underlaget och har fått en fin färg som påminner lite om månlandskapet på en välgräddad pangkaka (det stavas så).
Försök att vända dom så få gånger som möjligt i pannan, helst bara en gång allt som allt.

Servera med kapris. Trot eller ej. Bästa.
Eventuellt kan man ringla lite pistou-olivolja på om man har råkat vara i Provence och köpt med sig en dunk.

Ingen salt råvara ska vara med i ekvationen, tycker jag.
Har inte provat med prosciutto eller liknande eftersom jag inte äter kött men det känns som om det skulle bli för salt och strävt för smaklökarna.
Grillar man den så blir den inte jämnt krispig och att servera den med något annat förstör den rena smaken och "gnisslet" i texturen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in