• 2
  • 3
2023-04-05, 22:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vera har ju skrivit sin memoar eller vad man nu skall kalla det "När flaggstängerna blomstrade" som är riktigt bra och Göran skrev ju också en bok i två delar som jag inte minns exakt vad den heter och som jag tyvärr inte har läst.

Veras lite mer nyanserade bild av Tyskland under NSDAP tiden och hennes och familjens evakuering till Sverige vid krigsslutet borde vara allmänläsning under historielektion på våra högstadium.

Veras bok har jag inte läst, men den handlar väl bara om hennes liv i Nazityskland?

Görans bok måste väl handla mycket om tiden med NRP?

Vera har en bror som heter Folke Schimanski, han kom till Sverige ihop med Vera med vita bussarna, han är också någorlunda känd, men han är inte alls nazi-sympatisör idag. Han är journalist och blivit PK vad det verkar.
Citera
2023-04-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Veras bok har jag inte läst, men den handlar väl bara om hennes liv i Nazityskland?

Görans bok måste väl handla mycket om tiden med NRP?

Vera har en bror som heter Folke Schimanski, han kom till Sverige ihop med Vera med vita bussarna, han är också någorlunda känd, men han är inte alls nazi-sympatisör idag. Han är journalist och blivit PK vad det verkar.
Veras bok handlar nästan uteslutande om hennes uppväxt i det Tredje riket medans Görans bok skall tydligen handla mer om NRP men jag har inte läst den.

På tal om släktingar så har vera tre barn en dotter med Sven Olov Lindholm samt en son och dotter med Göran.

Den ena dottern har tagit avstånd ifrån sin mor, den andra är politiskt neutral så att säga och sonen NS sympatisör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in