2023-04-05, 15:41
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det som är intressant är att ledande personer inom den äldre NS rörelsen tex Göran Assar Oredsson (ledare NRP) kunde jobba helt fritt som trädgårdsmästare när han var aktiv helt utan repressioner osv under efterkrigstiden.

Göran och Vera Oredsson med sitt NRP förekom i hela artiklar i herrtidningar som Fib Aktuellt under 70-talet. De sågs nog mest som kufar på den tiden.
Citera
2023-04-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Minns från det glada 80-talet en sång som sjöngs på skolgårdar i en stad i Mälardalen med melodin tagen från serien Bamse. Liten jude springer över vägen, k-pist smatter ljuden faller ner....mitten texten kommer jag inte ihåg men sången avslutas liten jude springer aldrig mer. Även på fritidsgårdens anslagstavla stod det alltid saker som Skicka tillbaka judarna in i ugnenetc etc. Härlig nostalgi!
Jag känner igen den där sången fast på 90 talet när den sjöngs på skolgårdar så var ordet jude utbytt till "neber".
Citera
2023-04-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Göran och Vera Oredsson med sitt NRP förekom i hela artiklar i herrtidningar som Fib Aktuellt under 70-talet. De sågs nog mest som kufar på den tiden.
Fast det intressanta var just att oavsett om folk ogillade dem så utsatttes de inte för någon vidare repression ifrån statens sida om vi jämför med vad många av dagens NMR aktivister får utstå.
Citera
2023-04-05, 15:45
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Fast det intressanta var just att oavsett om folk ogillade dem så utsatttes de inte för någon vidare repression ifrån statens sida om vi jämför med vad många av dagens NMR aktivister får utstå.

Ja men det är det jag menar, de sågs som kufar men lämnades ifred.
Citera
2023-04-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ja men det är det jag menar, de sågs som kufar men lämnades ifred.
Ok nu förstår jag hur du menar min poäng var bara att de allt som oftast lämnades ifred och kunde ha hyfsat normala jobb, inte få sina ekonomiska tillgångar frysta eller hembesök av våldsvänstern osv.
Citera
2023-04-05, 15:53
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ok nu förstår jag hur du menar min poäng var bara att de allt som oftast lämnades ifred och kunde ha hyfsat normala jobb, inte få sina ekonomiska tillgångar frysta eller hembesök av våldsvänstern.

Vi är överens, jag menar samma sak.

Hur som helst, att de var med i artiklar i Fib Aktuellt visar på att NRP sågs som lite underground ändå, inte helt respektabla så att säga. Både Göran och Vera klädde också ut sig i bruna skjortor med koppel och hakkors-armbindlar på den tiden.
Citera
2023-04-05, 16:14
Medlem
Dorniers avatar
Vera har pratat i nåt NMR-sammanhang nånstans på senare år att de hade ekonomiska bekymmer ibland dock. Så lite drabbade var de ändå kanske, men vi vet väl inte så mycket. Nån borde nedteckna deras historia tillsammans, särskilt nu när Vera fortfarande lever. Det kunde bli hennes memoarer. Hon var ju gift med Sven Olov Lindholm först, men gifte senare om sig med Göran Oredsson.

Edit: Om det finns dagboksanteckningar också så vore det väldigt bra, från båda eller bara nån av dem. Det blir som David Irving gjorde isåfall, sökte upp anhöriga till prominenta personer i Nazityskland och kollade om det fanns dagböcker han kunde få låna och ha som material till sina historieböcker.
Senast redigerad av Dornier 2023-04-05 kl. 16:19.
Citera
2023-04-05, 16:15
Medlem
cacas avatar
30-40 talets mitt så vajade hakkorsflaggan både här och där i Sveriges avlånga land men den firades rätt snabbt när tyskarna började förlora kriget.

Där jag var uppväxt fanns en fiiiiin släkt som givetvis hade stora herrgården med flyglar, mark och skog och fabriker. Riktigt fina. Förnekade att de var några nazistvänner givetvis men hur många som helst kan vittna om fanan framför fabrik och hus. Finns tom på massa fotografier från den tiden. Men nej nej,,,lite känsligt ämne kan jag säga.
Citera
2023-04-05, 16:17
Medlem
Neolitikums avatar
I filmen Rude boy som går på Netflix, samt en dokumentär på SVTplay som tagit material från den filmen, så ser man Storbritanniens National Front som jämfört med den samtidens Sverige hade en rörelse som nästan kunnat nått till toppen vid valet 1980 tror jag då jag tar det ut minnet.

https://www.wikiwand.com/sv/National...torbritannien)

Stjärnor som David Bowie samt Eric Clapton 1975 sa i intervjuer att de önskade en stark fascistisk ledare, det framgår ur filmer jag nämner. Men en liknande väg i Sverige har aldrig funnits då vi inte haft en utomeuropeisk invandring att snacka om på den tiden som den forne kolonialmakten Storbritannien drabbades av redan på 60, 70-talen.

Tex pakistanierna eller jamaicaner kunde förr lösa ut brittiska pass som medlemmar av samma drottningrike som hegemonins egentliga förtryckarstat.

Edit; i filmen finns det ett nu klassiskt samtal mellan Joe Strummer och huvudrollens figur där de talar om The Clash vänsterprägel som band. Strummer förklarar att efter revolutionen så är det endast en elit som bytts ut mot en annan som åker i de svarta limousinerna. Men att vänsterfalangen har ett bättre tilltalande slavkontrakt än det högern har att erbjuda (ungefär).
https://www.youtube.com/watch?v=gj-JVvweTTs
Senast redigerad av Neolitikum 2023-04-05 kl. 16:30.
Citera
2023-04-05, 21:39
Medlem
Dorniers avatar
NRP hade tydligen en hel del kontakt med Rockwells American Nazi Party, detta hade ju varit intressant att få veta mer om ifall det skulle skrivas en memoar-bok. Vera har nämnt detta själv och även nazi-forskaren Helene Lööw har sagt att "NRP hade mycket kontakt med amerikanarna".

Som kuriosa kan man nämna att Rockwell själv spelades av Marlon Brando i tv-serien Roots 2 (1979). Det var en uppföljare till den första Roots-miniserien som kom 1977. Tvåan utspelades i modern tid.

Citat:
Roots is an American television miniseries based on Alex Haley's 1976 novel Roots: The Saga of an American Family, set during and after the era of slavery in the United States.

Här är klippet med Rockwell spelad av Brando i Roots 2, inte bra på nåt sätt men kul att se:

Marlon Brando som Rockwell
Citera
2023-04-05, 21:45
Medlem
Citat:
Vera har pratat i nåt NMR-sammanhang nånstans på senare år att de hade ekonomiska bekymmer ibland dock. Så lite drabbade var de ändå kanske, men vi vet väl inte så mycket. Nån borde nedteckna deras historia tillsammans, särskilt nu när Vera fortfarande lever. Det kunde bli hennes memoarer. Hon var ju gift med Sven Olov Lindholm först, men gifte senare om sig med Göran Oredsson.

Edit: Om det finns dagboksanteckningar också så vore det väldigt bra, från båda eller bara nån av dem. Det blir som David Irving gjorde isåfall, sökte upp anhöriga till prominenta personer i Nazityskland och kollade om det fanns dagböcker han kunde få låna och ha som material till sina historieböcker.
Vera har ju skrivit sin memoar eller vad man nu skall kalla det "När flaggstängerna blomstrade" som är riktigt bra och Göran skrev ju också en bok i två delar som jag inte minns exakt vad den heter och som jag tyvärr inte har läst.

Veras lite mer nyanserade bild av Tyskland under NSDAP tiden och hennes och familjens evakuering till Sverige vid krigsslutet borde vara allmänläsning under historielektion på våra högstadium.
Citera
2023-04-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
30-40 talets mitt så vajade hakkorsflaggan både här och där i Sveriges avlånga land men den firades rätt snabbt när tyskarna började förlora kriget.

Där jag var uppväxt fanns en fiiiiin släkt som givetvis hade stora herrgården med flyglar, mark och skog och fabriker. Riktigt fina. Förnekade att de var några nazistvänner givetvis men hur många som helst kan vittna om fanan framför fabrik och hus. Finns tom på massa fotografier från den tiden. Men nej nej,,,lite känsligt ämne kan jag säga.
Här där jag bor finns det fina gamla fotografier bevarade ifrån 30 talet med hakkorsfanan vajandes mitt i centrum när Herman Göring var här på besök och möjligtvis också Rudolf Hess om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in